Netflix, oddech i emocje.

Czy wiesz, że na odbiór emocji innych osób wpływa również sposób w jaki ta osoba oddycha? Wzorzec oddechowy jest jednym z elementów komunikacji niewerbalnej.

🖥 Oglądasz czasami Netflixa z napisami?

Ja oglądam z angielskimi by się przy okazji uczyć języka. W tych napisach często widzę opis oddechu bohatera serialu.

To na co chcę zwrócić uwagę to fakt, że oddech jest bardzo ważnym elementem znajdującym się w opisie emocji. Na tyle istotnym by uwzględniać go w napisach do seriali.

Prawie w każdym odcinku transkrypcja zawiera takie elementy jak:

  • [szybki oddech]
  • [westchnienie]
  • [wydech]
  • [głęboki oddech] itp.

Na pewno intuicyjnie domyślasz się jakie to mogą być sytuacje 😉

👉🏼 Wiesz dlaczego?

Bo oddech i zmiany w jego wzorcu towarzyszą emocjom. A my jako ludzie analizujemy czyjś nastrój nie tylko po tym co słyszymy, ale i poprzez komunikację niewerbalną.

👉🏼 Okazuje się, że podświadomie rozpoznajmy również po oddechu z jaką emocją i nastrojem mamy do czynienia.

👉🏼 Oddech zmienia się w trakcie odczuwania emocji by w optymalny sposób zapewnić organizmowi dostarczanie tlenu oraz by współgrać z stanem autonomicznym i pobudzeniem.

👉🏼 Problem pojawia się gdy emocja nie mija lub nie mamy okazji rozładować napięcia. Poza tym nasza wyobraźnia i pamięć może wyzwalać emocje nawet bez rzeczywistej przyczyny.

👉🏼 Taki przewlekły oddech związany z negatywną emocją może obciążać nasz organizm.

👉🏼 Nie warto więc tłumić emocji.

👉🏼 I dlatego warto wyciszać umysł i kontrolować oddech. 

By to nie on zaczął kontrolę naszego umysłu i emocji. 

Poniżej znajdziesz tabelkę z opisem wzorców oddechowych charakterystycznych dla poszczególnych emocji. 

Podniecenie

Szybko i głęboki oddech

Relaksacja

Wolny i głęboki oddech

Skupienie

Szybki i płytki oddech

Ból

Szybki i głęboki oddech z nieregularnymi pauzami po wdechu

Ulga/znudzenie

Wzdychanie

Znudzenie

Ziewanie

Złość

Szybki i głęboki oddech

Strach

Szybki i głęboki oddech

Panika/Niepokój

Szybki i płytki oddech

Niesmak

Nieregularne pauzy po wdechu/wstrzymanie oddychania

Zdziwienie 

Wstrzymanie oddechu

Zaskoczenie

Zaprzestanie wydychania i szybkie wdychanie powietrza

Smutek

Wolny i głęboki oddech

Radość

Wolny i głęboki oddech lub śmiech

Źródło: Real-time expression of affect through respiration By Celso M. de Melo, Patrick Kenny and Jonathan Gratch;Comp. Anim. Virtual Worlds 2010; 21: 225–234
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Ćwiczenia oddechowe – mój codzienny trening

Czy ćwiczenia oddechowe muszą być wymagające? Czy wykonując trening oddechowy musisz poświęcać na niego dużo czasu? Niekoniecznie! Najważniejsza jest regularność i znalezienie odpowiednich ćwiczeń oddechowych

Mechanika oddychania – wdech i wydech

Piękny i naprzemienny rytm, który towarzyszy nam przez całe życie. Na co dzień nie zauważamy tych ruchów, choć utrzymują one nas przy życiu. Tak proste

Wyraź gniew… oddechem.

Emocje o negatywnym wydźwięku w naszej kulturze nie są społecznie mile widziane. Ludzie nie chcą widzieć, że jesteśmy smutni lub odczuwamy gniew. A blokowanie emocji