Oddychanie przeponą. Jak uczyć pacjentów oddechu.

Prawidłowe oddychanie (lub optymalne jak wolę o tym mówić) nie zawsze się udaje, mimo iż wiemy jak to robić. Często pojawiają się trudności, które uniemożliwiają prawidłowe oddychanie przeponą. Dziś polecam Ci kilka wskazówek, które ułatwią prowadzenie treningu oddechowego.

Jak uczyć oddychania przeponą?

Prosta sprawa. Wystarczy powiedzieć “oddychaj przeponą” i załatwione. 

Życzę nam wszystkim tylko takich sytuacji i tylko takich pacjentów. Jednak życie lubi rzucać nam wyzwania i często coś “nie idzie oddychanie przeponą”. Albo, co gorsza, nie widzimy, że nie idzie. 

Podopieczny wtedy znajduje sobie patologiczne kompensacje, mówi, że od tych ćwiczeń kręci mu się w głowie i czuje jakieś dziwne napięcie. 

Dużo rozmawiam o tym na szkoleniach i z kolegami po fachu. Że czasami coś ten oddech nie wychodzi, mimo iż się staramy. Niby znamy założenia i wiemy jak wykonywać ćwiczenia, a wciąż nie ma poprawy. Wtedy i terapeuta i klient/pacjent się zniechęcają i stwierdzają, że bez sensu to oddychanie. 

Jakie trudności mogą nas spotkać? (wymieniam te najczęstsze):

  1. Problem z wzięciem pełnego oddechu. 
  2. Pacjent nie potrafi uruchomić dolnych żeber do oddechu oraz oddechu 360- stopni. 
  3. Bardzo duże ruchy oddechowe brzucha i “nieaktywne” oddechowo mięśnie brzucha.
  4. Ciągłe ruchy oddechowe ramion i obojczyków. 
  5. Podopieczny nie potrafi wydłużyć wydechu, płytki i szybki oddech. 
  6. Gubinie stabilizacji i Strefy Apozycji Przepony podczas ćwiczeń.
  7. Silny nawyk oddychania przez usta. 

Mam nadzieję, że oczywistym jest, że trzeba szukać indywidualnych rozwiązań i robić dobry wywiad, ale tutaj kilka moich wskazówek, które pomogą Wam poprawić elementy oddechowe w waszych treningach.

Wskazówki treningowe

  1. Pamiętaj, że oddech jest ściśle związany i regulowany przez układ nerwowy – jeżeli klient jest w stresie, jest niewyspany i zmęczony – zawsze będzie trudniej wygenerować spokojny, pełny oddech. 
  2. Na możliwość oddychania przeponą wpływa postawa ciała – oceń pozycję klatki piersiowej i miednicy. Zobacz czy oby na pewno pozycje te wspierają oddech przeponowy. 
  3. Zanim zaczniesz trenować oddech dolnożebrowy, sprawdź mobilność klatki piersiowej i okolicznych stawów. 
  4. Mów spokojnie, wolno i łagodnie – oddychanie jest jedną z form interakcji z drugą osobą, jeżeli Ty będziesz w stresie – pacjent to wyczuje. I jego oddech też. 
  5. Pytaj o problemy z żołądkiem i trawieniem, a także o ostatni posiłek. Wzdęcia nie pomagają oddychać. 
  6. W oddechu mniej znaczy więcej – mniej powtórzeń, kilka ćwiczeń, wszystko z wolnym i spokojnym oddechem. Gdy trzeba rób regres. 
  7. I pamiętaj, że to nie konkurs na najbardziej skomplikowane ćwiczenia oddechowe. 

Te wskazówki powinny pomóc w pracy z klientami, ale i we własnym treningu. Szukaj też zawsze indywidualnych rozwiązań.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na

Medytacja Oceanu

Zobacz film i poznaj instrukcję robienia medytacji, która poprawi Ci humor 🙂 Są takie miejsca i chwile, o których gdy myślę czuję spokój i szczęście.

Spięte biodra a oddech

Ból lędźwi, miednica pochylona do przodu, pogłębiona lordoza lędźwiowa i ograniczenie wyprostu biodra. Brzmi znajomo?  Może nawet coś wiesz na temat mięśni biodrowo-lędźwiowych (zginacze bioder),

Co możesz powiedzieć o swoim oddechu?

Jak minął Ci dzień? Co się dziś wydarzyło?Pewnie gdy wracasz do domu lub gdy rozmawiasz z kimś bliskim potrafisz na te pytania szczegółowo i barwnie

Zgrzytanie zębami i oddech

Zgrzytasz zębami? Możliwe, że masz też zaburzony oddech! Co to jest bruksizm? Bruksizm jest rodzajem parasomnii, czyli zaburzenia, które nasila się podczas snu. Bruksizm często

Oddychanie przez zasznurowane usta

Czyli jak w łatwy sposób pomóc sobie z ciężkim oddechem. Czy zaszywanie ust to kolejny poziom mojego zwalczania przewlekłego oddychania przez usta? Nie, tym razem