Jak wykorzystać oddech w walce ze stresem?

W stresie z ciałem dzieje się wiele rzeczy. Drżą nam ręce, nogi i głos. Przyspiesza serce i oddech. Często też zaczynamy się pocić. Oddech jest tym, co może pomóc nam uspokoić całe ciało, nie tylko umysł.

Pamiętam, że gdy miałam występować publicznie oprócz samego faktu prezentacji (np. obrona mgr) tym co mnie stresowało to obawa, że ktoś zobaczy, że się stresuję. Że ktoś zobaczy, że trzęsą mi się nogi, że ktoś usłyszy mój łamiący głos lub zorientuje się, że mam mokre ręce. To zaostrzało stres. 

Z czasem jednak nauczyłam się, że stresujemy się wszyscy. Każde ciało pokazuje stres. Każde ciało się poci lub drży. To jak sobie radzimy ze stresem to wynik naszych doświadczeń i umiejętności działania w stresujących sytuacjach. To też wynik naszego ogólnego samopoczucia i dbania o regenerację i zdrowie psychiczne. 

Ciało w stresie

🥵Gdy jesteśmy w stresie ciało generuje szereg reakcji np. przyspiesza serce i oddech, pojawia się drżenie rąk, głosu. Bardziej się pocimy.

Zapytałam moich obserwatorów na Instagramie jak stresuje się ich ciało. To kilka odpowiedzi.

Zobacz na planszę – wszystkie przejawy stresu z ciała mamy wszyscy. To normalne, że w stresie ciało reaguje. Nie przejmuj się tym podczas stresujących sytuacji. Tak działa ludzkie ciało. 

👉🏼Kluczem, by działać pod wpływem stresu jest umiejętność opanowania tych reakcji lub działania wbrew nim, gdy działać musimy. 

Oddech w stresie

💪🏻Dlatego warto jest trenować oddech i dbać o kontrolę oddechu. W ten sposób uczysz się opanować szybki, drżący oddech w stresie. A to najłatwiejsza droga do uspokojenia całego ciała. (Nie mówiąc o codziennej relaksacji, którą daje oddech). 

👉🏼Bo oddech to furtka do autonomicznego układu nerwowego – sprawcy tego całego zamieszania. 

💡Jak trenować oddech w tym celu?

Gdy robisz swoje codzienne ćwiczenia z redukcją oddechu, skup się nie tylko na samym ćwiczeniu, ale i czasie bezpośrednio po. Gdy musisz przywrócić naturalny dla siebie rytm. Postaraj się to robić oddychając tylko nosem. 

Szybkie przywrócenie rytmu oddechowego wymaga dobrej tolerancji na CO2, a im ona jest lepsza, tym lepsza nasza odporność psychiczna i możliwości opanowania stresu. W ten sposób w kontrolowanych warunkach trenujesz umiejętność zarządzania stresem.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Bezdech senny – co warto wiedzieć?

Wiecie co jest głównymi przyczynami przedwczesnej śmierci osób z zaburzeniami oddychania podczas snu? Powikłania sercowo naczyniowe i… wypadki! A nie są to jedyne konsekwencje bezdechu

Jak pomóc dzieciom w powrocie do szkoły?

Jeżeli mam coś polecić lub poradzić w temacie dzieci to tylko z mojej działki oddechu i fizjoterapii. Jak prawidłowy oddech wspiera uczniów? Jak pomóc dziecku, które

Czy od oddechu może boleć kręgosłup?

Czy oddychanie może powodować przewlekły ból kręgosłupa? Jak oddychać, by nie bolały nas plecy? Odpowiedzi znajdziesz w tym wpisie. Stabilizacja Ruch ciała wymaga stabilizacji. Zapewnia

Rola oddechu w codziennym życiu

Oddycham, więc jestem. Nic, co ludzkie, nie jest mi obce i… przepona nam w tym pomaga. Dowiedz się jaka jest rola oddechu w życiu. Oddech

Cykl miesiączkowy – jak się zmienia oddech?

Jak oddychać, by się lepiej czuć podczas miesiączki? Funkcjonowanie płuc adaptuje się do potrzeb metabolicznych organizmu. Podczas cyklu miesiączkowego zmienia się poziom hormonów, co wpływa