Tolerancja CO2

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na oddychanie jest poziom dwutlenku węgla we krwi. To jak nasz organizm radzi sobie z jego zmiennym stężeniem, wpływa na nasze ogólne samopoczucie. Dobra tolerancja na zwiększony poziom CO2 pozwala na lepsze funkcjonowanie zarówno mentalne i fizyczne. Z tego wpisu dowiesz się o co w tym wszystkim chodzi. 

Wstrzymaj oddech do momentu, aż poczujesz, że naprawdę potrzebujesz powietrza. Co czujesz? ⁣

😱 Panikę? Dyskomfort? Stres? Duszność? ⁣

To uczucie związane jest z kumulacją CO2 w organizmie. Twoje ciało szybko buntuje się przed jego nagromadzeniem bo centralne regulatory oddychania są najbardziej wrażliwe na zmienny poziomu CO2. ⁣

Nasz organizm lubi mieć wszystko pod kontrolą. Ośrodki oddechowe mają ustawiony licznik na optymalnym poziomie CO2. Najmniejsze zaburzenia będą skutkowały szybką odpowiedzią wyrównawczą. ⁣

🥵 Gdy już nie możesz wytrzymać braku powietrza – weźmiesz szybki wdech i Twój oddech przyspieszy by usunąć CO2 i dostarczyć tlen. Licznik musi wrócić w zakres normy. Tylko czy ta norma nie jest już kompensacją? ⁣

🧠 CO2 jest potrzebny by uwalniać tlen z krwi od narządów. Wahania w jego poziomie mówią OUN czy narządy potrzebują większej ilości tlenu. Czy jesteś w „stresie” czy jesteś bezpieczny?⁣

🏃🏻‍♂️ Gdy poziom CO2 spada oznacza to, że Twój oddech przyspieszył, co mózg odczytuje jako – uciekaj lub walcz! Uciekasz. Twoje mięśnie zaczynają produkować CO2 więc nie odczuwasz spadku CO2 i pozostaje Ci bystrość umysłu i ciała by zwalczyć wroga. ⁣

👺 A co jeżeli Twój stres to np. codzienne mikro szpilki wbijane przez toksycznych ludzi?⁣

Nie musisz uciekać. Kultura wymaga wstrzymywania emocji. Nie ma wystarczającej produkcji CO2. Pojawia się hiperwentylacja i niewyrównana hipokapnia. Zaburza się równowaga środowiska wewnętrznego organizmu. ⁣

🚨 Mózg ciagle dostaje wiadomość – STRES i funkcjonuje w trybie alarmowym. ⁣

Z czasem jego liczniki się przestawiają(kompensacja). Teraz już mały spadek CO2 będzie wywoływał reakcje stresową. ⁣

🧟‍♀️ Jesteś w trybie walcz choć nie masz już zasobów by walczyć, a niebezpieczeństwo dawno minęło.⁣

Pojawia się zmęczenie i niepokój.⁣

Żeby to przerwać musisz zwiększyć swoją tolerancję na CO2. Dzięki temu reakcje stresowe pojawią się później. ⁣

Musisz nauczyć się kontroli oddechu i wstrzymywać oddech.

Ośrodkowa kontrola oddychania. Więcej dowiesz się z wpisu klikając na grafikę.

Źródła:

Pine DS, Klein RG, Coplan JD, et al. Differential carbon dioxide sensitivity in childhood anxiety disorders and nonill comparison group. Arch Gen Psychiatry. 2000;57(10):960–967. doi:10.1001/archpsyc.57.10.960

Sikter, Andras & Faludi, Gabor & Rihmer, Zoltán. (2009). The role of carbon dioxide (and intracellular pH) in the pathomechanism of several mental disorders. Are the diseases of civilization caused by learnt behaviour, not the stress itself?. Neuropsychopharmacologia Hungarica : a Magyar Pszichofarmakológiai Egyesület lapja = official journal of the Hungarian Association of Psychopharmacology. 11. 161-73.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim

Ćwiczenie oddechowe na lepszy sen

Jeżeli masz problemy ze snem, cierpisz na bezsenność lub zdarza się, że z emocji nie możesz spać – dobrym pomysłem jest wykonanie spokojnego ćwiczenia oddechowego,