Powiedz mi jak oddychasz, a powiem Ci kim jesteś – wzorce oddechowe.

Dobra, może i jest to przesada, ale z wzorca oddechowego można naprawdę wiele się dowiedzieć. Mam nadzieję, że wybaczysz mi ten zabieg zawalczenia o Twoją uwagę. W tym wpisie opisuję najczęściej spotykane wzorce oddechowe. Sprawdź czy znajdziesz tutaj też swój styl oddychania!

Wzorzec oddechowy jest dla każdego charakterystyczny i unikatowy, prawie tak samo jak odcisk palca. Na oddech wpływają nasze emocje, codzienne zachowania, przyzwyczajenia, a także poziom odczuwanego stresu i relaksu. Nie bez znaczenia też są nasze przeszłe doświadczenia (traumy, urazy).

To wszystko sprawia, że każdy z nas ma swój własny wzorzec oddechowy. Jednak każdy z nas będzie miał cechy wzorców oddechowych, które są obecne również u innych. I tutaj wyróżniamy wiele wzorców.

Dziś przedstawiam Wam najpopularniejsze z nich:

  • Oddech odwrócony
  • Oddech górnożebrowy /piersiowy 
  • Oddech brzuszny 
  • Oddech przeponowy.


Widza na temat tego jaki jest styl naszego oddychania pozwala dobrać stosowny trening oddechowy, który w najbardziej efektywny sposób przywróci u nas ODDECH OPTYMALNY, czyli najlepszy dla nas wzorzec oddechowy. 


Oddech odwrócony [paradoksalny] 
  • Gdy robisz wdech unosi się Twoja klatka piersiowa i “zapada/wciąga” brzuch.
  • Gdy robisz wdech unoszą się Twoje ramiona i napina szyja i kark. 
  • Podczas wydechu Twój brzuch się uwypukla


Przyczyny:

  • Silne stresujące emocje i wydarzenia
  • Urazy i uszkodzenia struktur oddechowych 
  • Złe nawyki posturalne 

Oddech górnożebrowy 
  • Wdech inicjowany jest na poziomie górnej części klatki piersiowej i obojczyków
  • Podczas wdechu napina się Twoja szyja i unoszą ramiona
  • Dolne, tylne i boczne części klatki piersiowej poruszają się minimalnie lub wcale podczas oddechu. 
  • Górna część brzucha nie porusza się podczas oddychania. 


Przyczyny:

  • Przewlekłe wciąganie brzucha 
  • Płytki i szybki oddech 
  • Chroniczne odczuwanie stresu 
  • Skrócenie mięśni oddechowych, mięśni klatki piersiowej 

Oddech brzuszny 
  • Obszerne ruchy oddechowe rozpoczynające się na poziomie brzucha
  • Ograniczona ruchomość żeber i całej klatki piersiowej podczas oddychania
  • Zasysanie, wciąganie brzucha podczas wydechu 


Przyczyny:

  • Osłabienie funkcjonalne mięśni brzucha
  • Nieprawidłowe nawyki posturalne 
  • Złe nawyki oddechowe 
  • Ograniczenia mobilności klatki piersiowej 

Oddech przeponowy 
  • Wdech rozpoczyna się na poziomie dolnych żeber 
  • Klatka piersiowa porusza się we wszystkich kierunkach – w mechanizmie 360 stopni.
  • Ramiona i szyja nie uczestniczą w spokojnym oddechu.
  • Podczas wdechu unosi się delikatnie górna część brzucha, a na wydechu spokojnie się obniża.


Przyczyny”:

  • Aktywny i zdrowy styl życia;
  • Dobre zarządzanie stresem; 
  • Prawidłowe nawyki posturalne;
  • Dobrze prowadzony trening oddechowy. 


Czy rozpoznajesz u siebie, któryś z tych wzorców? 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Cykl miesiączkowy – jak się zmienia oddech?

Jak oddychać, by się lepiej czuć podczas miesiączki? Funkcjonowanie płuc adaptuje się do potrzeb metabolicznych organizmu. Podczas cyklu miesiączkowego zmienia się poziom hormonów, co wpływa

Jak robić długi wydech?

Bardzo często zgłaszacie się do mnie z problemem trudności z wykonywaniem długiego wydechu. Jakby powietrze się szybko kończyło w płucach i nie dało się wycisnąć

Jak oddychać między seriami?

Kiedy trenujemy na siłowni, biegamy po boisku, ćwiczymy na fitnessie lub machamy rakietą na korcie, przerwy między seriami czy setami są złotem. Mamy wtedy czas

Jak radzić sobie ze stresem?

Gdyby odpowiedź byłaby prosta, pewnie już dawno stres nie stanowiłby dla ludzi problemu. A jednak wciąż jest. Ja mogę dać Ci parę wskazówek z działki,

Czy od oddechu może boleć głowa?

Czy ćwiczenia oddechowe mogą pomóc z bólem głowy? A czy nieprawidłowy oddech może powodować ból głowy? Pozwól, że spróbuję Ci to wyjaśnić. Dlaczego oddech wpływa

Jak zaklejać usta plastrem?

Jedną z najważniejszych rzeczy jakie można zrobić dla swojego oddechu do zamknięcie ust. Pomocny w tym jest zwykły plasterek naklejony na usta. Jak zakleić usta plastrem?