Metoda Butejki – ćwiczenia nie tylko dla dzieci z astmą

 

Czy Twoje dziecko choruje na astmę?
A może oddycha przez usta przez co często choruje na infekcje układu oddechowego?
Czy szukasz dla swojego dziecka rehabilitacji oddechowej?
Jeżeli Twoje odpowiedzi brzmią „tak” to możliwe,
że potrzebujecie terapii wg Metody Butejki czyli treningu oddechowego,
który w znacznym stopniu poprawi zdrowie Twojego dziecka,
a może nawet pozwoli zrezygnować z niektórych leków.

Metoda Butejki oparta jest na ćwiczeniach oddechowych uczących kontroli oddechu oraz oddychania zmniejszoną objętością oddechową w celu redukcji skutków hiperwentylacji. Trening ten ma na celu naukę oddychania przez nos, wstrzymywania oddechu oraz relaksacji.

Metodę tę opracował w latach 50. XX wieku rosyjski lekarz Konstantin Butejko. Pierwotnie metodę opracowano do wspomagania leczenia dzieci chorujących na astmę.
Butejko uważał, że astma jest wynikiem złych wzorców oddechowych i przewlekłej hiperwentylacji.  U podstaw tego treningu leży reedukacja oddechowa ukierunkowana na zwiększenie ciśnienia parcjalnego CO2 we krwi tętniczej. Obecnie metoda stosowana jest w terapii różnych zaburzeń oddechowych, również u sportowców i u osób z przewlekłą hiperwentylacją. Poniżej możesz zapoznać się
z objawami hiperwentylacji:

OBJAWY HIPERWENTYLACJI

  • głośny oddech w trakcie odpoczynku
  • oddychanie przez usta
  • częste wzdychanie
  • nieregularne oddychanie
  • bezdech
  • regularne pociąganie nosem
  • ziewanie z głębokimi oddechami
  • wyraźne ruchy oddechowe klatki piersiowej i brzucha
  • ruch górnej części klatki piersiowej w trakcie oddychania
  • wytężone oddychanie
  • branie dużych oddechów w trakcie mówienia
  • ciężkie oddychanie przez sen

Czy dostrzegasz u swojego dziecka, któreś z tych objawów? Szczególnie zwróć uwagę czy stale, nawykowo nie oddycha przez usta (dziecko często ma otwartą buzię).
Oddychanie przez usta prowadzi do licznych zmian w obrębie twarzy i zgryzu oraz może być przyczyną częstych infekcji układu oddechowego. Ponadto oddychanie przez usta zaburza koncentrację i sen. Twoje dziecko przez to może byś stale zmęczone i senne co negatywnie wpłynie na jego osiągnięcia w szkole.

U dzieci oddychających przez usta obecne są poniższe objawy:

  • cienie pod oczami
  • zmęczone oczy
  • mała górna warga
  • wysuszone usta
  • niestykanie się warg ust
  • hipotoniczne mięśnie twarzy i narządu żucia
  • wady zgryzu
  • wydłużona dolna część twarzy – ang. long face syndrome.

Metoda Butejki ma na celu zmianę codziennego, nawykowego oddychania na bardziej zdrowy. Ćwiczenia oddechowe wg Butejki redukują objawy hiperwentylacji, a tym samym astmy.

Stosowanie metody Butejki poprawia ogólny stan zdrowia chorego dziecka oraz pozwala na zmniejszenie dawek stosowanych leków. Dziecko będzie lepiej sypiać, poprawi się jego koncentracja, a także wydolność fizyczna.

Ćwiczenia oddechowe wg Butejki oparte są na spokojnych, powolnych oddechach oraz kombinacji pauz oddechowych nazywanych Pauzą Kontrolną. W trakcie sesji terapeutycznych pacjent poznaje techniki kontroli oddechu i prawidłowych nawyków oddechowych. Każda sesja treningowa jest bogata w ćwiczenia praktyczne, ale przede wszystkim daje wsparcie wykwalifikowanego terapeuty, który przedstawia niezbędne aspekty pracy z oddechem oraz przekazuję wiedzę na temat choroby.

Jeżeli chcesz pomóc sobie lub swojemu dziecku i chcesz skorzystać z terapii Metodą Butejki zapraszam Cię do zapisania na konsultację.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Czy Można Oddychać Przez Usta?

Oczywiście, że tak! I to nie tylko wtedy, gdy mamy katar i zatkany nos. Oddychanie nosem daje nam dużo więcej korzyści – to prawda. Zawsze

Co NOS robi dla mózgu?

Zgłębiając tajniki oddychania, często zapominamy, jak ogromny wpływ może ono mieć na nasze zdrowie, samopoczucie i działanie mózgu. Choć większość z nas oddycha niezauważalnie i

Interocpecja, czyli dodatkowy zmysł

Interocpecja, czyli nasza wewnętrzna zdolność do odczuwania sygnałów z ciała, jest kluczem do lepszego rozumienia naszych potrzeb fizycznych i emocjonalnych. Od uczucia głodu po rozpoznawanie

Ćwiczenia oddechowe na zatoki

Oddychanie nosem jest kluczowe dla naszego zdrowia, pomaga filtrować, nawilżać i ocieplać powietrze, które wdychamy, zwiększając przy tym w nim obecność tlenku azotu (NO), co

Sposoby na Oddech w Ciągu Dnia

Dzisiaj chcę podzielić się z Tobą kilkoma praktycznymi sposobami na to, jak wpleść świadome oddychanie w codzienne czynności, aby dni było trochę jaśniejsze i spokojniejsze