Dlaczego dzieci oddychają brzuchem?

Oddychanie brzuszne u dzieci nie jest tylko nawykiem – to fizjologiczna konieczność wynikająca z ich budowy anatomicznej i etapu rozwoju układu oddechowego. W tym wpisie wyjaśniam, dlaczego niemowlęta i małe dzieci oddychają głównie brzuszkiem, jakie są tego przyczyny oraz co można z tym zrobić z perspektywy terapeutycznej.

Klatka piersiowa u dzieci: okrągła, elastyczna, ale…

U najmłodszych dzieci żebra ustawione są niemal poziomo, co utrudnia charakterystyczny dla dorosłych ruch „rączki od wiadra” zwiększający objętość klatki piersiowej. Ich przekrój jest bardziej okrągły niż owalny, a cała klatka zdominowana jest przez chrząstki. Daje to elastyczność, ale też ogranicza efektywność pracy pompy oddechowej. W efekcie dzieci oddychają głównie przeponą, bez znacznego udziału mięśni międzyżebrnych.

Mięśnie oddechowe: jeszcze niegotowe

Mięśnie międzyżebrowe wewnętrzne i zewnętrzne u niemowląt są słabo rozwinięte. Nie potrafią jeszcze efektywnie wspierać poszerzania klatki piersiowej. Ich rola ogranicza się do stabilizacji, a nie aktywnej pracy oddechowej. Pozycja żeber i kształt klatki piersiowej wymusza bardziej płaskie ułożenie przepony, co dodatkowo obniża jej efektywność.

Oddychanie torem brzusznym: fizjologiczny standard

Brak kompetencji mięśni międzyżebrnych i posturalnych w pierwszych miesiącach życia sprawia, że dzieci głównie oddychają torem brzusznym. Wzorzec ten obserwujemy już u kilkutygodniowego niemowlęcia. U dorosłych z kolei dominuje oddech dolnożebrowy, związany z aktywnością mięśni bocznych i rozszerzaniem klatki piersiowej.

Mięśnie oddechowe się uczą

Mięśnie oddechowe niemowląt mają przewagę włókien typu II, które są bardziej podatne na zmęczenie. Dlatego dzieci (szczególnie wcześniaki) są bardziej narażone na zmęczenie oddechowe przy zwiększonej częstości oddechów. Wraz z wiekiem rośnie udział włókien typu I, odpornych na zmęczenie. U dwulatka stanowią już 55%.

Rozwój a zmiana wzorca oddechowego

Wraz z pionizacją postawy i aktywizacją mięśni posturalnych, zmienia się ustawienie żeber i kształt klatki piersiowej. Orientacja żeber przechodzi z poziomej na bardziej ukośną, co umożliwia przejście z oddechu brzusznego na bardziej efektywny oddech dolnożebrowy.

Co można zrobić terapeutycznie?

  • Promowanie oddechu przeponowego – poprzez łagodne, dostosowane do wieku dziecka ćwiczenia oddechowe.
  • Stymulacja mięśni oddechowych i posturalnych – poprzez odpowiedni ruch, zabawę i terapię.
  • Edukacja rodziców i opiekunów – by rozumieli, jak wspierać naturalny rozwój oddechowy dziecka.

Pomysły na takie działania znajdziesz w kursie „Oddech i ruch w terapii dzieci”.

Bo dzieci to nie mali dorośli – także, a może przede wszystkim, w oddychaniu.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Tężyczka i oddech – jak to się łączy?

Czy kiedykolwiek doświadczyłaś/eś mrowienia w dłoniach, skurczów palców, uczucia duszności lub „kołatania” serca, które pojawia się nagle – często w stresie lub bez wyraźnej przyczyny?

Atak duszności – jak sobie radzić?

Duszność to uczucie, jakby nagle zabrakło powietrza. Może pojawić się podczas wysiłku, stresu, w dusznych pomieszczeniach lub bez wyraźnej przyczyny. Choć bywa chwilowa, jej doświadczanie