W upały oddychaj nosem!

Wystawanie naszego nosa z twarzy nie jest tylko względem estetycznym. Nos m.in. został stworzony do tego, by ograniczyć przegrzewanie ciała podczas wysokich temperatur. Dlaczego i jak? Dowiesz się z tego wpisu.

Nasi ewolucyjni przodkowie, gdy zaczęli się przemieszczać w upalnym i tropikalnym klimacie potrzebowali adaptacji, które pozwalały im utrzymać optymalną temperaturę ciała, ograniczyć przegrzewanie i odwodnienie. Jednym z takich przystosowań było wytworzenie wystającego nosa zewnętrznego. Wnętrze nosa jest pełne „zakamarków” wytworzonych przez liczne chrząstki i małżowiny. Budowa nosa sprawia, że wdychane powietrze krąży w nosie, wpada w turbulencje i dodatkowo przechodząc przez jamę nosową zmienia swój kierunek. Dzięki takiej drodze przepływu powietrze wiruje i przez dłuższy czas ma kontakt z nabłonkiem wyściełającym jamę nosową, co jest kluczowe w termoregulacji.

Dlaczego podczas upałów warto oddychać nosem?

  1. Nos nawilża wdychane powietrze – jama nosowa zbudowana jest z nabłonka migawkowego – wyposażonego w rzęski i komórki kubkowe produkujące śluz. Dzięki oddechowym turbulencjom powstałym w nosie zewnętrznym, suche powietrze zostaje w względnie długim kontakcie ze śluzem, co pozwala na jego odpowiednie nawilżenie.
  2. Gdy oddychasz nosem tracisz o 42% mniej wody niż gdy oddychasz ustami – turbulencje nosowe spowalniają oddech, a unaczynienie krwionośne śluzówki nosa wpływa na utrzymywanie temperatury w jamie nosowej, co przyczynia się do efektywniejszego odzyskiwania wody przez śluz z wydychanego powietrza.
  3. Nos reguluje temperaturę powietrza, którym oddychasz – długość drogi jaką pokonuje powietrze w Twoim nosie pozwala na regulację jego temperatury (wymiana ciepła). W nosie produkowany jest również tlenek azotu NO, który wykazuje działanie wazoaktywne – wpływa na kurczliwość naczyń krwionośnych nosa. Przez tę kurczliwość w ciepłym powietrzu opór dla powietrza w nosie się zmniejsza, a w zimnym zwiększa.
Jama nosowa.

Jak usprawnić oddychanie nosem?

  1. Stosuj ćwiczenia oddechowe z bezdechem po wydechu (Nigdy nie rób bezdechów gdy jesteś w ciąży!) – takie ćwiczenia za sprawą wzrostu CO2 rozszerzają drogi oddechowe, dzięki czemu łatwiej oddychać przez nos.
  2. Oddychaj wolno, z długim wydechem i dolnożebrowo – to w najlepszy sposób wykorzysta oddychanie nosem i pozwoli na utrzymanie optymalnego balansu gazów oddechowych, co zaprocentuje „odblokowanym nosem”.
  3. Stosuj mruczando – wydechy z mruczeniem zwiększają ilość NO w drogach oddechowych, co usprawni utrzymywanie odpowiedniej temperatury powietrza.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o tym jak oddychać nosem i dlaczego to takie ważne sięgnij po eBook „Oddychaj na zdrowie”, tam znajdziesz cały rozdział na ten temat 🙂

Źródła:

Temperature conditioning of nasal air: effects of vasoactive agents and involvement of nitric oxide William E. Holden, John P. Wilkins, Michelle Harris, Henry A. Milczuk, and George D. GiraudJournal of Applied Physiology 1999 87:4, 1260-1265

Svensson, Sophie & Olin, Anna-Carin & Hellgren, Johan. (2006). Incresed net water loss by oral compared to nasal expiration in healthy subjects. Rhinology. 44. 74-7.

Proctor DF, Andersen I, Lundqvist GR. Human nasal mucosal function at controlled temperatures. Respir Physiol. 1977 Jun;30(1-2):109-24. doi: 10.1016/0034-5687(77)90025-1. PMID: 877442.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak uspokoić układ nerwowy oddechem?

Dlaczego, tak właściwie, wolny oddech może nas uspokoić? Poznaj mechanizm działania wolnego oddechu na nasz układ nerwowy. Połóż rękę na sercu lub na szyi i

Odstające żebra – korekcja

Żebra mogą odstawać z wielu powodów i nie zawsze musimy się tym martwić. Bo nie zawsze wiąże się to z jakąś dysfunkcją. Jednak jeżeli z jakichś

Ćwiczenie na poprawę stabilności

Praca nad strefą apozycji przepony, ma na celu optymalizację jej funkcji, co przydaje się w niemalże każdym treningu. Zobacz na video jak najprościej trenować oddech

Dlaczego pompuję balony?

Niektóre ćwiczenia oddechowe, których uczę wymagają używania balona. Zwykłego, kolorowego balonika, a mogą dawać niezwykłe rezultaty. Balon to narzędzie do ćwiczeń Pompowanie balona jest narzędziem,

Poznaj swój oddech

„Oddychanie jest procesem, które zachodzi samoistnie, ale prawidłowe oddychanie wymaga znacznie większej uwagi.” Carl Stough Twórca Breathing Coordination  Wiesz jak wygląda >optymalny< oddech? Na wdechu

Czy menopauza zmienia oddech?

Duszność, płytki oddech i zmęczenie. Tak, te objawy mogą być wynikiem menopauzy. Czy podczas menopauzy zmienia się oddech?  Niestety płytki oddech, uczucie duszności oraz szybka