Strefa Apozycji Przepony

Dlaczego musisz wiedzieć czym jest strefa apozycji przepony? Bo wiedza na ten temat pomaga zrozumieć jak wiele rzeczy jest związanych
z oddechem oraz jak nad oddechem właściwe pracować. ⁣

Gdy to zrozumiesz dowiesz się, że nie każdemu można zalecić po prostu oddychanie przeponą. Bo czasami to oddychanie wcale nie będzie efektywne. ⁣

Żeby zrozumieć działanie mechaniki oddychania trzeba zobaczyć zależności pomiędzy ustawieniem klatki piersiowej, kręgosłupa i miednicy – a tym samym postawy ciała. ⁣

Ustawienie tych punktów kluczowych wpływa na funkcje mięśni (przede wszystkim m. brzucha) oraz na pozycję przepony. A to właśnie ta zależność (wraz z całym cylindrem oddechowym) wpływa na EFEKTYWNOŚĆ oddychania.

Tak więc jeżeli Twoje ciało jest w rekacji wyprostnej (m.in. duże napięcie mięśni pleców), odstają Ci dolne żebra, masz zamkniętą klatkę piersiową, dużo siedzisz – to Twoja ZOA będzie zaburzona. ⁣

A tzn. że przepona nie będzie pracowała na max swoich możliwości. W dodatku może zacząć negatywnie wpływać na postawę ciała i kształt brzucha.

A co się dzieje gdy Twój oddech jest nieefektywny? ⁣

Twój układ nerwowy będzie starał się to skompensować więc pojawi się stan ogólnego pobudzenia. Przyspieszy oddech i pojawi się niepokój. ⁣

Dlatego zawsze pracując nad oddechem trzeba pamiętać o ZOA. ⁣

Dobrym początkiem jest oddech torem dolnożebrowym. ⁣

Ale to już chyba umiesz? 🙂 ⁣

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim