Mechanika oddychania – wdech i wydech

Piękny i naprzemienny rytm, który towarzyszy nam przez całe życie. Na co dzień nie zauważamy tych ruchów, choć utrzymują one nas przy życiu. Tak proste i podstawowe, a tak bardzo dla nas ważne. I co najważniejsze – genialne w swojej prostocie.

Przedstawiam Wam – wdech i wydech! Bohaterów dzisiejszego wpisu 🙂 

Wdech i wydech składają się na 1 cykl oddechowy. 

Ich znaczenie dla mechaniki oddychania oraz pracy ciała się różnią i warto znać ich funkcje, by potrafić z nich korzystać w odpowiedni sposób.

Wdech:

  • Cel: dostarczanie powietrza do płuc i tlenu do komórek. 
  • Spokojny oddech wymaga pracy mięśni oddechowych właściwych (podstawowych). Gdy zapotrzebowanie na tlen wzrasta dochodzi do aktywacji mięśni oddechowych dodatkowych.  
  • Podczas wdechu przepona się obniża, obniżając ciśnienie w płucach, co zasysa do nich powietrze. Praca przepony rotuje żebra na zewnątrz oraz je unosi, co zwiększa wymiary klatki piersiowej.
  • Powietrze powinno być równomiernie dostarczane do całych płuc. Ruch klatki piersiowej 360 stopni.
  • Podczas wdechu dochodzi do ekscentrycznego skurczu mięśni brzucha oraz mięśni dna miednicy. 
  • Faza związana z częścią współczulną układu autonomicznego – pobudzenie. 


Wydech:

  • Cel: usunięcie powietrza z płuc i zrównoważenie poziomu CO2 w ciele
  • W spokojnym oddechu faza związana z relaksem mięśni. Wzmożony wysiłek oraz śpiewanie, mówienie lub krzyczenie wymaga dodatkowej kontroli od strony mięśni oddechowych dodatkowych.
  • Przepona się unosi, powracając do kopulastego kształtu (najlepiej do optymalnej ZOA – strefy apozycji) pomagając wyciskać powietrze z płuc (wzrost ciśnienia)
  • Akt pasywny – świadoma aktywacja jest treningiem mięśni oddechowych.
  • Dochodzi do rotacji wewnętrznej oraz obniżenia żeber. Zwiększanie wydechu – zwiększa również rotację żeber. 
  • Wydech wiąże się z koncentryczną pracą mięśni brzucha oraz mięśni dna miednicy. 
  • Faza związana z częścią przywspółczulną (stymulacja nerwu błędnego) układu autonomicznego – relaks. 

Prawda, że niesamowity ten mechanizm? Czy tylko ja jestem takim świrem? 🙂 

Jak pracować z oddechem uczę w moich eBookach – sprawdź w sklepie:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim

Co wpływa na wzorzec oddechowy?

Oddychanie przeponowe? Oddychanie klatką piersiową? Dlaczego są osoby, które zawsze oddychają przeponą, a inne nie? W prosty sposób staram się to dziś wyjaśnić i pomogę