Czego nie wiesz o przeponie

Strefa Apozycji Przepony (Zone of Apposition- ZOA) 
Dziś czas na bardzo ważny, ale i trudny post.

❗️Żeby zrozumieć istotę pracy z przeponą i oddechem trzeba zrozumieć czym jest Strefa Apozycji Przepony. Postaram się łatwo i przejrzyście:)

✅Przepona zbudowana jest z dwóch części: centrum ścięgnistego, które stanowi kopułę oraz cylindrycznej części, która przylega do wewnętrznej części dolnego śródpiersia. Czyli kopuła jest bardziej u szczytu przepony a strefa apozycji wykłada od środka Twoje dolne żebra. Przepona rozpościera się od dolnych żeber aż do kręgosłupa (wyglada jak meduza zawieszona pod Twoimi płucami).

✅Funkcja oddechowa przepony uzależniona jest od ustawienia i rotacji dolnych żeber, do których się przyczepia. Pomyśl teraz o podciąganie na drążku – w zależności od tego w jaki sposób ustawisz dłoń (nawrócenie/odwrócenie) takie będą pracowały mięśnie. 
Podobnie jest z przeponą – w zależności od orientacji żeber i całej klatki piersiowej będzie zależała jej praca i praca innych mięśni oddechowych. 🔸

1. Funkcja klatki piersiowej i struktur brzusznych jest powiązana mechanicznie ze strefą apozycji (ZOA)
2. ZOA steruje napięciem przepony. Podczas skurczu przepony największą zmianę ustawienia nie stanowi obniżenie kopuł przepony a skrócenie włókien w ZOA.
4. Mięśnie brzucha równoważą napięcie ZOA. Dzięki spoczynkowemu napięciu mm. brzucha podczas wdechu przepona nie przepycha Twoich wnętrzności na zewnątrz 🤪
5. Jeżeli spoczynkowa pozycja przepony wiąże się ze zmniejszeniem ZOA to przepona przestaje generować optymalną siłę skurczu i może zacząć pracę na sowich przyczepach na kręgosłupie. 
6. Zaburzona praca mechaniczna przepony obciąża inne mięśnie oddechowe i prowadzi do szeregu niekorzystnych kompensacji. 
7. Priorytetem podczas pracy z ciałem powinno być przywrócenie optymalnych warunków oddechowych i, przede wszystkim, odbudowanie strefy apozycji przepony.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Po co rozciągać boki klatki piersiowej?

Ćwiczeń oddechowych nie robimy tylko po to, żeby się zrelaksować. Rozciąganie boków klatki piersiowej wiąże się z rozluźnianiem i rozciąganiem mięśni międzyżebrowych. Po co to

Oddech i brzuch

Twój brzuch potrzebuje Twojego oddechu. A Twoja przepona potrzebuje Twojego brzucha. Przepona jest głównym mięśniem oddechowym, który wykonuje około 80% pracy oddechowej. Oddziela klatkę piersiową od

Zdrowy Oddech

Czy naprawdę trzeba pracować nad tym całym oddechem? Nie, nie trzeba. Tylko odpowiedz sobie na pytanie: Czy czujesz się w pełni zdrowia psychicznego i fizycznego?  To

Nie mogę głęboko oddychać

Czy zdarza Ci się, że nie możesz głęboko oddychać? Czujesz, że nie możesz odetchnąć pełną piersią? Jeżeli tak, to mam dla Ciebie kilka wskazówek, co