Hiperinflacja dynamiczna – czyli co się dzieje z ciałem gdy w płucach zostaje za dużo powietrza?

Wygląda to tak: bolą plecy, pojawia się ból między łopatkami, odstają żebra, a klatka piersiowa wygląda jakby cały czas znajdowało się w niej powietrze. Tak wygląda ciało gdy wydech jest zbyt krótki. To jest właśnie hiperinflacja dynamiczna płuc.

Taka historia:

Do mojego gabinetu wchodzi najpierw klatka piersiowa wielkości mojego stołu, a za nią reszta mojego pacjenta. Można by powiedzieć – na klatę dobrze wchodzi 😀 Nic tylko pozazdrościć. 

Jednak nie ze mną takie numery, nie bez powodu się przecież widzimy 😀 

Następnie przechodzimy do rozmowy by dowiedzieć się co jest przyczyną tej wizyty. 

No i tutaj zaczyna się wymienianie problemów, które najcześciej słyszę jednak od różnych osób, a tutaj padają jedna za drugą jak z karabinu:

  • Bolą mnie plecy w odcinku lędźwiowym,
  • Mam wrażenie, że nie mogę wziąć głębokiego oddechu.
  • Boli mnie coś pod łopatką.
  • Mam problem z barkiem.
  • Szybko się męczę na siłowni. 

To ja, już na pewniaka, mówię: zrób wydech. 

I wtedy ja już widzę co się dzieje – próby wydechu są, ale ciało wcale nie chce jego zrobić. 

Jednak żeby dokładnie wszystko ocenić robimy testy funkcjonalne, które pozwalają nam określić ustawienie miednicy, łopatek oraz oglądam postawę ciała.

Jak już sprawdzę wszystko to zazwyczaj pada diagnoza: postawa wyprostna i hiperinflacja dynamiczna. 

Ja: Dużo ćwiczysz?
Pacjent: Tak, mniej więcej 3-4 razy w tygodniu.
Ja: Od dawna?
Pacjent: Jak chodzę na siłownię to będzie już 3 lata.
Ja: Ok, nie będziesz zadowolony (tutaj pokazuję balonik). Kładź się. Musisz nauczyć się oddychać.

/Taki schemat może, ale nie musi, występować razem. Jednak warto wiedzieć, że oba zaburzenia są mechanicznie ze sobą powiązane i będą zaburzać mechanikę pracy całego tułowia oraz stawów ramiennych. Celem powinno być dążenie do osiągnięcia “stanu wydechu”./

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim