Jak oddycha klatka piersiowa? Czyli ruchy oddechowe żeber.

Jeżeli zastanawiasz się jak dokłądnie wygląda oddech 360 stopni i co się dzieje na każdym poziomie klatki piersiowej to jesteś w dobrym miejscu. W łatwy i przejrzysty sposób tłumaczę mechanikę pracy żeber.

Efektywne rozszerzanie się klatki piersiowej podczas wdechu jest kluczowym elementem świadczącym nie tylko o sprawności mechaniki oddychania, ale także o mobilności całego ciała. 

Zwróć uwagę na to, że żebra są połączone z kręgosłupem i to połączenie będzie wpływało na ich wzajemną mechanikę pracy. A ogólnie rzecz ujmując, ruchomość kręgosłupa rzutuje na całe ciało. 

Podczas wdechu klatka piersiowa zwiększa swoje wymiary w każdym kierunku: do przodu, do boków, do góry i do tyłu. Dodatkowo obniżająca się przepona zwiększa jej wymiar od dołu. Wszystko po to by w klatce piersiowej znalazło się miejsce dla nowych dostaw powietrza, a tym samym życiodajnego tlenu. 

Górne żebra ruszają się góra/dół wraz z mostkiem. Dzięki temu zwiększa się wymiar klatki piersiowej w wymiarze przednio-tylnym. 

Dolne żebra poruszają się rotacyjnie do góry i boku. Powiększa to poprzeczny wymiar klatki piersiowej.

Tylna część klatki piersiowej powiększa swoje wymiary dzięki ruchowi żeber oraz kręgosłupa, który dostosowuje swoje krzywizny tak by współgrać z fazami oddechowymi. 

Na wszystkie te ruchy możemy wpływać odpowiednio prowadzonym treningiem oddechowym. Tak by mechanizm oddechowy 360st. Zachodził jak najefektywniej. 

Po co nam to wszystko?

Ruchomość oddechowa klatki piersiowej powiązana jest z przepływem ciśnień w naszych płucach. Powietrze wpływa na kształt klatki piersiowej, co wpływa z kolei na orientację miednicy i łopatek, które są mechanicznie powiązane z klatką piersiową. Brak prawidłowej pracy żeber upośledzi ruchomość ramion i nóg właśnie poprzez wyjściowe ustawienie miednicy i łopatki. 

Jeżeli pozwolisz powietrzu sprawnie przepływać w klatce piersiowej to pozwolisz ciału na lepszy ruch. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim