Protip 2 – Mięśniowo -Szkieletowy Wzorzec Stresu

Czym jest wzorzec stresu? ⁣

Czy masz czasami poczucie, że z treningiem dochodzisz do ściany? Czy widzisz u siebie tendencję do asymetrii? Może twój prawy bark jest niżej niż lewy, a lewe dolne żebra odstają bardziej niż prawe? 
To wszystko może być wina wzorca stresu. Przeczytaj o co w tym chodzi i dowiedz się jak można sobie z tym radzić. ⁣

Reakcja układu nerwowego na stres wyłącza niektóre układy by cała energia poszła na obronę. A aktywuje inne, m.in. mięśnie i stawy, by były gotowe do walki. ⁣

Nasze ciało to kompleksowy układ, gdzie różne systemy współdziałają, ale i pracują w rożnym czasie. Nawet lewa i prawa strona ciała pracują w inny sposób w danym momencie. Pomyśl np. o naprzemienności chodu. ⁣

Jesteśmy pełni asymetrii. Asymetryczne są organy oraz praca układu nerwowego. Pozwala to na szybką adaptację do zmiennych warunków i oszczędzanie energii. ⁣

Najważniejsze: asymetryczna jest przepona co wpływa na mechanikę całego ciała. ⁣

Te asymetrie w pobudzeniu mogą przejawiać się w charakterystycznym asymetrycznym wzorcu stresu. ⁣

Ciało gdy pracuje optymalnie potrafi równoważyć te asymetrie. ⁣

I to jest najważniejsza funkcja. ⁣

❗️Zmienna naprzemienna asymetria. ⁣

Ciało musi potrafić pracować z taką samą efektywnością z każdej strony ciała, w fazie on i off. ⁣

Problem się pojawia gdy stres jest przewlekły i ciało nie zmienia wzorca przez dłuższy czas. Niektóre układy mogą być nieaktywne, a układ ruchu zamrożony w asymetrycznej dominacji jednej strony ciała. ⁣

Przez to, że jesteśmy wewnętrznie podobni wzorzec stresu w postawie ciała przejawia się w charakterystyczny sposób. ⁣

Prowadzi to do przeciążeń oraz deficytów funkcjonalnych. ⁣

W treningu dochodzi się do ściany. ⁣

Dlatego prowadząc trening lub terapię bądźcie uważni na cechy wzorca stresu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak znaleźć czas na medytację?

Wiesz ile średnio czasu dziennie ludzie spędzają przeglądając social media? 2 godziny i 23 minuty. A wiesz ile czasu średnio ludzie medytują podczas jednej sesji? Mniej

Jak prawidłowo oddychać?Oddech 360 stopni

Jeżeli chcesz się nauczyć oddychać prawidłowo musisz poznać parę informacji na temat cech optymalnego oddechu. Jedną z nich jest ruchomość klatki piersiowej we wszystkich kierunkach,