Trening oddechowy w terapii dzieci jest często bardzo ważnym elementem wspierania prawidłowego rozwoju. W tym wpisie podsumowuję najważniejsze elementy treningu oddechowego, które powinniśmy wziąć pod uwagę w poszczególnych grupach wiekowych.
Moja przygoda z treningiem oddechowym rozpoczęła się od rehabilitacji oddechowej dzieci. Pracując z dzieciakami zauważyłam, że te, które chorują na choroby przewlekłe układu oddechowego często mają zaburzenia postawy ciała.
Zaczęłam szperać, czytać i w końcu sama badać te zależności godzinami stojąc pod gabinetami w poradni alergologicznej. W ten oto sposób dowiedziałam się jak bardzo układ oddechowy wpływa na ciało człowieka, a w przypadku dziec również na ich prawidłowy rozwój.
Przez kilka lat pracując w szpitalu dziecięcym, a potem w prywatnych gabinetach zaczęłam opracowywać swój spójny program treningu oddechowego w terapii dzieci, który w skrócie przedstawiam w poniższym artykule.
Program treningu oddechowego w terapii dzieci – najważniejsze aspekty:
🙇🏻♀️ 0- 3 r.ż.
👉🏼 W tym okresie praca nad oddechem to przede wszystkim dbanie o rozwój stabilizacji centralnej, która pozwala na sprawne działanie cylindra oddechowego. Czyli wspieranie rozwoju ruchowego.
👉🏼 Dzieci naturalnie oddychają przez nos jednak obniżone napięcie mięśniowe, za krótkie wędzidełko oraz problemy laryngologiczne mogą zaburzać ten wzorzec. Dlatego ważna jest ocena tych czynników u specjalistów oraz higiena dróg oddechowych.
👉🏼 Karmienie piersią wspiera oddychanie przez nosek i prawidłowy rozwój twarzoczaszki poprzez wzorzec ssania. Warto o tym pamiętać również pod kątem prewencji wad zgryzu.
👉🏼 W tym okresie prawidłowy wzorzec oddechowy jest o tyle też ważny, że wpływa również na jakość snu co jest istotnym punktem prawidłowego rozwoju dziecka.
👉🏼 MEGA ważna jest też jakoś powietrza – koniecznie powinnismy używać oczyszczaczy powietrza! Narażenie małych dzieci na zanieczyszczenia powietrza w dużym stopniu wpływa na pogorszenie ich ogólnego stanu zdrowia i rozwoju 😱
👧🏻4-8r.ż.
👉🏼 Twarz najintensywniej rozwija się do 4 r.ż. Dlatego do tego czasu szczególnie powinno się zwracać się uwagę na nawyki oddechowe dziecka.
👉🏼 Może już się pojawić nawykowe oddychanie przez usta – tutaj proponuje już ćwiczenia z plasterkiem na ustach, kinesiotaping na mięśnie twarzy, terapię miofunkcjonalną i logopedyczną oraz proste ćwiczenia oddechowe.
👉🏼 Starsze dzieci możemy uczyć prostych technik relaksacyjnych – im szybciej je tego nauczymy, tym szybciej obniżymy szanse na negatywne działanie stresu na ich organizm.
👩🏻🎓8-13r.ż.
👉🏼 To czas intensywnego wzrostu więc mogą pojawiać się wady postawy zaburzające oddychanie.
👉🏼 Zaburzenia oddychania w tym okresie mogą przejawiać się problemami ze snem, trudnościami szkolnymi, a nawet nadpobudliwością❗️
👉🏼 Wprowadzamy w tym czasie ćwiczenia korekcyjne oraz bardziej zaawansowane techniki oddechowe.
👉🏼 Zachęcajmy też dzieci do wysiłku fizycznego.
👉🏼 Możemy wprowadzać ćwiczenia ze wstrzymywaniem i ograniczaniem powietrza.
👉🏼 Do 12 r.ż. korekcja wad zgryzu jeszcze może w dużym stopniu modyfikować rozwój twarzoczaszki co wpływa na przepływ powietrza w górnych drogach oddechowych. Więc im szybciej odwiedzimy ortodontę i zaczniemy uczyć prawidłowego oddychania tym lepiej dla oddechu.
🙋🏻♀️13-18r.ż.
👉🏼 To wrażliwy czas pod względem postawy ciała. Ważny jest więc regularny ruch i ćwiczenia fizyczne.
👉🏼 To również czas obarczony dużym stresem – dlatego koniecznie uczmy nastolatków radzenia sobie ze stresem oraz ćwiczeń relaksacyjnych.
👉🏼 Też jak najwcześniej uczmy dzieci medytacji.
Osobiście uważam, że zajęcia z treningu oddechowego powinny być wprowadzane już na etapie przedszkola i powinny towarzyszyć dzieciom przez całą edukację.
O ile to więcej szczęśliwych i zdrowych dorosłych byłoby na tym świecie 😍