Nie mogę głęboko oddychać

Czy zdarza Ci się, że nie możesz głęboko oddychać? Czujesz, że nie możesz odetchnąć pełną piersią? Jeżeli tak, to mam dla Ciebie kilka wskazówek, co zrobić, by łatwej było oddychać.

Problem z wzięciem głębokiego oddechu może mieć różne przyczyny. Na wstępie chciałabym zaznaczyć, ze nie mówię tutaj o duszności – ta jest objawem samym w sobie i wiąże się często z poważnymi schorzeniami. Pisałam o tym!

👉🏼Natomiast trudność z wzięciem pełnego oddechu może wiązać się z:

  • Uczuciem “przytkania”
  • Ograniczeniem wypełniania klatki piersiowej powietrzem 
  • Niemożnością dopełnienia płuc powietrzem
  • Sztywnością klatki piersiowej
  • Trudność ze zmianą tempa oddechu
  • Szybkim i płytki oddechem.

Odczucia są bardzo subiektywne więc możliwe, że odczuwasz to w inny sposób. Ogólnie możemy powiązać to z mechanicznym ograniczeniem oddechowym. 

👉🏼Jakie mogą być przyczyny uczucia ograniczenia głębokiego oddechu?

  1. Hiperwentylacja – stałe nadmierne oddychanie związane z oddechem na małych objętościach powietrza. Przyczyną może być przewlekły stres. 
  2. Zbyt krótki wydech – zwiększone zaleganie powietrza w drogach oddechowych. Najczęściej wynik zbyt szybkiego oddechu. 
  3. Przykurczenie i sztywność mięśni klatki piersiowej – zmniejszona mobilność oddechowa klatki piersiowej. Może być to związane z małą ilością ruchów ciała, co wpływa na ograniczenia ruchomości żeber i całej klatki piersiowej oraz zwiększonym napięciem mięśni w wyniku stresu. 
  4. Ograniczenie pracy przepony – obniżona pozycja spoczynkowa przepony w klatce piersiowej (zmniejszona strefa apozycji przepony). Wynik nieprawidłowych wzorców oddechowych, wad postawy, nawyków ruchowych, ale również reakcji stresowych. 

👉🏼Jak sobie z tym radzić?

  1. Praca nad wolnym i spokojnym oddechem z długim wydechem.
  2. Osiąganie pełnej pozycji wdechowej i wydechowej klatki piersiowej, co pozwoli na sprawną zmianę ciśnień w jej wnętrzu. 
  3. Odbudowa strefy apozycji przepony – praca nad postawą ciała i oddechem przeponowym.
  4. Przeciwdziałanie hiperwentylacji – zwiększanie swojej tolerancji na CO2 – trening ośrodków oddechowych.
  5. Rozluźnianie i rozciąganie klatki piersiowej – masaż i terapia manualna mogą być dobrym pomysłem. 

💡Konkretnych rozwiązań jest u mnie pełno także zachęcam do szperania na moim blogu i w eBookach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na

Medytacja Oceanu

Zobacz film i poznaj instrukcję robienia medytacji, która poprawi Ci humor 🙂 Są takie miejsca i chwile, o których gdy myślę czuję spokój i szczęście.

Spięte biodra a oddech

Ból lędźwi, miednica pochylona do przodu, pogłębiona lordoza lędźwiowa i ograniczenie wyprostu biodra. Brzmi znajomo?  Może nawet coś wiesz na temat mięśni biodrowo-lędźwiowych (zginacze bioder),

Co możesz powiedzieć o swoim oddechu?

Jak minął Ci dzień? Co się dziś wydarzyło?Pewnie gdy wracasz do domu lub gdy rozmawiasz z kimś bliskim potrafisz na te pytania szczegółowo i barwnie

Zgrzytanie zębami i oddech

Zgrzytasz zębami? Możliwe, że masz też zaburzony oddech! Co to jest bruksizm? Bruksizm jest rodzajem parasomnii, czyli zaburzenia, które nasila się podczas snu. Bruksizm często

Oddychanie przez zasznurowane usta

Czyli jak w łatwy sposób pomóc sobie z ciężkim oddechem. Czy zaszywanie ust to kolejny poziom mojego zwalczania przewlekłego oddychania przez usta? Nie, tym razem