Oddech w traumie

Trauma mieszka w ciele i może być poza emocjami i umysłem. Dotarcie do miejsc, w których ona się chowa wymaga specjalnej nawigacji i narzędzi. Tym narzędziem może być oddech. ⁣Jak stosować oddech w traumie?

Dlaczego oddech w traumie jest tak ważny?

🫁🫀Płuca i serce pracują w jednym zespole. Gdy robisz wdech serce przyspiesza, a gdy robisz wydech serce zwalnia. ⁣

🧠Wdech związany jest z działaniem części współczulnej układu autonomicznego (AUN), a wydech części przywspółczulnej. Rytmiczny oddech sprawia, że serce z każdym jednym uderzeniem bije nieco inaczej. Zwalnia i przyspiesza. I im bardziej zmienne jest bicie serca tym wyższa tzw. HRV. Zmienność ta pozwala na szybkie dostosowywanie reakcji organizmu do zmiennych czynników zewnętrznych. Wszystko po po to, by optymalnie zarządzać energią i tlenem. ⁣

🧠Mówi się, że HRV jest miarą zdolności funkcjonowania i adaptacji AUN. Im wyższe HRV tym większa odporność na stres oraz adekwatniejsze reakcje na bodźce działające na ciało i umysł. W stanie stresu HRV staje się mniej elastyczne, a ciało bardziej napięte i podatne na zaburzenia. ⁣

👉🏼Traumatyczne wydarzenia wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. W PTSD (zespół stresu pourazowego) zmienia się HRV. Staje się niższe. Co sugeruje dysfunkcje w działaniu AUN. Układu który reguluje działanie wszystkich narządów. Zaburzona zostaje samoregulacja i możliwości utrzymania balansu AUN. Trauma nie tylko więc mieszka w ciele, ale też „urządza” je po swojemu.⁣

💡Jedną z dróg dostania się do AUN jest oddech. Właśnie dzięki połączeniu z sercem. ⁣

🧘🏻‍♀️Terapia PTSD nie jest łatwa i jednotorowa, ale pomocnym i prostym narzędziem wspomagania terapii traumy może być oddech tzw. koherentny. Wolny i spokojny oddech o częstotliwości 5-6 oddechów na minutę. Synchronizuje on oddech i bicie serca, co optymalizuje HRV i uspokaja umysł. Usprawnia działanie AUN. Dzięki czemu pomaga dotrzeć do miejsc, w których mieszka trauma. ⁣

🫁Jak oddychać? ⁣

Kółko rośnie – wdech ⁣

kółko maleje – wydech 

Źródła:

McCraty R, Zayas MA. Cardiac coherence, self-regulation, autonomic stability, and psychosocial well-being. Front Psychol. 2014 Sep 29;5:1090. doi: 10.3389/fpsyg.2014.01090. PMID: 25324802; PMCID: PMC4179616.

Tan G, Dao TK, Farmer L, Sutherland RJ, Gevirtz R. Heart rate variability (HRV) and posttraumatic stress disorder (PTSD): a pilot study. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2011 Mar;36(1):27-35. doi: 10.1007/s10484-010-9141-y. PMID: 20680439.

Ginsberg JP, Berry ME, Powell DA. Cardiac coherence and posttraumatic stress disorder in combat veterans. Altern Ther Health Med. 2010 Jul-Aug;16(4):52-60. Erratum in: Altern Ther Health Med. 2010 Sep-Oct;16(5):11. PMID: 20653296.

Schneider, M., & Schwerdtfeger, A. (2020). Autonomic dysfunction in posttraumatic stress disorder indexed by heart rate variability: A meta-analysis. Psychological Medicine, 50(12), 1937-1948. doi:10.1017/S003329172000207X

Dennis PA, Watkins LL, Calhoun PS, et al. Posttraumatic stress, heart rate variability, and the mediating role of behavioral health risks. Psychosom Med. 2014;76(8):629-637. doi:10.1097/PSY.0000000000000110

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na

Medytacja Oceanu

Zobacz film i poznaj instrukcję robienia medytacji, która poprawi Ci humor 🙂 Są takie miejsca i chwile, o których gdy myślę czuję spokój i szczęście.

Spięte biodra a oddech

Ból lędźwi, miednica pochylona do przodu, pogłębiona lordoza lędźwiowa i ograniczenie wyprostu biodra. Brzmi znajomo?  Może nawet coś wiesz na temat mięśni biodrowo-lędźwiowych (zginacze bioder),

Co możesz powiedzieć o swoim oddechu?

Jak minął Ci dzień? Co się dziś wydarzyło?Pewnie gdy wracasz do domu lub gdy rozmawiasz z kimś bliskim potrafisz na te pytania szczegółowo i barwnie

Zgrzytanie zębami i oddech

Zgrzytasz zębami? Możliwe, że masz też zaburzony oddech! Co to jest bruksizm? Bruksizm jest rodzajem parasomnii, czyli zaburzenia, które nasila się podczas snu. Bruksizm często

Oddychanie przez zasznurowane usta

Czyli jak w łatwy sposób pomóc sobie z ciężkim oddechem. Czy zaszywanie ust to kolejny poziom mojego zwalczania przewlekłego oddychania przez usta? Nie, tym razem