Oddychanie przeponą. Jak uczyć pacjentów oddechu.

Prawidłowe oddychanie (lub optymalne jak wolę o tym mówić) nie zawsze się udaje, mimo iż wiemy jak to robić. Często pojawiają się trudności, które uniemożliwiają prawidłowe oddychanie przeponą. Dziś polecam Ci kilka wskazówek, które ułatwią prowadzenie treningu oddechowego.

Jak uczyć oddychania przeponą?

Prosta sprawa. Wystarczy powiedzieć “oddychaj przeponą” i załatwione. 

Życzę nam wszystkim tylko takich sytuacji i tylko takich pacjentów. Jednak życie lubi rzucać nam wyzwania i często coś “nie idzie oddychanie przeponą”. Albo, co gorsza, nie widzimy, że nie idzie. 

Podopieczny wtedy znajduje sobie patologiczne kompensacje, mówi, że od tych ćwiczeń kręci mu się w głowie i czuje jakieś dziwne napięcie. 

Dużo rozmawiam o tym na szkoleniach i z kolegami po fachu. Że czasami coś ten oddech nie wychodzi, mimo iż się staramy. Niby znamy założenia i wiemy jak wykonywać ćwiczenia, a wciąż nie ma poprawy. Wtedy i terapeuta i klient/pacjent się zniechęcają i stwierdzają, że bez sensu to oddychanie. 

Jakie trudności mogą nas spotkać? (wymieniam te najczęstsze):

  1. Problem z wzięciem pełnego oddechu. 
  2. Pacjent nie potrafi uruchomić dolnych żeber do oddechu oraz oddechu 360- stopni. 
  3. Bardzo duże ruchy oddechowe brzucha i “nieaktywne” oddechowo mięśnie brzucha.
  4. Ciągłe ruchy oddechowe ramion i obojczyków. 
  5. Podopieczny nie potrafi wydłużyć wydechu, płytki i szybki oddech. 
  6. Gubinie stabilizacji i Strefy Apozycji Przepony podczas ćwiczeń.
  7. Silny nawyk oddychania przez usta. 

Mam nadzieję, że oczywistym jest, że trzeba szukać indywidualnych rozwiązań i robić dobry wywiad, ale tutaj kilka moich wskazówek, które pomogą Wam poprawić elementy oddechowe w waszych treningach.

Wskazówki treningowe

  1. Pamiętaj, że oddech jest ściśle związany i regulowany przez układ nerwowy – jeżeli klient jest w stresie, jest niewyspany i zmęczony – zawsze będzie trudniej wygenerować spokojny, pełny oddech. 
  2. Na możliwość oddychania przeponą wpływa postawa ciała – oceń pozycję klatki piersiowej i miednicy. Zobacz czy oby na pewno pozycje te wspierają oddech przeponowy. 
  3. Zanim zaczniesz trenować oddech dolnożebrowy, sprawdź mobilność klatki piersiowej i okolicznych stawów. 
  4. Mów spokojnie, wolno i łagodnie – oddychanie jest jedną z form interakcji z drugą osobą, jeżeli Ty będziesz w stresie – pacjent to wyczuje. I jego oddech też. 
  5. Pytaj o problemy z żołądkiem i trawieniem, a także o ostatni posiłek. Wzdęcia nie pomagają oddychać. 
  6. W oddechu mniej znaczy więcej – mniej powtórzeń, kilka ćwiczeń, wszystko z wolnym i spokojnym oddechem. Gdy trzeba rób regres. 
  7. I pamiętaj, że to nie konkurs na najbardziej skomplikowane ćwiczenia oddechowe. 

Te wskazówki powinny pomóc w pracy z klientami, ale i we własnym treningu. Szukaj też zawsze indywidualnych rozwiązań.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Co wpływa na wzorzec oddechowy?

Oddychanie przeponowe? Oddychanie klatką piersiową? Dlaczego są osoby, które zawsze oddychają przeponą, a inne nie? W prosty sposób staram się to dziś wyjaśnić i pomogę

10 zasad higieny oddechu

Jak na co dzień dbać o swój oddech? Jak sprawić, by trening oddechowy stał się elementem Twojej codziennej rutyny prozdrowotnej? Sprawdź 10 zasad zdrowego oddechu,

Zaburzenia oddychania podczas snu w ciąży

Jeżeli miałabym wymienić tylko jedną rzecz, która najbardziej mi dokuczała w ciąży to byłoby ciągłe niewyspanie. Szczególnie było to uciążliwe w III trymestrze gdy brzuch

Jak zwiększyć swoją odporność na stres?

Stresowanie może być umiejętnością. Można wyćwiczyć się w odczuwaniu stresu tak jak tego chcemy. Im mamy większą odporność na stres, tym większa jest nasza elastyczność