14 razy na minutę możesz rosnąć w siłę lub ją tracić. Co wybierasz?

Zdrowa osoba dorosła wykonuje około 14 oddechów na minutę. Wykonujemy je dzięki pracy przepony – naszego głównego mięśnia oddechowego. Przepona ma ogromną moc: odpowiada za dostarczanie życiodajnego tlenu do organizmu, wspiera stabilizację i równowagę, usprawnia przepływ ciśnień i płynów w ciele oraz pomaga osiągać balans w układzie nerwowym. O ile wiemy, że działa prawidłowo.

Jednak żeby korzystać z dobroczynnego wpływu przepony na nasze ciało, oddychanie musi działać optymalnie. A niestety często tak nie jest. A co najbardziej istotne oddychanie może pogarszać nasze samopoczucie i codzienne funkcjonowanie.

Gdy przepona nie może działać optymalnie

Współczesny tryb życia, stres oraz złe nawyki ruchowe sprawiają, że praca przepony jest zaburzona. Zamiast spełniać swoje podstawowe zadanie (czyli oddech), zaczyna niekorzystnie wpływać na postawę ciała oraz ciśnienie wewnątrzbrzuszne, które głównie stanowi nasz core, czyli stabilizację. 

Jeżeli nie oddychasz optymalnie:

  • Twoje ciało jest w stresie
  • Zmienia się postawa ciała 
  • Dochodzi do zmian w mobilności stawów 
  • Nie wykorzystujesz dobrze swojej energii.

Przejawia się to jako bóle, ogranicza Twoje możliwości na siłowni, potęguje stres. Z każdym oddechem, 14 razy na minutę, oddech będzie cię osłabiać.

Nadmierny wyprost ciała

Stres organizmu może się przejawiać nadmiernym wyprostem ciała – wypiętą klatką piersiową, pogłębieniem lordozy lędźwiowej, wysunięciem barków w przód. Dolne żebra będą ostawać, a miednica pochyli się w przód. 

Takie ustawienie ciała wiąże się z przeciążeniem mięśni klatki piersiowej. Mięśnie te stają się skrócone i bardziej napięte, szybciej się męczą i ograniczają możliwości sportowe. Zmniejsza się strefa apozycji przepony. W tej sytuacji mięśnie przyczepione do klatki piersiowej zaczynają pracować jako oddechowe, już jako podstawowi wykonawcy oddechu, czyli podczas spokojnego oddychania. Są zmęczone pracą oddechową i nie mają już pełnych możliwości, by wykonywać funkcje motoryczne, np. podciągać cię na drążku. 

Hiperwentylacja

Dodatkowym problemem jest nadmierne oddychanie. Gdy oddychasz za dużo, hiperwentylujesz się, spada poziom CO2, a wraz z nim ograniczany jest dopływ krwi do mózgu oraz napinają się mięśnie. Ruch ciała może być ograniczony lub nawet bolesny.  

Zaburzony oddech mózg odbiera jako stresor – rekrutuje do oddechu mięśnie oddechowe dodatkowe, by pomagały przeponie (która przez pozycję wyprostną i tak już nie pracuje wydolnie). Wzorzec oddechowy zmienia się na tzw. górnożebrowy. Oddech jest szybki i płytki. Kolejny wyzwalacz stresu. 

Tak, działa to jak błędne koło. Stres zmienia oddech, a zaburzony oddech wyzwala stres.

Żeby je przerwać musisz pomóc przeponie oddychać:

  • Oddychaj nosem 
  • Przywróć optymalną strefę apozycji przepony 
  • Pracuj nad pozycją klatki piersiowej i miednicy
  • Naucz się zarządzać stresem 

Wtedy z każdym oddechem przepona dostarczy odpowiednich ilości tlenu do Twoich komórek, będzie wspierać core i koordynację z mięśniami dna miednicy, brzucha oraz kręgosłupa. Usprawni mobilność i stabilizację.

14 razy na minutę dostarczy ci siły.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Cykl miesiączkowy – jak się zmienia oddech?

Jak oddychać, by się lepiej czuć podczas miesiączki? Funkcjonowanie płuc adaptuje się do potrzeb metabolicznych organizmu. Podczas cyklu miesiączkowego zmienia się poziom hormonów, co wpływa

Jak robić długi wydech?

Bardzo często zgłaszacie się do mnie z problemem trudności z wykonywaniem długiego wydechu. Jakby powietrze się szybko kończyło w płucach i nie dało się wycisnąć

Jak oddychać między seriami?

Kiedy trenujemy na siłowni, biegamy po boisku, ćwiczymy na fitnessie lub machamy rakietą na korcie, przerwy między seriami czy setami są złotem. Mamy wtedy czas

Jak radzić sobie ze stresem?

Gdyby odpowiedź byłaby prosta, pewnie już dawno stres nie stanowiłby dla ludzi problemu. A jednak wciąż jest. Ja mogę dać Ci parę wskazówek z działki,

Czy od oddechu może boleć głowa?

Czy ćwiczenia oddechowe mogą pomóc z bólem głowy? A czy nieprawidłowy oddech może powodować ból głowy? Pozwól, że spróbuję Ci to wyjaśnić. Dlaczego oddech wpływa

Jak zaklejać usta plastrem?

Jedną z najważniejszych rzeczy jakie można zrobić dla swojego oddechu do zamknięcie ust. Pomocny w tym jest zwykły plasterek naklejony na usta. Jak zakleić usta plastrem?