Wyraź gniew… oddechem.

Emocje o negatywnym wydźwięku w naszej kulturze nie są społecznie mile widziane. Ludzie nie chcą widzieć, że jesteśmy smutni lub odczuwamy gniew. A blokowanie emocji może nam niestety zaszkodzić. Dowiedz się jak za pomocą oddechu rozładować napięcie emocjonalne.


🤬Wyrażanie emocji jest dla układu nerwowego bardzo ważnym elementem chroniącym. Nazwanie i odczucie emocji pozwala na jej kontrolę. Ukrywanie emocji powoduje wojnę z samym sobą. ⁣

🤬Taka ukrywana emocja wciąż jest, mimo iż jej nie widać i wyżera Cię od środka. Pochłania energię i motywację. Zalewa ciało hormonami stresu, które powodują bóle oraz napięcie mięśni, a także problemy ze zdrowiem. ⁣

🤬Powoduje to, że ukrywamy nasze niezadowolenie, co utrudnia przeminięcie negatywnych emocji. ⁣

🤬Dlatego, jeżeli chcesz się chronić pozwól ciału na odczucie emocji. Dostrzeż ją i nazwij.

🤬Jeżeli czujesz gniew powiedz: tak, czuję GNIEW. Jeżeli czujesz smutek powiedz: tak, czuję SMUTEK.

🤬Robisz to również dla siebie i swojego wewnętrznego JA. Wszystkie emocje świadczą o człowieczeństwie, a wyrażanie ich wzmacnia nasze więzi społeczne. ⁣

🤬Oddech jest jedną z form ekspresji emocji. Odblokowanie oddechu może pomóc również w odblokowaniu skrywanych emocji. W moich propozycjach ćwiczeń nie chodzi o eliminację tych emocji, ale o dostrzeżenie ich, wyrażenie i odzyskanie kontroli nad swoim ciałem. Pomoże to również z odblokowaniem pełnego oddechu. ⁣

Ćwiczenie na rozładowanie emocji: GNIEW.

Wzorzec oddechowy typowy dla GNIEWU:​ Szybki i głęboki oddech. Pozycja wyjściowa: ​stojąca, nogi na szerokość bioder.
Czas trwania: ​2-3 minuty.
Wykonanie:

  1. Zwróćuwagę na swoje emocje. Pozwól im się ukazać. Nie oceniaj ich.
  2. Następnie skup uwagę na swoim oddechu. Sprawdź jak wygląda, jakie jest jego tempo i głębokość.
  3. Weź długi i powolny wdech nosem.
  4. Wykonaj silny wydech ustami – tak jak się gasi świeczkę.
  5. Zrób 5 takich oddechów.
  6. Po piątym oddechu spowolnij oddech i wykonaj 3 spokojne oddechy z długim wydechem przez nos, z pauzą po wydechu.
  7. Na koniec ćwiczenia uwolnij myśli i oddech.


Więcej ćwiczeń oddechowych oraz wskazówki jak skutecznie je stosować znajdziesz w eBooku „Oddech w stresie”.



📚Tekst powstał na podstawie: Bessel Van Der Kolk “Strach ucieleśniony” oraz “Oddech w stresie” mojego autorstwa. ⁣

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim

Ćwiczenie oddechowe na lepszy sen

Jeżeli masz problemy ze snem, cierpisz na bezsenność lub zdarza się, że z emocji nie możesz spać – dobrym pomysłem jest wykonanie spokojnego ćwiczenia oddechowego,