Rib Flare czyli krótko mówiąc odstawanie dolnych żeber. Jednym odstają bardziej innym mniej.

Zawsze jednak o czymś to świadczy – szczególnie, tak jak na zdjęciach, gdy widzimy asymetrię między lewą a prawą częścią klatki piersiowej. 

Co się dzieje? 
1. Żebra są stale ustawione w rotacji zewnetrznej co powinno mieć miejsce tylko podczas fazy wdechowej -takie ustawienie dolnych żeber świadczy o wdechowym ustawieniu klatki piersiowej – Twoja przepona jest ustawiona w obniżonej pozycji spoczynkowej = zmniejszona strefa apozycji przepony. Oddychanie jest mniej efektywne. Nie wykorzystujesz optymalnie powierzchni sowich płuc- oddychasz głównie powietrzem z górnych płatów. 
2. Ustawienie to zmienia funkcje przepony z oddechowej na posturalną – przepona zamiast pompować powietrze pracuje na swoich przyczepach przy kręgosłupie = każdy oddech obciąża kręgosłup. 
3. Rib flare świadczy o braku prawidłowej aktywności mięśni skośnych brzucha. Napięcie tych mięśni daje stabilizację przeponie poprzez utrzymywanie strefy apozycji. 
4. Większe odstawanie żeber z lewej strony jest przejawem działania lewego Anterior Interior Chain (łańcucha mięśniowego) co związane jest z wewnętrzną asymetrią ciała. Lewa i prawa cz. Przepony różnią się i maja inne tendencje do ustawienia. Związane jest to również z pozycją miednicy. 
5. Zmienione ustawienie klatki piersiowej zaburza mechanikę pracy oddechowej i angażuje do oddychania mięśnie oddechowe dodatkowe już w spoczynku. Co przeciąża układ ruchu. 

Co wiec robić? 
Zacznij prawidłowo oddychać przeponą czyli torem dolnożebrowym. 
Jak to zrobić? 
1. Odbuduj strefę apozycji przepony poprzez przywrócenie aktywności mięśni brzucha. 
2. Pracuj nad przywróceniem neutralności i symetrii pozycji ciała. 
3. Pracuj nad repozycją miednicy. 
4. Zredukuj i uspokój swój oddech. 
5. Ćwicz i oddychaj ze schowanymi dolnymi żebrami – trzymaj optymalne napięcie mięśni skośnych wewnętrznych.