Metoda Butejki – ćwiczenia nie tylko dla dzieci z astmą

Czy Twoje dziecko choruje na astmę?
A może oddycha przez usta przez co często choruje na infekcje układu oddechowego?
Czy szukasz dla swojego dziecka rehabilitacji oddechowej?
Jeżeli Twoje odpowiedzi brzmią „tak” to możliwe,
że potrzebujecie terapii wg Metody Butejki czyli treningu oddechowego,
który w znacznym stopniu poprawi zdrowie Twojego dziecka,
a może nawet pozwoli zrezygnować z niektórych leków.

Metoda Butejki oparta jest na ćwiczeniach oddechowych uczących kontroli oddechu oraz oddychania zmniejszoną objętością oddechową w celu redukcji skutków hiperwentylacji. Trening ten ma na celu naukę oddychania przez nos, wstrzymywania oddechu oraz relaksacji.

Metodę tę opracował w latach 50. XX wieku rosyjski lekarz Konstantin Butejko. Pierwotnie metodę opracowano do wspomagania leczenia dzieci chorujących na astmę.
Butejko uważał, że astma jest wynikiem złych wzorców oddechowych i przewlekłej hiperwentylacji.  U podstaw tego treningu leży reedukacja oddechowa ukierunkowana na zwiększenie ciśnienia parcjalnego CO2 we krwi tętniczej. Obecnie metoda stosowana jest w terapii różnych zaburzeń oddechowych, również u sportowców i u osób z przewlekłą hiperwentylacją. Poniżej możesz zapoznać się
z objawami hiperwentylacji:

OBJAWY HIPERWENTYLACJI

• głośny oddech w trakcie odpoczynku
  • oddychanie przez usta
  • częste wzdychanie
  • nieregularne oddychanie
  • bezdech
  • regularne pociąganie nosem
  • ziewanie z głębokimi oddechami
  • wyraźne ruchy oddechowe klatki piersiowej i brzucha
  • ruch górnej części klatki piersiowej w trakcie oddychania
  • wytężone oddychanie
  • branie dużych oddechów w trakcie mówienia
  • ciężkie oddychanie przez sen

Czy dostrzegasz u swojego dziecka, któreś z tych objawów? Szczególnie zwróć uwagę czy stale, nawykowo nie oddycha przez usta (dziecko często ma otwartą buzię).
Oddychanie przez usta prowadzi do licznych zmian w obrębie twarzy i zgryzu oraz może być przyczyną częstych infekcji układu oddechowego. Ponadto oddychanie przez usta zaburza koncentrację i sen. Twoje dziecko przez to może byś stale zmęczone i senne co negatywnie wpłynie na jego osiągnięcia w szkole.

U dzieci oddychających przez usta obecne są poniższe objawy:

• cienie pod oczami
  • zmęczone oczy
  • mała górna warga
  • wysuszone usta
  • niestykanie się warg ust
  • hipotoniczne mięśnie twarzy i narządu żucia
  • wady zgryzu
  • wydłużona dolna część twarzy – ang. long face syndrome.

Metoda Butejki ma na celu zmianę codziennego, nawykowego oddychania na bardziej zdrowy. Ćwiczenia oddechowe wg Butejki redukują objawy hiperwentylacji, a tym samym astmy.

Stosowanie metody Butejki poprawia ogólny stan zdrowia chorego dziecka oraz pozwala na zmniejszenie dawek stosowanych leków. Dziecko będzie lepiej sypiać, poprawi się jego koncentracja, a także wydolność fizyczna.

Ćwiczenia oddechowe wg Butejki oparte są na spokojnych, powolnych oddechach oraz kombinacji pauz oddechowych nazywanych Pauzą Kontrolną. W trakcie sesji terapeutycznych pacjent poznaje techniki kontroli oddechu i prawidłowych nawyków oddechowych. Każda sesja treningowa jest bogata w ćwiczenia praktyczne, ale przede wszystkim daje wsparcie wykwalifikowanego terapeuty, który przedstawia niezbędne aspekty pracy z oddechem oraz przekazuję wiedzę na temat choroby.

Jeżeli chcesz pomóc sobie lub swojemu dziecku i chcesz skorzystać z terapii Metodą Butejki zapraszam Cię do zapisania na konsultację.

Sposoby na Oddech w Ciągu Dnia

Dzisiaj chcę podzielić się z Tobą kilkoma praktycznymi sposobami na to, jak wpleść świadome oddychanie w codzienne czynności, aby dni było trochę jaśniejsze i spokojniejsze

Oddech w trudnych chwilach

To, że sprawnie posługuję się oddechem nie czyni mnie niezniszczalną. To co daje mi oddech to przewaga nad tym jaka byłam kiedyś i umiejętność kontroli

Jak skutecznie układać treningi oddechowe?

Jeżeli chcesz, żeby Twój trening oddechowy był skuteczny, to musisz przeprowadzić dobrą diagnostykę. Dowiedz się jak przeprowadzać diagnostykę dla potrzeb reedukacji oddechowej. Jeżeli chcesz, żeby

Ciepełko – ćwiczenie na długi wydech

Chcesz chwili wytchnienia? Złap wydech! Wydłużanie wydechu to najprostszy sposób na to, by oddychać wolno i osiągnąć dzięki temu spokój. ⁣Sprawdź jak robić długi wydech.