Netflix, oddech i emocje.

Czy wiesz, że na odbiór emocji innych osób wpływa również sposób w jaki ta osoba oddycha? Wzorzec oddechowy jest jednym z elementów komunikacji niewerbalnej.

🖥 Oglądasz czasami Netflixa z napisami?

Ja oglądam z angielskimi by się przy okazji uczyć języka. W tych napisach często widzę opis oddechu bohatera serialu.

To na co chcę zwrócić uwagę to fakt, że oddech jest bardzo ważnym elementem znajdującym się w opisie emocji. Na tyle istotnym by uwzględniać go w napisach do seriali.

Prawie w każdym odcinku transkrypcja zawiera takie elementy jak:

  • [szybki oddech]
  • [westchnienie]
  • [wydech]
  • [głęboki oddech] itp.

Na pewno intuicyjnie domyślasz się jakie to mogą być sytuacje 😉

👉🏼 Wiesz dlaczego?

Bo oddech i zmiany w jego wzorcu towarzyszą emocjom. A my jako ludzie analizujemy czyjś nastrój nie tylko po tym co słyszymy, ale i poprzez komunikację niewerbalną.

👉🏼 Okazuje się, że podświadomie rozpoznajmy również po oddechu z jaką emocją i nastrojem mamy do czynienia.

👉🏼 Oddech zmienia się w trakcie odczuwania emocji by w optymalny sposób zapewnić organizmowi dostarczanie tlenu oraz by współgrać z stanem autonomicznym i pobudzeniem.

👉🏼 Problem pojawia się gdy emocja nie mija lub nie mamy okazji rozładować napięcia. Poza tym nasza wyobraźnia i pamięć może wyzwalać emocje nawet bez rzeczywistej przyczyny.

👉🏼 Taki przewlekły oddech związany z negatywną emocją może obciążać nasz organizm.

👉🏼 Nie warto więc tłumić emocji.

👉🏼 I dlatego warto wyciszać umysł i kontrolować oddech. 

By to nie on zaczął kontrolę naszego umysłu i emocji. 

Poniżej znajdziesz tabelkę z opisem wzorców oddechowych charakterystycznych dla poszczególnych emocji. 

Podniecenie

Szybko i głęboki oddech

Relaksacja

Wolny i głęboki oddech

Skupienie

Szybki i płytki oddech

Ból

Szybki i głęboki oddech z nieregularnymi pauzami po wdechu

Ulga/znudzenie

Wzdychanie

Znudzenie

Ziewanie

Złość

Szybki i głęboki oddech

Strach

Szybki i głęboki oddech

Panika/Niepokój

Szybki i płytki oddech

Niesmak

Nieregularne pauzy po wdechu/wstrzymanie oddychania

Zdziwienie 

Wstrzymanie oddechu

Zaskoczenie

Zaprzestanie wydychania i szybkie wdychanie powietrza

Smutek

Wolny i głęboki oddech

Radość

Wolny i głęboki oddech lub śmiech

Źródło: Real-time expression of affect through respiration By Celso M. de Melo, Patrick Kenny and Jonathan Gratch;Comp. Anim. Virtual Worlds 2010; 21: 225–234
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim

Ćwiczenie oddechowe na lepszy sen

Jeżeli masz problemy ze snem, cierpisz na bezsenność lub zdarza się, że z emocji nie możesz spać – dobrym pomysłem jest wykonanie spokojnego ćwiczenia oddechowego,