Spięte biodra a oddech

Ból lędźwi, miednica pochylona do przodu, pogłębiona lordoza lędźwiowa i ograniczenie wyprostu biodra. Brzmi znajomo? 

Może nawet coś wiesz na temat mięśni biodrowo-lędźwiowych (zginacze bioder), które mogą być za to odpowiedzialne. Dużo siedzisz – to dlatego.  A może wcale nie? 

A może w Twoim przypadku nie jest to (jedyna) przyczyna?

Jeżeli praca nad mm. biodrowo-lędźwiowymi w postaci rozciągania, pracy manualnej, poprawy mobilności itp. nie przyniosła do tej pory efektów – spróbuj popracować nad przeponą. 

Zginacze bioder a przepona

Na obrazku widzisz przeponę i mięśnie biodrowo-lędźwiowe. Tak – one bezpośrednio się ze sobą łączą. Ich funkcja biomechaniczna również. Stanowią jeden łańcuch kinematyczny – ruchowy. A mięsień lędźwiowy przyczepia się na kości udowej, w miejscu gdzie czujesz stawy biodrowe. 

Jak zaburzony oddech może wpływać na biodra? 

  1. Gdy przepona ma zmniejszoną strefę apozycji, gdy “zastyga” we wdechu (np. Gdy oddech jest szybki i płytki; możesz wtedy też zobaczyć rib flare – odstawanie dolnych żeber), gdy ma obniżoną pozycję spoczynkową – jest nadaktywna oraz przenosi napięcie na przyczepy na kręgosłupie i mięśnie lędźwiowe, które stają się również NADAKTYWNE. Pogłębia się lordoza lędźwiowa. 
  2. Rotacja zewnętrzna dolnych żeber związana ze stanem WDECHU powoduje ruch wyprostu w dolnym odcinku piersiowym kręgosłupa przyczyniając się do NADAKTYWNOŚCI mięśni prostowników kręgosłupa – powodując wyprost kręgosłupa i pogłębienie lordozy lędźwiowej oraz przodopochylenie miednicy.  
  3. Te zaburzenia biomechaniczne stwarzają zginaczom bioder idealne warunki do tego, by były nadaktywne i gromadziło się w nich napięcie.

Dlatego dobrym pomysłem, zanim zaczniesz pracę nad zginaczami bioder, jest przywrócenie ich “luźnej” pozycji – zmniejszając przodopochylenie miednicy, głębokość lordozy lędźwiowej i uwalniając żebra. Jak? Pracując nad strefą apozycji przepony. Przykładowe ćwiczenie poniżej, a więcej ćwiczeń do pracy z oddechem znajdziesz w moich eBookach. 

Źródła:

Vats, Sakshi & Goyal, Manu & Kothiyal, Saumya. (2021). Efficacy of iliopsoas muscle release on respiratory parameters in patients with chronic low back pain: A single blinded, two-groups, pre-test/post-test randomized controlled trial protocol. Revista Pesquisa em Fisioterapia. 11. 411. 10.17267/2238-2704rpf.v11i2.3591.

Bordoni B, Zanier E. Anatomic connections of the diaphragm: influence of respiration on the body system. J Multidiscip Healthc. 2013;6:281-291. Published 2013 Jul 25. doi:10.2147/JMDH.S45443

Janssens L, Brumagne S, McConnell AK, Hermans G, Troosters T, Gayan-Ramirez G. Greater diaphragm fatigability in individuals with recurrent low back pain. Respir Physiol Neurobiol. 2013 Aug 15;188(2):119-23. doi: 10.1016/j.resp.2013.05.028. Epub 2013 May 31. PMID: 23727158.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Co wpływa na zaburzenia oddychania?

Czujesz, że wyjątkowo ciężko Ci się oddycha? Czujesz, że Twój oddech jest szybki i płytki? Sprawdź jakie czynniki mogą powodować zmiany w Twoim oddechu. Jednym

Oddech i emocje

Gdy się śmiejesz, śpiewasz, wzdychasz, rozmawiasz lub jesz – Twój oddech się zmienia. Bierzemy oddychanie za coś tak oczywistego, że nawet nie zauważamy jak bardzo

Czy trening oddechowy może szkodzić? 

Nie zdarza się to często, ale jednak. Nieprawidłowo stosowany trening oddechowy może szkodzić. Na szczęście w większości przypadków sprowadza się to do “niekomfortowych” skutków ubocznych,

Jak odetkać nos?

Jak odetkać nos? Wchodzimy w sezon katarów i problemów z zatokami to warto znać trochę tricków na oddychanie nosem. Będzie nietypowo. Dziś polecam Wam seks

Jak uspokoić układ nerwowy oddechem?

Dlaczego, tak właściwie, wolny oddech może nas uspokoić? Poznaj mechanizm działania wolnego oddechu na nasz układ nerwowy. Połóż rękę na sercu lub na szyi i

Odstające żebra – korekcja

Żebra mogą odstawać z wielu powodów i nie zawsze musimy się tym martwić. Bo nie zawsze wiąże się to z jakąś dysfunkcją. Jednak jeżeli z jakichś