Czym jest wzorzec stresu? ⁣

Czy masz czasami poczucie, że z treningiem dochodzisz do ściany? Czy widzisz u siebie tendencję do asymetrii? Może twój prawy bark jest niżej niż lewy, a lewe dolne żebra odstają bardziej niż prawe? 
To wszystko może być wina wzorca stresu. Przeczytaj o co w tym chodzi i dowiedz się jak można sobie z tym radzić. ⁣

Reakcja układu nerwowego na stres wyłącza niektóre układy by cała energia poszła na obronę. A aktywuje inne, m.in. mięśnie i stawy, by były gotowe do walki. ⁣

Nasze ciało to kompleksowy układ, gdzie różne systemy współdziałają, ale i pracują w rożnym czasie. Nawet lewa i prawa strona ciała pracują w inny sposób w danym momencie. Pomyśl np. o naprzemienności chodu. ⁣

Jesteśmy pełni asymetrii. Asymetryczne są organy oraz praca układu nerwowego. Pozwala to na szybką adaptację do zmiennych warunków i oszczędzanie energii. ⁣

Najważniejsze: asymetryczna jest przepona co wpływa na mechanikę całego ciała. ⁣

Te asymetrie w pobudzeniu mogą przejawiać się w charakterystycznym asymetrycznym wzorcu stresu. ⁣

Ciało gdy pracuje optymalnie potrafi równoważyć te asymetrie. ⁣

I to jest najważniejsza funkcja. ⁣

❗️Zmienna naprzemienna asymetria. ⁣

Ciało musi potrafić pracować z taką samą efektywnością z każdej strony ciała, w fazie on i off. ⁣

Problem się pojawia gdy stres jest przewlekły i ciało nie zmienia wzorca przez dłuższy czas. Niektóre układy mogą być nieaktywne, a układ ruchu zamrożony w asymetrycznej dominacji jednej strony ciała. ⁣

Przez to, że jesteśmy wewnętrznie podobni wzorzec stresu w postawie ciała przejawia się w charakterystyczny sposób. ⁣

Prowadzi to do przeciążeń oraz deficytów funkcjonalnych. ⁣

W treningu dochodzi się do ściany. ⁣

Dlatego prowadząc trening lub terapię bądźcie uważni na cechy wzorca stresu.