Zaburzenia oddychania – problem współczesnego trybu życia?

Czy zaburzenia oddychania to tylko problem nas, ludzi współczesnych, żyjących szybko i w stresie? Myślę, że odpowiedź będzie dla Ciebie zaskakująca.

Zaburzenia oddychania (ang. Breathing Pattern Disorders – BPD) nie są wytworem obecnego, współczesnego życia. Czasy, w których żyjemy na pewno zaostrzyły i rozpowszechniły te zaburzenia, ale nie jest to cecha pokolenia X, Y, Z (tutaj wstaw dowolną literę).

Zespół znany od XV wieku

W literaturze medycznej pierwsze wzmianki o BPD pojawiły się w 1891 roku. DaCosta opisał zespół objawów  obecnych u żołnierzy amerykańskiej wojny domowej:

  • Zmęczenie 
  • Kołatanie serca 
  • Pocenie się
  • Ból w klatce piersiowej 
  • Spłycenie oddechu i duszność
  • Wzdychanie 

Syndrom ten został nazwany Soldier’s Heart (Serce Żołnierza). W 1876 roku chirurg Arthur Davy przypisał te objawy musztrze wojskowej i nawykowi rozszerzania oraz wypinania w przód klatki piersiowej, co wpływało na pracę serca i jego drażliwość. Myślę jednak, że stres mógł mieć coś z tym wspólnego 😉

Jednak w swoich pracach, co ciekawe nazywanych “Proroctwami”, już 360 lat przed DaCostą o podobnym zespole objawów, związanych z nadmiernym oddychaniem, pisał nie kto inny, tylko sam… Leonardo da Vinci (Stroev, Churilov 2018).

Zaskakujące jest jednak to, że mimo iż zaburzenia oddychania są zauważane i opisywane od setek lat, tak niewiele się o nich mówi w kontekście utrzymywania zdrowia, a codzienny trening oddechowy nie jest elementem “zdrowego stylu życia”. Przynajmniej nie w kulturze zachodu. Nawet jak Ci się wydaje, że jest inaczej, bo Ty o tym wiesz, to muszę Cię zaskoczyć – nie jesteś standardowym użytkownikiem Internetu.

Oczywiście w ostatnich latach trend ten się wzmacnia i trafia do nas pod postacią zarządzania stresem, uważności oraz… liczącą tysiące lat filozofią indyjską (joga). (No i trzeba przyznać, że pandemia też przekierowała światło na dziedzinę zdrowia płuc).

Edukacja w tym zakresie nie jest jednak standardem i mimo bardzo niskich kosztów stosowania technik oddechowych, brakiem stosowania specjalnych leków i sprzętów (nie mówię tutaj o lekach koniecznych w leczeniu chorób podstawowych) i bezpieczeństwem, nie jest powszechnym elementem utrzymywania zdrowia.  A wiemy przecież, że m.in. techniki oddechowe redukują stres – czynnik ryzyka tak wielu chorób i niekorzystnych zdarzeń

To co mi się marzy, to żeby dostęp do reedukacji oddechowej miał każdy, od dziecka, bez względu na wykształcenie i zasoby finansowe, a to nastąpi, gdy pracownicy medyczni, trenerzy, terapeuci oraz nauczyciele będą mieli w tym temacie odpowiednią wiedzę. 

Moim sposobem na to jest mój blog i Instagram. Ty możesz po prostu się tego uczyć i przekazywać dalej swoim bliskim i podopiecznym. Może kiedyś będzie to standardem.

Naucz się dziś proszę jednego prostego ćwiczenia oddechowego, które przeciwdziała nadmiernemu oddychaniu. Będzie super, jeśli pokażesz je jeszcze komuś. Instrukcje znajdziesz na poniższej grafice:

Źródła:

DaCosta J. On irritable heart: a clinical study of a form of functional cardiac disorder and its symptoms. Am J Med Sci 1871;61:17–52.

Yuri I. Stroev & Leonid P. Churilov: HYPERVENTILATION HYPOCAPNIA AS THE LEONARDO DA VINCI’S SYNDROME Medicina Academica Mostariensia, 2018; Vol. 6, No. 1-2, pp 75-78

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim