Dlaczego stoisz na prawej nodze?

👤Gdy patrzymy w lustro wydaje nam się, że jesteśmy pięknie symetryczni. Jednak wnętrze naszego ciała oraz nasze codzienne funkcjonowanie jest asymetryczne co przejawia się we wzorcach posturalnych i bólach kręgosłupa 💥

👣Nasza typowa postawa stojące przypomina Dawida i Wenus – częściej stoimy na prawej nodze i sięgamy prawą ręka. (Nawet ikonka śladów stoi na prawej nodze 🙂 )

Teraz pytanie – dlaczego? Już spieszę z wyjaśnieniem i podpowiem jak korzystnie używać asymetrii. 

1. Nasze narządy wewnętrzne są rozmieszczone i zbudowane asymetrycznie- z lewej strony mamy serce i płuco zbudowane z 2 płatów, z prawej- wątrobę i płuco 3 płatowe (większe). Asymetria ta przesuwa ciężar ciała nad prawą nogę ❤

2. Dominujące ośrodki ruchowe znajdują się w lewej półkuli mózgu co skutkuje lateralizacja prawostronna- sięgamy po przedmioty prawa ręką ✋

3. Przepona zbudowana jest asymetrycznie jej prawy przyczep na kręgosłupie jest silniejszy przez co każdy jej skurcz oddechowy rotuje kręgosłup w prawo (a wykonujemy 20tys. oddechow dziennie) 🌀

4. Lateralizacja dotyczy również oka i ucha co sprawia, że częściej obracamy głowę w lewą stronę 👀

❗Co z tego wynika? 
1. Liczne przeciążenia układu ruchu- jedna strona jest nadużywana gdy druga jest osłabiona.

2. Wady postawy- np. Skoliozy najczęściej mają kształt wygięcia lewostronnego w odcinku lędźwiowym i prawostronnego w odc. piersiowym kręgosłupa.


3. Nierównomiernie tłoczone jest powietrze do naszych płuc- przepona pracuje nieefektywnie, zaczynamy używać dodatkowych mięśni oddechowych do spokojnego oddychania, szybciej się męczymy, pojawiają się problemy z koncentracją itp.

➡Jak przeciwdziałać asymetrii? ❗Zmieniaj nawyki ruchowe❗

– Częściej używaj lewej ręki- co również pobudzi prawą półkulę mózgu.

– Gdy siedzisz zakładaj prawą nogę na lewą.

– Gdy zaczynasz iść zaczynaj chód z prawej nogi.

– Staraj się spać na lewym boku.

– Naucz się oddychać torem dolnożebrowym- przeponowym.

✅Zmiany te powinny doprowadzić Cię to neutralności czyli zredukować ryzyko bolesnych przeciążeń.

To nie magia to biomechanika ❤

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować: