Jak radzić sobie ze stresem?

Gdyby odpowiedź byłaby prosta, pewnie już dawno stres nie stanowiłby dla ludzi problemu. A jednak wciąż jest. Ja mogę dać Ci parę wskazówek z działki, na której się najlepiej znam – oddechu. 

Określ czym jest Twój stres

Zacznijmy od tego, że każdy z nas ma swoje własne „stresy”. I jest to pierwsza rzecz, z której warto zdać sobie sprawę. Co jest dla Ciebie stresem? Jak w tych sytuacjach reagujesz? Co się dzieje z Twoim ciałem? Co się dzieje z Twoim oddechem? 

Pamiętaj – o ile stres nie wiąże się z zagrożeniem życia, to może oznaczać, że niepokój, który się w Tobie pojawia informuje Cię o czymś innym: 

  • Czujesz lęk przed egzaminem? Może ocena na studiach, sprawdzenie wiedzy po wielogodzinnym przygotowaniu jest dla Ciebie WAŻNĄ informacją, ważnym zamknięciem tematu…
  • Czujesz stres, gdy nie wywiązujesz się ze swoich obowiązków? Może to informacja o tym, że czyjaś opinia się dla Ciebie liczy, że nie umiesz odpuszczać, że stawiasz dla siebie wysokie wymagania?

Mam nadzieję, że te przykłady pomogą Ci odpowiedzieć na pytanie “Dlaczego czujesz stres?” W Twoich życiowych sytuacjach.

I wiesz co to oznacza? Że stres może Cię informować o czymś głębszym. Może być dla Ciebie ochroną i drogowskazem. A co najważniejsze może dodawać Ci energii i odwagi do podejmowania rozwojowych działań. Stres to zaburzenie równowagi, która ma za zadanie dostosowanie odpowiedniej reakcji organizmu na czynnik stresujący. Stres może być siłą. 

Oddech w stresie

W stresie często przeszkodą mogą być reakcje fizjologiczne naszego ciała. Po prostu natura nie przewidziała takich scenariuszy, że w stresie będziemy musieli dalej efektywnie działać intelektualnie. Trzęsą nam się nogi i ręce, szybciej oddychamy, czujemy napięcie, załamuje się nam głos. Trudno wtedy skupić się na negocjacji, czy prowadzeniu prezentacji. 

I tu z pomocą przychodzi oddech. Bo gdy opanujesz negatywne objawy stresu, pobudzenie wytworzone przez układ nerwowy, możesz wykorzystać, by efektywniej działać. 

Proponuję Ci dwie strategie: 

  1. Redukcja stresu przewlekłego – to zapobiega przegrzaniu systemu i umożliwi adekwatne reakcje do czynników zewnętrznych. Relaksuj się, medytuj i dbaj o oddech na co dzień. 
  2. Naucz się kontroli oddechu na sytuacje nagłe – w odpowiedzi na stres, zamiast poddawać się fizjologii, dzięki spowolnieniu oddechu, opanujesz pobudzenie i wykorzystasz jego potencjał. 

Jeżeli chcesz wiedzieć dlaczego oddech wpływa na stres i jak oddychać w stresie sięgnij po eBooka “Oddech w stresie”.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Cykl miesiączkowy – jak się zmienia oddech?

Jak oddychać, by się lepiej czuć podczas miesiączki? Funkcjonowanie płuc adaptuje się do potrzeb metabolicznych organizmu. Podczas cyklu miesiączkowego zmienia się poziom hormonów, co wpływa

Jak robić długi wydech?

Bardzo często zgłaszacie się do mnie z problemem trudności z wykonywaniem długiego wydechu. Jakby powietrze się szybko kończyło w płucach i nie dało się wycisnąć

Jak oddychać między seriami?

Kiedy trenujemy na siłowni, biegamy po boisku, ćwiczymy na fitnessie lub machamy rakietą na korcie, przerwy między seriami czy setami są złotem. Mamy wtedy czas

Czy od oddechu może boleć głowa?

Czy ćwiczenia oddechowe mogą pomóc z bólem głowy? A czy nieprawidłowy oddech może powodować ból głowy? Pozwól, że spróbuję Ci to wyjaśnić. Dlaczego oddech wpływa

Jak zaklejać usta plastrem?

Jedną z najważniejszych rzeczy jakie można zrobić dla swojego oddechu do zamknięcie ust. Pomocny w tym jest zwykły plasterek naklejony na usta. Jak zakleić usta plastrem?

Jak oddychać by wygrywać?

Jednym z najczęstszych typów pytań kierowanych do mnie są pytania o oddech w treningu. Pozwól, że Cię rozczaruję. W mojej codziennej gabinetowej pracy niejednokrotnie zdarzało