Oddychanie przeponą – oddychanie dolnożebrowe

Prosto o tym czym jest oddychanie dolnożebrowe. I jak to robić.

Dlaczego, gdy chcemy oddychać poprawnie przeponą powinnismy dbać o wzorzec dolnożebrowy?

Bo oddech dolnożebrowy najlepiej opisuje mechanikę podczas oddechu przeponowego. Już w nazwie jest zawarta informacja gdzie ten oddech ma się znajdować oraz co powinno się podczas oddechu przeponowego aktywować. 

Oddychanie torem brzusznym, to bardziej popularne sformułowanie a oddech przeponowy,  nie musi być czymś złym, ale może. Wszystko zależy od techniki i tak naprawdę tego jak ten wzorzec wygląda. A może też co mamy na myśli. Dlatego uznałam, że dla potrzeb edukacyjnych łatwiej będzie te dwa wzorce (dollnożebrowy i brzuszny) rozdzielać i podkreślać różnice. Więcej o tym zagadnieniu przeczytasz w tym wpisie.

Jak oddychać przeponą?

Oddychanie dolnożebrowe wykonujemy koncentrując się na tym, by przepływ powietrza był do i z poziomu dolnych żeber. Ważne jest, by oddychać wolno i spokojnie, z dłuższym niż wdech wydechem.

Powtarzanie tego wzorca podczas ćwiczeń oraz dbanie o to, by ten oddech był w granicach optimum, sprawi że będzie to funkcjonalny nawyk. Czyli oddychanie przeponowe stanie się to Twoim naturalnym i wyjściowym torem oddychania. A to oznacza, że Twój oddech będzie działał prawidłowo.

A skąd masz wiedzieć, że Twój oddech jest zdrowy? Obszernie opisuję we wpisie “Skąd mam wiedzieć, że mój oddech jest prawidłowy?”.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Nie mogę głęboko oddychać

Czy zdarza Ci się, że nie możesz głęboko oddychać? Czujesz, że nie możesz odetchnąć pełną piersią? Jeżeli tak, to mam dla Ciebie kilka wskazówek, co

5 wskazówek jak obserwować swój oddech

Podczas medytacji, ćwiczeń oddechowych oraz praktykowania uważności często padają polecenia, by skoncentrować się na swoim oddechu, czuć swój oddech oraz go obserwować. Co to właściwie znaczy

Dlaczego wzdychamy?

Po co nam wzdychanie? Czy można wzdychać za dużo? Czy wzdychanie pomaga, a może szkodzi? Dowiedz się więcej na temat wzdychania! Zdrowa osoba dorosła wzdycha

Bezdech senny u kobiet

Kobiety są często tak zmęczone oraz mają tak obniżone samopoczucie, że przyzwyczajają się do tego stanu biorąc go za nieodłączny element codzienności.  To sprawia, że