Dlaczego pompuję balony?

Niektóre ćwiczenia oddechowe, których uczę wymagają używania balona. Zwykłego, kolorowego balonika, a mogą dawać niezwykłe rezultaty.

Balon to narzędzie do ćwiczeń

Pompowanie balona jest narzędziem, które uczy zarządzania ciśnieniem wewnętrznym. Bo najprościej rzecz ujmując oddychanie to zmiana ciśnień w klatce piersiowej. 

Przepona oddziela klatkę piersiową od jamy brzusznej. Na wdechu się obniża poszerzając klatkę piersiową, co powoduje spadek w niej ciśnienia (dzięki temu zachodzi wdech- napływ powietrza do płuc/ na wydechu dzieje się odwrotnie), ale pod przeponą mamy jamę brzuszną oraz miednicę, i jej obniżenie zmniejsza w nich miejsce, czyli zwiększa się tam ciśnienie. 

Proces oddychania – ruchy klatki piersiowej i płuc

Rozszerzanie i zmniejszanie się klatki piersiowej (wdech i wydech), względne utrzymywanie narządów wewnętrznych na swoim miejscu, zmiany ciśnień w jamie brzusznej, to wszystko wymaga zarządzania ciśnieniem poprzez mięśnie budujące cały cylinder oddechowy. A są to również mięśnie, które przyczepiają się do miednicy, kręgosłupa i klatki piersiowej. 

Balon jako ciężarek dla oddechu

Opór, który stwarza balon trenuje Twoją zdolność kontroli przepływu powietrza, poprawia ruchomość oddechową klatki piersiowej, a przede wszystkim uczy Cię angażowania do oddechu, we właściwy sposób, przepony i pozostałych mięśni oddechowych. 

Opór, który stwarza balon wymusza silniejszą aktywację mięśni wspierających wydech, a więc ruch żeber do dołu, co pomaga osiągać optymalną strefę apozycji przepony, dzięki czemu może się ona efektywniej kurczyć, a co za tym idzie – usprawnić dostarczanie powietrza do płuc. Wraz z życiodajnym tlenem. Kontrolowane pompowanie balona (tutaj masz ćwiczenie podstawowe) pomaga utrzymywać aktywność mięśni również na wdechu, tak by pracowały w innych rodzajach skurczów. 

I gdy zrozumie się w jaki sposób przepona zarządza ciśnieniem w klatce piersiowej oraz w brzuchu i miednicy, to można wykorzystywać balon do różnych celów terapeutycznych. Można stosować go w różnych pozycjach i ćwiczeniach, ucząc jak utrzymywać i kontrolować przepływ ciśnienie i powietrza przy różnym obciążeniu.

Nie jest to jednak uniwersalne narzędzie. Zawsze trzeba wiedzieć kiedy warto i można go zastosować i przede wszystkim pompować go świadomie, w jakimś konkretnym celu terapeutycznym. 

No chyba, że pompujesz balony na imprezę 😉 

Źródła:

Boyle KL, Olinick J, Lewis C. The value of blowing up a balloon. N Am J Sports Phys Ther. 2010 Sep;5(3):179-88. PMID: 21589673; PMCID: PMC2971640.

Kızılcık Özkan Z, Yanık F, Ünver S, Yıldız Fındık Ü. The Effect of Balloon-Blowing Exercise on Postoperative Pulmonary Functions in Patients Undergoing Total Hip Arthroplasty. Orthop Nurs. 2021 May-Jun 01;40(3):182-188. doi: 10.1097/NOR.0000000000000758. PMID: 34004618.

Seo K, Cho M. The effects of a balloon-blowing exercise in a 90/90 bridge position using a ball on the pulmonary function of females in their twenties. J Phys Ther Sci. 2018 Oct;30(10):1267-1270. doi: 10.1589/jpts.30.1267. Epub 2018 Oct 12. PMID: 30349162; PMCID: PMC6181651.

Kanniappan V, Manivannan V. Efficacy of Balloon Blowing Exercise on Peak Expiratory Flow Rate in Young Adult Smokers. J Lifestyle Med. 2020 Jul 31;10(2):116-120. doi: 10.15280/jlm.2020.10.2.116. PMID: 32995339; PMCID: PMC7502888.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Co wpływa na zaburzenia oddychania?

Czujesz, że wyjątkowo ciężko Ci się oddycha? Czujesz, że Twój oddech jest szybki i płytki? Sprawdź jakie czynniki mogą powodować zmiany w Twoim oddechu. Jednym

Oddech i emocje

Gdy się śmiejesz, śpiewasz, wzdychasz, rozmawiasz lub jesz – Twój oddech się zmienia. Bierzemy oddychanie za coś tak oczywistego, że nawet nie zauważamy jak bardzo

Czy trening oddechowy może szkodzić? 

Nie zdarza się to często, ale jednak. Nieprawidłowo stosowany trening oddechowy może szkodzić. Na szczęście w większości przypadków sprowadza się to do “niekomfortowych” skutków ubocznych,

Jak odetkać nos?

Jak odetkać nos? Wchodzimy w sezon katarów i problemów z zatokami to warto znać trochę tricków na oddychanie nosem. Będzie nietypowo. Dziś polecam Wam seks

Jak uspokoić układ nerwowy oddechem?

Dlaczego, tak właściwie, wolny oddech może nas uspokoić? Poznaj mechanizm działania wolnego oddechu na nasz układ nerwowy. Połóż rękę na sercu lub na szyi i

Odstające żebra – korekcja

Żebra mogą odstawać z wielu powodów i nie zawsze musimy się tym martwić. Bo nie zawsze wiąże się to z jakąś dysfunkcją. Jednak jeżeli z jakichś