Jak radzić sobie ze stresem?

Gdyby odpowiedź byłaby prosta, pewnie już dawno stres nie stanowiłby dla ludzi problemu. A jednak wciąż jest. Ja mogę dać Ci parę wskazówek z działki, na której się najlepiej znam – oddechu. 

Określ czym jest Twój stres

Zacznijmy od tego, że każdy z nas ma swoje własne „stresy”. I jest to pierwsza rzecz, z której warto zdać sobie sprawę. Co jest dla Ciebie stresem? Jak w tych sytuacjach reagujesz? Co się dzieje z Twoim ciałem? Co się dzieje z Twoim oddechem? 

Pamiętaj – o ile stres nie wiąże się z zagrożeniem życia, to może oznaczać, że niepokój, który się w Tobie pojawia informuje Cię o czymś innym: 

  • Czujesz lęk przed egzaminem? Może ocena na studiach, sprawdzenie wiedzy po wielogodzinnym przygotowaniu jest dla Ciebie WAŻNĄ informacją, ważnym zamknięciem tematu…
  • Czujesz stres, gdy nie wywiązujesz się ze swoich obowiązków? Może to informacja o tym, że czyjaś opinia się dla Ciebie liczy, że nie umiesz odpuszczać, że stawiasz dla siebie wysokie wymagania?

Mam nadzieję, że te przykłady pomogą Ci odpowiedzieć na pytanie “Dlaczego czujesz stres?” W Twoich życiowych sytuacjach.

I wiesz co to oznacza? Że stres może Cię informować o czymś głębszym. Może być dla Ciebie ochroną i drogowskazem. A co najważniejsze może dodawać Ci energii i odwagi do podejmowania rozwojowych działań. Stres to zaburzenie równowagi, która ma za zadanie dostosowanie odpowiedniej reakcji organizmu na czynnik stresujący. Stres może być siłą. 

Oddech w stresie

W stresie często przeszkodą mogą być reakcje fizjologiczne naszego ciała. Po prostu natura nie przewidziała takich scenariuszy, że w stresie będziemy musieli dalej efektywnie działać intelektualnie. Trzęsą nam się nogi i ręce, szybciej oddychamy, czujemy napięcie, załamuje się nam głos. Trudno wtedy skupić się na negocjacji, czy prowadzeniu prezentacji. 

I tu z pomocą przychodzi oddech. Bo gdy opanujesz negatywne objawy stresu, pobudzenie wytworzone przez układ nerwowy, możesz wykorzystać, by efektywniej działać. 

Proponuję Ci dwie strategie: 

  1. Redukcja stresu przewlekłego – to zapobiega przegrzaniu systemu i umożliwi adekwatne reakcje do czynników zewnętrznych. Relaksuj się, medytuj i dbaj o oddech na co dzień. 
  2. Naucz się kontroli oddechu na sytuacje nagłe – w odpowiedzi na stres, zamiast poddawać się fizjologii, dzięki spowolnieniu oddechu, opanujesz pobudzenie i wykorzystasz jego potencjał. 

Jeżeli chcesz wiedzieć dlaczego oddech wpływa na stres i jak oddychać w stresie sięgnij po eBooka “Oddech w stresie”.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak uspokoić układ nerwowy oddechem?

Dlaczego, tak właściwie, wolny oddech może nas uspokoić? Poznaj mechanizm działania wolnego oddechu na nasz układ nerwowy. Połóż rękę na sercu lub na szyi i

Dlaczego pompuję balony?

Niektóre ćwiczenia oddechowe, których uczę wymagają używania balona. Zwykłego, kolorowego balonika, a mogą dawać niezwykłe rezultaty. Balon to narzędzie do ćwiczeń Pompowanie balona jest narzędziem,

Poznaj swój oddech

„Oddychanie jest procesem, które zachodzi samoistnie, ale prawidłowe oddychanie wymaga znacznie większej uwagi.” Carl Stough Twórca Breathing Coordination  Wiesz jak wygląda >optymalny< oddech? Na wdechu

W upały oddychaj nosem!

Wystawanie naszego nosa z twarzy nie jest tylko względem estetycznym. Nos m.in. został stworzony do tego, by ograniczyć przegrzewanie ciała podczas wysokich temperatur. Dlaczego i

Przerywany wydech – ćwiczenie

Przerywany wydech – na spokój, na rozluźnienie i na trening długiego wydechu.⁣ ⁣Jak oddychać w tym ćwiczeniu? ⁣Długi wydech – Wdech na 5 – Pauza

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na