Protip 2 – Mięśniowo -Szkieletowy Wzorzec Stresu

Czym jest wzorzec stresu? ⁣

Czy masz czasami poczucie, że z treningiem dochodzisz do ściany? Czy widzisz u siebie tendencję do asymetrii? Może twój prawy bark jest niżej niż lewy, a lewe dolne żebra odstają bardziej niż prawe? 
To wszystko może być wina wzorca stresu. Przeczytaj o co w tym chodzi i dowiedz się jak można sobie z tym radzić. ⁣

Reakcja układu nerwowego na stres wyłącza niektóre układy by cała energia poszła na obronę. A aktywuje inne, m.in. mięśnie i stawy, by były gotowe do walki. ⁣

Nasze ciało to kompleksowy układ, gdzie różne systemy współdziałają, ale i pracują w rożnym czasie. Nawet lewa i prawa strona ciała pracują w inny sposób w danym momencie. Pomyśl np. o naprzemienności chodu. ⁣

Jesteśmy pełni asymetrii. Asymetryczne są organy oraz praca układu nerwowego. Pozwala to na szybką adaptację do zmiennych warunków i oszczędzanie energii. ⁣

Najważniejsze: asymetryczna jest przepona co wpływa na mechanikę całego ciała. ⁣

Te asymetrie w pobudzeniu mogą przejawiać się w charakterystycznym asymetrycznym wzorcu stresu. ⁣

Ciało gdy pracuje optymalnie potrafi równoważyć te asymetrie. ⁣

I to jest najważniejsza funkcja. ⁣

❗️Zmienna naprzemienna asymetria. ⁣

Ciało musi potrafić pracować z taką samą efektywnością z każdej strony ciała, w fazie on i off. ⁣

Problem się pojawia gdy stres jest przewlekły i ciało nie zmienia wzorca przez dłuższy czas. Niektóre układy mogą być nieaktywne, a układ ruchu zamrożony w asymetrycznej dominacji jednej strony ciała. ⁣

Przez to, że jesteśmy wewnętrznie podobni wzorzec stresu w postawie ciała przejawia się w charakterystyczny sposób. ⁣

Prowadzi to do przeciążeń oraz deficytów funkcjonalnych. ⁣

W treningu dochodzi się do ściany. ⁣

Dlatego prowadząc trening lub terapię bądźcie uważni na cechy wzorca stresu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Co wpływa na wzorzec oddechowy?

Oddychanie przeponowe? Oddychanie klatką piersiową? Dlaczego są osoby, które zawsze oddychają przeponą, a inne nie? W prosty sposób staram się to dziś wyjaśnić i pomogę

10 zasad higieny oddechu

Jak na co dzień dbać o swój oddech? Jak sprawić, by trening oddechowy stał się elementem Twojej codziennej rutyny prozdrowotnej? Sprawdź 10 zasad zdrowego oddechu,

Zaburzenia oddychania podczas snu w ciąży

Jeżeli miałabym wymienić tylko jedną rzecz, która najbardziej mi dokuczała w ciąży to byłoby ciągłe niewyspanie. Szczególnie było to uciążliwe w III trymestrze gdy brzuch