Jak wykorzystać oddech w walce ze stresem?

W stresie z ciałem dzieje się wiele rzeczy. Drżą nam ręce, nogi i głos. Przyspiesza serce i oddech. Często też zaczynamy się pocić. Oddech jest tym, co może pomóc nam uspokoić całe ciało, nie tylko umysł.

Pamiętam, że gdy miałam występować publicznie oprócz samego faktu prezentacji (np. obrona mgr) tym co mnie stresowało to obawa, że ktoś zobaczy, że się stresuję. Że ktoś zobaczy, że trzęsą mi się nogi, że ktoś usłyszy mój łamiący głos lub zorientuje się, że mam mokre ręce. To zaostrzało stres. 

Z czasem jednak nauczyłam się, że stresujemy się wszyscy. Każde ciało pokazuje stres. Każde ciało się poci lub drży. To jak sobie radzimy ze stresem to wynik naszych doświadczeń i umiejętności działania w stresujących sytuacjach. To też wynik naszego ogólnego samopoczucia i dbania o regenerację i zdrowie psychiczne. 

Ciało w stresie

🥵Gdy jesteśmy w stresie ciało generuje szereg reakcji np. przyspiesza serce i oddech, pojawia się drżenie rąk, głosu. Bardziej się pocimy.

Zapytałam moich obserwatorów na Instagramie jak stresuje się ich ciało. To kilka odpowiedzi.

Zobacz na planszę – wszystkie przejawy stresu z ciała mamy wszyscy. To normalne, że w stresie ciało reaguje. Nie przejmuj się tym podczas stresujących sytuacji. Tak działa ludzkie ciało. 

👉🏼Kluczem, by działać pod wpływem stresu jest umiejętność opanowania tych reakcji lub działania wbrew nim, gdy działać musimy. 

Oddech w stresie

💪🏻Dlatego warto jest trenować oddech i dbać o kontrolę oddechu. W ten sposób uczysz się opanować szybki, drżący oddech w stresie. A to najłatwiejsza droga do uspokojenia całego ciała. (Nie mówiąc o codziennej relaksacji, którą daje oddech). 

👉🏼Bo oddech to furtka do autonomicznego układu nerwowego – sprawcy tego całego zamieszania. 

💡Jak trenować oddech w tym celu?

Gdy robisz swoje codzienne ćwiczenia z redukcją oddechu, skup się nie tylko na samym ćwiczeniu, ale i czasie bezpośrednio po. Gdy musisz przywrócić naturalny dla siebie rytm. Postaraj się to robić oddychając tylko nosem. 

Szybkie przywrócenie rytmu oddechowego wymaga dobrej tolerancji na CO2, a im ona jest lepsza, tym lepsza nasza odporność psychiczna i możliwości opanowania stresu. W ten sposób w kontrolowanych warunkach trenujesz umiejętność zarządzania stresem.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Nie mogę głęboko oddychać

Czy zdarza Ci się, że nie możesz głęboko oddychać? Czujesz, że nie możesz odetchnąć pełną piersią? Jeżeli tak, to mam dla Ciebie kilka wskazówek, co

5 wskazówek jak obserwować swój oddech

Podczas medytacji, ćwiczeń oddechowych oraz praktykowania uważności często padają polecenia, by skoncentrować się na swoim oddechu, czuć swój oddech oraz go obserwować. Co to właściwie znaczy

Dlaczego wzdychamy?

Po co nam wzdychanie? Czy można wzdychać za dużo? Czy wzdychanie pomaga, a może szkodzi? Dowiedz się więcej na temat wzdychania! Zdrowa osoba dorosła wzdycha