Dlaczego stoisz na prawej nodze?

👤Gdy patrzymy w lustro wydaje nam się, że jesteśmy pięknie symetryczni. Jednak wnętrze naszego ciała oraz nasze codzienne funkcjonowanie jest asymetryczne co przejawia się we wzorcach posturalnych i bólach kręgosłupa 💥

👣Nasza typowa postawa stojące przypomina Dawida i Wenus – częściej stoimy na prawej nodze i sięgamy prawą ręka. (Nawet ikonka śladów stoi na prawej nodze 🙂 )

Teraz pytanie – dlaczego? Już spieszę z wyjaśnieniem i podpowiem jak korzystnie używać asymetrii. 

1. Nasze narządy wewnętrzne są rozmieszczone i zbudowane asymetrycznie- z lewej strony mamy serce i płuco zbudowane z 2 płatów, z prawej- wątrobę i płuco 3 płatowe (większe). Asymetria ta przesuwa ciężar ciała nad prawą nogę ❤

2. Dominujące ośrodki ruchowe znajdują się w lewej półkuli mózgu co skutkuje lateralizacja prawostronna- sięgamy po przedmioty prawa ręką ✋

3. Przepona zbudowana jest asymetrycznie jej prawy przyczep na kręgosłupie jest silniejszy przez co każdy jej skurcz oddechowy rotuje kręgosłup w prawo (a wykonujemy 20tys. oddechow dziennie) 🌀

4. Lateralizacja dotyczy również oka i ucha co sprawia, że częściej obracamy głowę w lewą stronę 👀

❗Co z tego wynika? 
1. Liczne przeciążenia układu ruchu- jedna strona jest nadużywana gdy druga jest osłabiona.

2. Wady postawy- np. Skoliozy najczęściej mają kształt wygięcia lewostronnego w odcinku lędźwiowym i prawostronnego w odc. piersiowym kręgosłupa.


3. Nierównomiernie tłoczone jest powietrze do naszych płuc- przepona pracuje nieefektywnie, zaczynamy używać dodatkowych mięśni oddechowych do spokojnego oddychania, szybciej się męczymy, pojawiają się problemy z koncentracją itp.

➡Jak przeciwdziałać asymetrii? ❗Zmieniaj nawyki ruchowe❗

– Częściej używaj lewej ręki- co również pobudzi prawą półkulę mózgu.

– Gdy siedzisz zakładaj prawą nogę na lewą.

– Gdy zaczynasz iść zaczynaj chód z prawej nogi.

– Staraj się spać na lewym boku.

– Naucz się oddychać torem dolnożebrowym- przeponowym.

✅Zmiany te powinny doprowadzić Cię to neutralności czyli zredukować ryzyko bolesnych przeciążeń.

To nie magia to biomechanika ❤

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Dlaczego wzdychamy?

Po co nam wzdychanie? Czy można wzdychać za dużo? Czy wzdychanie pomaga, a może szkodzi? Dowiedz się więcej na temat wzdychania! Zdrowa osoba dorosła wzdycha

Czy od oddechu może boleć kręgosłup?

Czy oddychanie może powodować przewlekły ból kręgosłupa? Jak oddychać, by nie bolały nas plecy? Odpowiedzi znajdziesz w tym wpisie. Stabilizacja Ruch ciała wymaga stabilizacji. Zapewnia

Nos jak penis?!

Czyli czym jest i jak działa cykl nosowy? Zatkana jedna dziurka nosa? Czy jedną dziurką nosa oddycha Ci się trudniej niż drugą? Sprawdź to w

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim