Stres informacyjny

W ostatnim tygodniu sięgałam po telefon dużo częściej niż wcześniej. Nawet zaczęłam oglądać w tv programy informacyjne czego nigdy nie miałam w zwyczaju. Po prostu czuję, że MUSZĘ wszystko wiedzieć. Na szczęście szybko się zorientowałam, że wpadłam w sidła FOMO (ang. fear of missing out/strach przed tym, co nas omija). Tak, obecnie wiedza o tym co się dzieje jest konieczna, ale trzeba znać też konsekwencje nadmiaru informacji, a mianowicie zdawać sobie sprawę ze stresu informacyjnego, który sprawia, że stajemy się podatni na dezinformację i możemy doświadczyć silnej reakcji stresowej organizmu.

👉🏼Stres informacyjny to reakcja organizmu na nadmiar informacji oraz trudności w ich przetwarzaniu.

💡Obecnie ilość i szybkość docierających do nas wiadomości nie pozwala na odpowiednie ich przeanalizowanie, przekształcanie w wiedzę, namysł i porządkowanie oraz co najbardziej istotne w czasach dezinformacji – INTENCJONALNY WYBÓR.

👉🏼Taki stan może prowadzić do stresu informacyjnego, który przejawia się jako realne zaburzenia fizjologiczne.

👉🏼Obcowanie z informacją wiąże się z obciążeniem poznawczym, które wymaga wysiłku psychicznego potrzebnego do przyswojenia i analizowania informacji. Procesowi intensywnego myślenia może towarzyszyć hiperwentylacja (intensywne oddychanie).

👉🏼Długotrwałe narażenie na obciążenie poznawcze i szybki, płytki oddech może generować reakcję stresową organizmu!

Objawy stresu informacyjnego:

  • zmęczenie informacyjne
  • zaburzenia snu
  • obniżenie odporności
  • bóle klatki piersiowej
  • mdłości
  • uczucie lęku, strachu i niepokoju
  • obniżenie nastroju
  • uczucie gniewu i frustracji

Konsekwencje psychologiczne stresu informacyjnego

  • utrata kontroli nad ilością informacji
  • trudności przekształcania informacji w wiedzę
  • poczucie dezaktualizacji własnej wiedzy
  • trudności w rozwiązywaniu codziennych problemów
  • problemy w rozróżnianiem informacji istotnych od nieprzydatnych
  • zmniejszenie zdolności koncentracji
  • trudności w podejmowaniu decyzji
  • uzależnienie od informacji!

💡Jak sobie radzić ze stresem informacyjnym?

  • Ogranicz ilość źródeł pozyskiwania informacji
  • Ogranicz czas ekspozycji na informację
  • Korzystaj ze sprawdzonych i rzetelnych źródeł
  • Gdy czujesz niepokój i/lub stres podczas kontaktu z informacją redukuj go za pomocą sprawdzonych technik zarządzania stresem, np. poprzez oddech
  • Obserwuj swój oddech podczas czytania informacji i reaguj na wszelkie jego zmiany świadczące o stresie

Warto wykonywać ćwiczenia redukcji oddechu i delikatnego wstrzymywania powietrza w celu redukcji hiperwentylacji.

👉🏼Istotnym czynnikiem redukcji stresu informacyjnego jest CZAS – nasz umysł potrzebuje czasu do przetworzenia dostarczonych informacji – dlatego dawkuj sobie wiedzę i odpoczywaj od informacji. Całkowite odcięcie też jest czynnikiem stresującym – dlatego wyznacz sobie granice – ustaw sobie konkretne ograniczenia czasowe konsumpcji informacji, znajdź rzetelne źródła (ale ogranicz ich ilość!), a gdy czujesz silny niepokój i stres czytając newsy – zatrzymaj się i pooddychaj.

💪🏻Pamiętaj – teraz też jest czas, by dbać również o swoje zdrowie psychicznie i fizyczne! Bez własnych sił trudno wspierać innych 💪🏻

Opracowano na podstawie:

Wioletta Jachym – Stres informacyjny – czy dostrzegamy zagrożenie dla zdrowia? F Health Prmot Phys Act 2017; 1 (1) : 23-30; 10.5604/01.3001.0010.7585;

Źródła:

Grassmann M, Vlemincx E, von Leupoldt A, Mittelstädt JM, Van den Bergh O. Respiratory Changes in Response to Cognitive Load: A Systematic Review. Neural Plast. 2016;2016:8146809. doi: 10.1155/2016/8146809. Epub 2016 Jun 14. PMID: 27403347; PMCID: PMC4923594.

Zakout YM, Alreshidi FS, Elsaid RM, Ahmed HG. The magnitude of COVID-19 related stress, anxiety and depression associated with intense mass media coverage in Saudi Arabia. AIMS Public Health. 2020;7(3):664-678. Published 2020 Sep 1. doi:10.3934/publichealth.2020052
MLA

Moran Bodas, Maya Siman-Tov, Kobi Peleg & Zahava Solomon (2015) Anxiety-Inducing Media: The Effect of Constant News Broadcasting on the Well-Being of Israeli Television Viewers, Psychiatry, 78:3, 265-276, DOI: 10.1080/00332747.2015.1069658

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na

Medytacja Oceanu

Zobacz film i poznaj instrukcję robienia medytacji, która poprawi Ci humor 🙂 Są takie miejsca i chwile, o których gdy myślę czuję spokój i szczęście.

Spięte biodra a oddech

Ból lędźwi, miednica pochylona do przodu, pogłębiona lordoza lędźwiowa i ograniczenie wyprostu biodra. Brzmi znajomo?  Może nawet coś wiesz na temat mięśni biodrowo-lędźwiowych (zginacze bioder),

Co możesz powiedzieć o swoim oddechu?

Jak minął Ci dzień? Co się dziś wydarzyło?Pewnie gdy wracasz do domu lub gdy rozmawiasz z kimś bliskim potrafisz na te pytania szczegółowo i barwnie

Zgrzytanie zębami i oddech

Zgrzytasz zębami? Możliwe, że masz też zaburzony oddech! Co to jest bruksizm? Bruksizm jest rodzajem parasomnii, czyli zaburzenia, które nasila się podczas snu. Bruksizm często

Oddychanie przez zasznurowane usta

Czyli jak w łatwy sposób pomóc sobie z ciężkim oddechem. Czy zaszywanie ust to kolejny poziom mojego zwalczania przewlekłego oddychania przez usta? Nie, tym razem