Odstające żebra i jak je schować.

Czy odstające żebra to tylko defekt kosmetyczny, czy jednak jest to coś bardziej skomplikowanego? Czy w ogóle powinniśmy się tym martwić? 

Czy można coś z tym zrobić? Czy MUSISZ coś z tym zrobić?

Wszystko zależy od funkcji Twojej mechaniki oddychania. Jeżeli jest wydajna to możesz się tym nie przejmować. Będzie to tylko defekt kosmetyczny. W sumie może nawet nie defekt, a jedna z wersji budowy klatki piersiowej (nic w przyrodzie nie jest idealne przecież, a poza tym “genetyka”). Są też osoby, dla których i wygląd ma znaczenie. Miałam pacjentki, które startowały w zawodach sylwetkowych i schowanie tych dolnych odstających żeber było dla nich bardzo ważne. Jednak jeżeli towarzyszą Ci dysfunkcje oddechowe świadczy to o zaburzeniu pracy core i mechaniki oddychania. U osób dorosłych ciężko zmienić ustawienie kości, ale zawsze można pracować nad FUNKCJĄ , a wtedy poprawi się też wygląd.

Potraktuj to jak informację, którą dajcie Ci klatka piersiowa na temat Twojego oddechu. ⁣ ⁣


🤯 Asymetria, która się pojawia między lewą a prawą częścią klatki piersiowej (częściej odstawanie lewych dolnych żeber) związana jest z wewnętrzna asymetrią i działaniem tzw. wzorca stresu.

Dlaczego odstają dolne żebra? 

Przyczyną może być tzw. hiperinflacja dynamiczna – pod tym pojęciem kryje się w sumie proste zjawisko – Twoich płuc nie opuszcza wystarczająca ilość powietrza. Po prostu nim zrobisz wydech o pełnej objętości to już zaczyna się kolejny wdech. Zwiększa się pojemność zalegająca w płucach przez co klatka piersiowa przyjmuje WDECHOWE ustawienie. A takie ustawienie związane jest z uniesieniem i rotacją zewnętrzną żeber – tzw. rib flare. Wdechowe ustawienie ogranicza objętość wdychanego powietrza więc oddech staje się płytki i szybki (not good).  

Ok, ale skąd się to bierze? 

  • Stres – hiperwentylacja. Oddech przyspiesza i się spłyca więc skraca to fazę wydechu.
  • Nadaktywność m. prostego brzucha podczas oddychania wynikająca z osłabienia działania m. skośnych brzucha oraz m. poprzecznego. Wiąże się to z zaburzeniem pracy cylindra oddechowego (core).  
  • A może po prostu genetyka, ale tutaj będziemy zakładać, że towarzyszą temu również inne objawy związane z zaburzonym wzorcem oddechowym.

Jak to wpływa na mechanikę oddychania?

  • Zmniejsza się Strefa Apozycji przepony (spłaszczona przepona)- zmniejsza się jej siła skurczu, a tym samym wydajność oddechowa. Rekrutuje to do pracy mięśnie oddechowe dodatkowe. Czyli mięśnie karku i grzbietu (wzmożone napięcie i ból). 
  • Mogą się też tworzyć inne strategie oddychania np. wypinanie klatki piersiowej  poprzez przeprost kręgosłupa. 
  • Skraca się wydech, a więc zwiększa się pobudzenie układu współczulnego odpowiedzialnego za stres. 
  • To wszystko to krótka droga do różnych dysfunkcji w obrębie ciała. 
  • Dodatkowym problemem jest asymetria, która może być związana z tzw. Wzorcem stresu. 

Jak to wpływa na trening?

  • Pobudzenie reakcji “walcz/uciekaj” – ciągłe napięcie ciała, problem z rozluźnieniem i regeneracją.
  • Zmiana krzywizn kręgosłupa:

Spłaszczenie kifozy piersiowej – Osłabienie m. czworobocznego i/lub zębatego przedniego.

Zwiększenie lordozy lędźwiowej – przodopochylenie miednicy -osłabienie m. kulszowo-goleniowych i pośladków.

  • Ograniczenie ruchów w stawach – poprzez zmianę płaszczyzny ustawienia w stawach. 

Co robić?

  • Wzmacniać głębokie mięśnie brzucha poprzez PRAWIDŁOWY ODDECH oddech dolnożebrowy oraz odbudowę postawy ciała. Przykładowa korekcja oddechowa na filmiku. 

Czy musisz się tym martwić? ⁣
Wszystko zależy od tego jak się czujesz i jak funkcjonujesz. Nasz organizm jest sprytny i zawsze będzie szukał drogi do utrzymania funkcji. Wytworzy różne kompensacje – jedne utrzymają optymalne funkcjonowanie, inne przyczynia się do powstania dysfunkcji. ⁣

Czy warto uwzględnić pozycję żeber w planowaniu swojego treningu? ⁣
Oddech powinien być zawsze podstawą w planowaniu treningowym. Odstające żebra dają Ci informacje o stanie mechaniki oddychania, a więc pozwolą na zbudowanie optymalnego programu reedukacji oddechowej. Jeżeli masz wątpliwości warto skorzystać z konsultacji ze specjalistą. ⁣Pamiętaj, że sporo materiałów znajdziesz na moim IG i blogu 🙂

Obszerne instrukcje odnośnie oddychania przeponowego we wzorcu dolnożebrowym znajdziesz w eBooku „Oddech w stresie”.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak zwiększyć swoją odporność na stres?

Stresowanie może być umiejętnością. Można wyćwiczyć się w odczuwaniu stresu tak jak tego chcemy. Im mamy większą odporność na stres, tym większa jest nasza elastyczność

Ćwiczenia oddechowe – mój codzienny trening

Czy ćwiczenia oddechowe muszą być wymagające? Czy wykonując trening oddechowy musisz poświęcać na niego dużo czasu? Niekoniecznie! Najważniejsza jest regularność i znalezienie odpowiednich ćwiczeń oddechowych