Jedna rada na 2021 – czyli jak przepona pomoże Ci lepiej żyć.

Jeżeli mam napisać cokolwiek o tym co robić, by 2021 był lepszy niż 2020, to jest to właśnie przekazanie Ci tej wiedzy. Jak przepona pomoże Ci lepiej żyć.

Zwykły dzień. Wciąż jest 2020 więc do wielu rzeczy się przyzwyczaiłam. Siedzę i pracuję. Odpisałam już na wszystkie maile i zabieram się za pisanie newslettera, gdy dostaję wiadomość “Czy słyszałam już o nowym lockdownie?” 

I może jestem przyzwyczajona, że lockdowny raz są, raz ich nie ma, że ludzie chorują w tysiącach. Przyzwyczaiłam się do tego, że raz jakiś czas słyszę, że ktoś z bliskiego otoczenia jest chory. Ale wciąż gdy słyszę te informacje odczuwam stres i niepokój. 

Mój oddech przyspiesza. Serce zaczyna szybciej bić, a ręce robią się mokre. Te reakcje wyzwala współczulna część autonomicznego układu nerwowego. 

2020 przejdzie do historii jako ciężki i trudny rok. Nawet jeżeli osobiście nam się powodziło, to globalnie niestety nie możemy tak powiedzieć. Był to czas wyzwań i odnajdowania się w nowych warunkach. 

Z każdej strony docierały do nas stresujące informacje, które u wielu osób wywoływały niepokój. 

Pandemia, wybory, strajki i lockdowny. To wszystko wpływało na nasze samopoczucie. 

Oddech jest furtką do i z układu nerwowego. W odpowiedzi na stres zmienia się poza naszą kontrolą. Jednak dzięki świadomości możemy panować nad naszym oddechem, a tym samym nad stresem. Oddychanie może regulować reakcje autonomiczne.

Ważne znaczenie ma tutaj przepona, która jest głównym mięśniem oddechowym. Nie musisz myśleć o tym, że ma cały czas pracować, ale gdy o tym pomyślisz możesz zmienić jej pracę. 

Sposób w jaki oddychamy wpływa też na pracę naszego mózgu i serce. Gdy jesteśmy zestresowani i oddychamy szybko, w naszym mózgu aktywują się rejony odpowiedzialne za odczucie stresu. Więc jeżeli chcesz poczuć spokój – oddychaj wolno. Dodatkowo wdech przyspiesza bicie serca, a wydech je spowalnia (tzw. niemiarowość zatokowa oddechowa). A więc trenuj wydech, a uspokoisz też serce.

Nie możesz obniżyć stresu myśląc “dobrze teraz spowolnię swoje serce”, ale możesz kontrolować pracę przepony i spowolnić oddech, który uspokoi Twoje serce, a to z kolei da sygnał dla Twojego mózgu “wyluzuj”. 

I z tą właśnie wiedzą wejdź w rok 2021. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Czy od oddechu może boleć głowa?

Czy ćwiczenia oddechowe mogą pomóc z bólem głowy? A czy nieprawidłowy oddech może powodować ból głowy? Pozwól, że spróbuję Ci to wyjaśnić. Dlaczego oddech wpływa

Jak oddychać by wygrywać?

Jednym z najczęstszych typów pytań kierowanych do mnie są pytania o oddech w treningu. Pozwól, że Cię rozczaruję. W mojej codziennej gabinetowej pracy niejednokrotnie zdarzało

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem