Powiedz mi jak trenujesz odc.piersiowy (TH) kręgosłupa? 
Czy najczęściej robisz to przez wyprost? Przecież wszyscy siedzimy cały dzień garbiąc się. Wiec koniecznie trzeba, dla równowagi, na siłowni wziąć roller i trochę na nim wyprostować plecy. 

W tym miejscu chciałabym byście się zastanowili nim kolejny raz będziecie prostować kręgosłupy.

1. Nasze ciało walczy przede wszystkim z grawitacją – układ nerwowy pracuje nad tym byśmy się nie wywrócili dlatego już u podstaw działają reakcje wyprostne. 

2. Gdy w naszym życiu pojawia się stres i nadmierna stymulacja współczulnego u. nerwowego reakcje wyprostne zaczynają przeważać, a ciało zamraża się w wyproście. 

3. Naturalną krzywizną odc. TH jest kifoza – czyli łagodne zaokrąglenie pleców, które można powiązać ze zgięciem. 

4. W praktyce oznacza to, że nasz kręgosłup musi w takim samym stopniu móc się prostować co zginać – a ciągle stymulujemy prostowanie pleców, ściągnie łopatek i wypinanie mostka do przodu 🤔

5. Ruch kifotyzacji odc. TH jest też niezbędny do wdechu – możliwość otwarcia tylnego śródpiersia daje nam dostęp do tylnych segmentów płuc, które są dobrze unaczynione i pozwalają lepiej utlenować krew.

6. Teraz połączmy to z całym szkieletem osiowym – stały wyprost TH może prowadzić do strategii kompensacyjnych w obrębie miednicy i pozostałych odc. kręgosłupa – co zaburzy pracę przepony. 

7. Na klatce piersiowej leży łopatka – płaskie plecy mogą wymusić zewnętrzną rotację tylnych żeber przez co może dojść do niekorzystnego ustawienia i odstawania łopatki co spowoduje ⬆️napięcia mm i ⬇️ruchów st. ramiennego. 

8. A co do żeber – ich rotacje wpływają na ruchy w płaszczyźnie czołowej i poprzecznej kręgosłupa więc super jak pracujesz nad rotacją TH, ale czy wcześniej była trenowana rotacja żeber?

Wnioski:
1. Możliwość otwarcia tylnego śródpiersia odblokowuje ruchy miednicy, całego kręgosłupa i kończyn. 
2. Osiągniemy to przez odpowiednią kifotyzację odc. TH.
3. Pamiętaj, że priorytetem ruchowym jest wdech i wydech więc miej pewność, że oba ruchy są w pełni możliwe. 
4. Dlatego nim zaczniesz prostować sprawdź czy się zginasz 🤷🏻‍♀️