Cykl miesiączkowy – jak się zmienia oddech?

Jak oddychać, by się lepiej czuć podczas miesiączki?

Funkcjonowanie płuc adaptuje się do potrzeb metabolicznych organizmu. Podczas cyklu miesiączkowego zmienia się poziom hormonów, co wpływa na pracę całego ciała oraz metabolizm, a więc również i na oddychanie. 

Fazy cyklu miesiączkowego

Menstruacja – jeżeli nie doszło do zapłodnienia, to w tym czasie dochodzi do złuszczania się nabłonka macicy i krwawienia. Poziom estradiolu i progesteronu (hormonów płciowych) jest w tym czasie niski. Podczas menstruacji mogą pojawić się skurcze oraz ból w okolicach podbrzusza i pleców. 

Faza folikularna – w tej fazie narasta nabłonek śluzowy macicy i dojrzewają pęcherzyki Graafa. Z dominującego zostanie uwolniona komórka jajowa w trakcie owulacji. Rośnie poziom estrogenów oraz hormonu folikulotropowego FSH. 

Owulacja – następuje mniej więcej na 14 dni przed krwawieniem w przeciętnym 28-dniowym cyklu. W jej trakcie rośnie poziom estrogenu, uwalniany jest hormon luteinizujący LH, który stymuluje dojrzewanie komórki jajowej oraz pęknięcie pęcherzyka ją otaczającego. Komórka jajowa zostaje uwolniona do jajowodu. 

Faza lutealna – w tej fazie jest wysoki poziom estrogenu oraz, przede wszystkim, progesteronu. Hormon ten przygotowuje śluzówkę macicy do implantacji zarodka oraz utrzymuje ciążę jeżeli doszło do zapłodnienia. Spada natomiast poziom FSH i LH. Jeżeli nie dojdzie do zapłodnienia to obniża się poziom wszystkich hormonów i dochodzi do krwawienia miesiączkowego.

Od owulacji do miesiączki mija ok. 14 dni. W tym czasie najwyższy poziom osiąga progesteron.

Oddech w trakcie cyklu menstruacyjnego

Podczas fazy lutealnej (czyli od owulacji do końca cyklu) jest podwyższony poziom progesteronu i estrogenów. 

Progesteron zwiększa wrażliwość ośrodków oddechowych (centrów zarządzania oddechem) na CO2 przez co:

  • przyspiesza oddech
  • zwiększa się ilość powietrza, które pompowane jest w czasie jednej minuty przez płuca (wentylacja minutowa)
  • oraz spada objętość oddechowa, czyli ilość powietrza, którą oddychamy podczas jednego oddechu. 

Czyli reasumując: oddech staje się szybki i płytki, czyli w fazie lutealnej pojawia się hiperwentylacja.

Tak, przesz połowę miesiąca osoby miesiączkujące ciężej oddychają przez naturalnie zachodzące w ciele zmiany hormonalne. 

Dlaczego to ważne?

  • Osoby z macicą chorujące na astmę i alergię mogą częściej rozwijać zaburzenia oddychania w drugiej połowie cyklu. Warto w tym czasie redukować hiperwentylację. 
  • Spadek poziomu CO2 w wyniku hiperwentylacji zwiększa podatność na stres oraz na odczuwanie bólu (również tego miesiączkowego i migreny).
  • Przez przyspieszony oddech mogą nasilać się zaburzenia nastroju związane z menstruacją. 

Jak ćwiczyć?

  • Zachęcam Cię do codziennej rutyny oddechowej. Znajdź swoje ulubione ćwiczenie spowalniające oddech. 
  • Po owulacji zwracaj uwagę na pojawiające się zaburzenia oddychania – ciężki oddech, oddech torem górno-żebrowym, uczucie duszności, oddech przez usta. Stosuj ćwiczenia redukujące oddech, np. “Piórko” z „21 dni z Oddechem”. Zawsze oddychaj nosem!
  • Ćwicz wolny oddech, z tempem 6 oddechów na minutę. Np. „Oddech SOS” z “Oddechu w stresie”.

Źródła:

Macsali F, Svanes C, Sothern RB, Benediktsdottir B, Bjørge L, Dratva J, Franklin KA, Holm M, Janson C, Johannessen A, Lindberg E, Omenaas ER, Schlünssen V, Zemp E, Real FG. Menstrual cycle and respiratory symptoms in a general Nordic-Baltic population. Am J Respir Crit Care Med. 2013

Hemalatha N. R. “Effects of Different Phases of Menstrual Cycle on Respiration”. Journal of Evolution of Medical and Dental Sciences 2014; Vol. 3, Issue 65, November 27; Page: 14183-14188, DOI: 10.14260/jemds/2014/3899

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Bezdech senny – co warto wiedzieć?

Wiecie co jest głównymi przyczynami przedwczesnej śmierci osób z zaburzeniami oddychania podczas snu? Powikłania sercowo naczyniowe i… wypadki! A nie są to jedyne konsekwencje bezdechu

Jak pomóc dzieciom w powrocie do szkoły?

Jeżeli mam coś polecić lub poradzić w temacie dzieci to tylko z mojej działki oddechu i fizjoterapii. Jak prawidłowy oddech wspiera uczniów? Jak pomóc dziecku, które

Czy od oddechu może boleć kręgosłup?

Czy oddychanie może powodować przewlekły ból kręgosłupa? Jak oddychać, by nie bolały nas plecy? Odpowiedzi znajdziesz w tym wpisie. Stabilizacja Ruch ciała wymaga stabilizacji. Zapewnia

Rola oddechu w codziennym życiu

Oddycham, więc jestem. Nic, co ludzkie, nie jest mi obce i… przepona nam w tym pomaga. Dowiedz się jaka jest rola oddechu w życiu. Oddech

Jak lepiej oddychać – 5 wskazówek

Wśród wielu różnych technik i metod oddechowych, często się zapomina co jest w oddechu najważniejsze – to, że powinien być zdrowy! Co robić, by lepiej