Czy menopauza zmienia oddech?

Duszność, płytki oddech i zmęczenie. Tak, te objawy mogą być wynikiem menopauzy.

Czy podczas menopauzy zmienia się oddech? 

Niestety płytki oddech, uczucie duszności oraz szybka męczliwość mogą być objawami menopauzy. Ponadto menopauza może zaostrzyć choroby płuc, na które wcześniej cierpieliśmy (lub o których istnieniu nie wiedzieliśmy). Menopauza jest też czasem gdy u kobiet mogą pojawiać się lub nasilać zaburzenia oddychania podczas snu.

Nie do końca wiadomo dlaczego w okresie menopauzalnym zmienia się oddech. Jak również nie jest pewne jak częsty jest to problem.

Możliwe, że jest to związane z obniżonym poziomem estrogenu, co może przyczyniać się do uogólnionego stanu zapalnego i osteoporozy, która ogranicza ruchomość oddechową klatki piersiowej.

Menopauzalne trudności oddechowe mogą też być zauważalne w badaniach czynności płuc (redukcja parametrów FVC oraz FEV1). Dodatkowo w czasie menopauzy może się nasilać uczucie lęku i niepokoju, co również powoduje niespokojny oddech.

Co może pomóc?

  • Zawsze najważniejszym jest wykrycie co jest przyczyną trudności z oddychaniem. Możliwe, że oddechowe problemy są wynikiem choroby płuc, która się zaostrzyła podczas menopauzy.
  • Hormonalna terapia zastępcza – redukuje inne objawy menopauzy, które mogą nasilać niepokój i związane z nim zaburzenia oddychania.
  • Wolne oddychanie przeponowe o tempie 6 oddechów/min – ten typ oddechu przywraca balans w autonomicznym układzie nerwowym. Potencjalnie może też zmniejszać występowanie innych objawów menopauzy, np. Uderzenia gorąca!
  • Rozciąganie mięśni międzyżebrowych w celu poprawy funkcji oddechowej klatki piersiowej.
  • Utrzymywanie regularnej aktywności fizycznej.
  • Kontrola jakości snu i symptomów bezdechu sennego.

Możliwe, że temat ten jeszcze Ciebie nie dotyczy (lub nigdy dotyczył nie będzie), ale dotyczy to wielu osób wokół Ciebie lub Ciebie z przyszłości. Już teraz zadbaj o swoje płuca, by ich funkcja jak najdłużej została niezachwiana.

Źródła:

Gibney, H.K. & Peper, E. (2003). Taking control: Strategies to reduce hot flashes and premenstrual mood swings. Biofeedback, 31(3), 20-24.

D’Ambrosio C, Stachenfeld NS, Pisani M, Mohsenin V. Sleep, breathing, and menopause: the effect of fluctuating estrogen and progesterone on sleep and breathing in women. Gend Med. 2005 Dec;2(4):238-45. doi: 10.1016/s1550-8579(05)80053-1. PMID: 16464735.

Triebner K, Matulonga B, Johannessen A, Suske S, Benediktsdóttir B, Demoly P, Dharmage SC, Franklin KA, Garcia-Aymerich J, Gullón Blanco JA, Heinrich J, Holm M, Jarvis D, Jõgi R, Lindberg E, Moratalla Rovira JM, Muniozguren Agirre N, Pin I, Probst-Hensch N, Puggini L, Raherison C, Sánchez-Ramos JL, Schlünssen V, Sunyer J, Svanes C, Hustad S, Leynaert B, Gómez Real F. Menopause Is Associated with Accelerated Lung Function Decline. Am J Respir Crit Care Med. 2017 Apr 15;195(8):1058-1065. doi: 10.1164/rccm.201605-0968OC. PMID: 27907454.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Przerywany wydech – ćwiczenie

Przerywany wydech – na spokój, na rozluźnienie i na trening długiego wydechu.⁣ ⁣Jak oddychać w tym ćwiczeniu? ⁣Długi wydech – Wdech na 5 – Pauza

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na

Medytacja Oceanu

Zobacz film i poznaj instrukcję robienia medytacji, która poprawi Ci humor 🙂 Są takie miejsca i chwile, o których gdy myślę czuję spokój i szczęście.

Spięte biodra a oddech

Ból lędźwi, miednica pochylona do przodu, pogłębiona lordoza lędźwiowa i ograniczenie wyprostu biodra. Brzmi znajomo?  Może nawet coś wiesz na temat mięśni biodrowo-lędźwiowych (zginacze bioder),

Co możesz powiedzieć o swoim oddechu?

Jak minął Ci dzień? Co się dziś wydarzyło?Pewnie gdy wracasz do domu lub gdy rozmawiasz z kimś bliskim potrafisz na te pytania szczegółowo i barwnie

Zgrzytanie zębami i oddech

Zgrzytasz zębami? Możliwe, że masz też zaburzony oddech! Co to jest bruksizm? Bruksizm jest rodzajem parasomnii, czyli zaburzenia, które nasila się podczas snu. Bruksizm często