Odstające żebra i jak je schować.

Czy odstające żebra to tylko defekt kosmetyczny, czy jednak jest to coś bardziej skomplikowanego? Czy w ogóle powinniśmy się tym martwić? 

Czy można coś z tym zrobić? Czy MUSISZ coś z tym zrobić?

Wszystko zależy od funkcji Twojej mechaniki oddychania. Jeżeli jest wydajna to możesz się tym nie przejmować. Będzie to tylko defekt kosmetyczny. W sumie może nawet nie defekt, a jedna z wersji budowy klatki piersiowej (nic w przyrodzie nie jest idealne przecież, a poza tym “genetyka”). Są też osoby, dla których i wygląd ma znaczenie. Miałam pacjentki, które startowały w zawodach sylwetkowych i schowanie tych dolnych odstających żeber było dla nich bardzo ważne. Jednak jeżeli towarzyszą Ci dysfunkcje oddechowe świadczy to o zaburzeniu pracy core i mechaniki oddychania. U osób dorosłych ciężko zmienić ustawienie kości, ale zawsze można pracować nad FUNKCJĄ , a wtedy poprawi się też wygląd.

Potraktuj to jak informację, którą dajcie Ci klatka piersiowa na temat Twojego oddechu. ⁣ ⁣


🤯 Asymetria, która się pojawia między lewą a prawą częścią klatki piersiowej (częściej odstawanie lewych dolnych żeber) związana jest z wewnętrzna asymetrią i działaniem tzw. wzorca stresu.

Dlaczego odstają dolne żebra? 

Przyczyną może być tzw. hiperinflacja dynamiczna – pod tym pojęciem kryje się w sumie proste zjawisko – Twoich płuc nie opuszcza wystarczająca ilość powietrza. Po prostu nim zrobisz wydech o pełnej objętości to już zaczyna się kolejny wdech. Zwiększa się pojemność zalegająca w płucach przez co klatka piersiowa przyjmuje WDECHOWE ustawienie. A takie ustawienie związane jest z uniesieniem i rotacją zewnętrzną żeber – tzw. rib flare. Wdechowe ustawienie ogranicza objętość wdychanego powietrza więc oddech staje się płytki i szybki (not good).  

Ok, ale skąd się to bierze? 

  • Stres – hiperwentylacja. Oddech przyspiesza i się spłyca więc skraca to fazę wydechu.
  • Nadaktywność m. prostego brzucha podczas oddychania wynikająca z osłabienia działania m. skośnych brzucha oraz m. poprzecznego. Wiąże się to z zaburzeniem pracy cylindra oddechowego (core).  
  • A może po prostu genetyka, ale tutaj będziemy zakładać, że towarzyszą temu również inne objawy związane z zaburzonym wzorcem oddechowym.

Jak to wpływa na mechanikę oddychania?

  • Zmniejsza się Strefa Apozycji przepony (spłaszczona przepona)- zmniejsza się jej siła skurczu, a tym samym wydajność oddechowa. Rekrutuje to do pracy mięśnie oddechowe dodatkowe. Czyli mięśnie karku i grzbietu (wzmożone napięcie i ból). 
  • Mogą się też tworzyć inne strategie oddychania np. wypinanie klatki piersiowej  poprzez przeprost kręgosłupa. 
  • Skraca się wydech, a więc zwiększa się pobudzenie układu współczulnego odpowiedzialnego za stres. 
  • To wszystko to krótka droga do różnych dysfunkcji w obrębie ciała. 
  • Dodatkowym problemem jest asymetria, która może być związana z tzw. Wzorcem stresu. 

Jak to wpływa na trening?

  • Pobudzenie reakcji “walcz/uciekaj” – ciągłe napięcie ciała, problem z rozluźnieniem i regeneracją.
  • Zmiana krzywizn kręgosłupa:

Spłaszczenie kifozy piersiowej – Osłabienie m. czworobocznego i/lub zębatego przedniego.

Zwiększenie lordozy lędźwiowej – przodopochylenie miednicy -osłabienie m. kulszowo-goleniowych i pośladków.

  • Ograniczenie ruchów w stawach – poprzez zmianę płaszczyzny ustawienia w stawach. 

Co robić?

  • Wzmacniać głębokie mięśnie brzucha poprzez PRAWIDŁOWY ODDECH oddech dolnożebrowy oraz odbudowę postawy ciała. Przykładowa korekcja oddechowa na filmiku. 

Czy musisz się tym martwić? ⁣
Wszystko zależy od tego jak się czujesz i jak funkcjonujesz. Nasz organizm jest sprytny i zawsze będzie szukał drogi do utrzymania funkcji. Wytworzy różne kompensacje – jedne utrzymają optymalne funkcjonowanie, inne przyczynia się do powstania dysfunkcji. ⁣

Czy warto uwzględnić pozycję żeber w planowaniu swojego treningu? ⁣
Oddech powinien być zawsze podstawą w planowaniu treningowym. Odstające żebra dają Ci informacje o stanie mechaniki oddychania, a więc pozwolą na zbudowanie optymalnego programu reedukacji oddechowej. Jeżeli masz wątpliwości warto skorzystać z konsultacji ze specjalistą. ⁣Pamiętaj, że sporo materiałów znajdziesz na moim IG i blogu 🙂

Obszerne instrukcje odnośnie oddychania przeponowego we wzorcu dolnożebrowym znajdziesz w eBooku „Oddech w stresie”.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak znaleźć czas na medytację?

Wiesz ile średnio czasu dziennie ludzie spędzają przeglądając social media? 2 godziny i 23 minuty. A wiesz ile czasu średnio ludzie medytują podczas jednej sesji? Mniej

Jak prawidłowo oddychać?Oddech 360 stopni

Jeżeli chcesz się nauczyć oddychać prawidłowo musisz poznać parę informacji na temat cech optymalnego oddechu. Jedną z nich jest ruchomość klatki piersiowej we wszystkich kierunkach,