Czy poranny wzwód świadczy o zdrowym oddechu? – czyli o tym jak obturacyjny bezdech senny wpływa na erekcję.

Jeżeli chcemy odczuwać satysfakcję seksualną musimy dobrze spać. Wydaje się to logiczne, w końcu kiedy jesteśmy niewyspani ciężko jest nam w ogóle funkcjonować, a co dopiero osiągnąć podniecenie seksualne. Jednak niewyspanie nie jest związane tylko ze zwykłym “dziś mi się nie chce”, ale też prowadzi do bardziej złożonych przyczyn obniżenia satysfakcji seksualnej (a tym samym i jakości życia). A jednym z wyznaczników zdrowia seksualnego jest poranny wzwód i dziś zajmę się tym tematem.

Jeżeli się nie wysypiamy, jakość snu jest niska i dodatkowo cierpimy na zaburzenia oddychania podczas snu, reprodukcja staje się mało ważnym celem życiowym. 

W końcu ciężko myśleć o seksie gdy ciało walczy o powietrze. 

Jak zaburzenia oddychania podczas snu wpływają na jakość życia seksualnego?

-> Sen składa się z dwóch, cyklicznie powtarzanych faz: REM i NREM. Zazwyczaj sen rozpoczyna się fazą NREM, po której następuje faza REM. Z każdym kolejnym cyklem faza REM się wydłuża. Oznacza to, że najdłuższa faza REM jest o poranku. REM pełni prawdopodobnie funkcję wartowniczą, wywołując krótkie, okresowe przebudzenia w ciągu nocy. 

-> Fragmentacja snu i utrata fazy REM może prowadzić do różnych zaburzeń zachowania i fizjologii. Ponadto znaczeniem fazy REM może być wzmacnianie więzi społecznych.

->  Nocne erekcje członka są normalną częścią fazy REM i zdarzają się od 4-5x w ciągu nocy. Jeżeli osoba z penisem budzi się z poranną erekcją prawdopodobnie wybudza się z fazy REM. Nocne erekcje służą również do oceny pochodzenia zaburzeń erekcji (podłoże psychologiczne/organiczne). Warto zaznaczyć, że podczas fazy REM dochodzi również do nabrzmienia łechtaczki. 

-> Erekcja podczas fazy REM związana jest z aktywnością układu parasympatycznego oraz ze stymulacją hormonalną. Wysoki poziom testosteronu i prolaktyny oraz zmniejszenie nocnej aktywności serotoninergicznej w tej fazie sprzyjają powstawaniu erekcji. Stymulatory neurologiczne powodują przepływ krwi do prącia, a tym samym wzwód. 

-> Obturacyjny bezdech podczas snu (OBS) charakteryzuje się nawracającymi epizodami niedrożności górnych dróg oddechowych podczas snu i zwykle wiąże się z głośnym chrapaniem. OBS powoduje fragmentację snu i skrócenie fazy snu REM. Tak ważnej dla występowania nocnych erekcji.

-> Zmniejszenie występowania fazy snu REM prowadzi do obniżenia nocnej aktywności erekcyjnej. Niektórzy badacze sugerują, że OBS może być czynnikiem ryzyka występowania zaburzeń erekcji. 

-> Sprawność seksualna, zarówno u kobiet jak i mężczyzn, zależy od przepływu krwi w narządach płciowych. Tlenek azotu wydzielany przez komórki nerwowe narządów płciowych podczas pobudzenia seksualnego, powoduje rozluźnienie mięśni gładkich, co pozwala na napływ krwi i pojawienie się erekcji. 

-> Oddychanie przez nos zwiększa produkcję tlenku azotu w ciele. Wykazano, że osoby z OBS mają obniżony poziom tlenku azotu, a leczenie bezdechu za pomocą aparatu CPAP zwiększa jego ilość, a także znacznie polepsza aspekty seksualne u osób z tym zespołem objawów.  

-> OBS może prowadzić do nadaktywności sympatycznej części nerwowego układu autonomicznego, co również może powodować zaburzenia funkcji seksualnych, obniżać libido oraz obniżać ogólną jakość życia seksualnego.

Co robić gdy podejrzewasz u siebie zaburzenia oddychania podczas snu?

  • Powiedz o tym swojemu lekarzowi i wykonaj badanie polisomnograficzne. 
  • Obserwuj chrapanie – u siebie i u partnera. Jeżeli się nasila i/lub wiąże się z bezdechem – koniecznie odwiedź lekarza. 
  • Trenuj oddech: oddech przez nos, szczególnie gdy obecny jest nawyk oddychania przez usta; wolny oddech, który pobudza układ przywspółczulny. Medytuj i dbaj o higienę snu. 

Obniżone libido stanowi tutaj tylko przykład objawów zaburzeń oddychania podczas snu i sprytnie ma zwrócić uwagę na ten problem 😉 Inne objawy OBS to również:

  • Wypadki oraz trudności w pracy
  • Trudności z radzeniem sobie z silnymi emocjami
  • Niewsypanie i zmęczenie
  • Brak energii do ćwiczeń, obniżona sprawność sportowa
  • Słabsze oceny w szkole

Piśmiennictwo:

Elhanbly SM, Abdel-Gawad MM, Elkholy AA, State AF. Nocturnal penile erections: A retrospective study of the role of RigiScan in predicting the response to sildenafil in erectile dysfunction patients. J Adv Res. 2018;14:93-96. Published 2018 Jun 12. doi:10.1016/j.jare.2018.06.002

Youn, Gahyun. (2017). Why Do Healthy Men Experience Morning Erections?. The Open Psychology Journal. 10. 49-54. 10.2174/1874350101710010049.

Dean RC, Lue TF. Physiology of penile erection and pathophysiology of erectile dysfunction. Urol Clin North Am. 2005;32(4):379-v. doi:10.1016/j.ucl.2005.08.007

Miglis MG. Autonomic dysfunction in primary sleep disorders. Sleep Med. 2016 Mar;19:40-9. doi: 10.1016/j.sleep.2015.10.001. Epub 2015 Oct 19. PMID: 27198946.

 Erectile Dysfunction in Patients with Sleep Apnea – A Nationwide Population-Based Study
Chen CM, Tsai MJ, Wei PJ, Su YC, Yang CJ, et al. (2015) Erectile Dysfunction in Patients with Sleep Apnea – A Nationwide Population-Based Study. PLOS ONE 10(7): e0132510. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0132510

Dean RC, Lue TF. Physiology of penile erection and pathophysiology of erectile dysfunction. Urol Clin North Am. 2005;32(4):379-v. doi:10.1016/j.ucl.2005.08.007

Teloken, P.E., Mulhall, J.P. Sleep apnea syndrome and erectile dysfunction. Curr sex health rep 3, 25–29 (2006). https://doi.org/10.1007/s11930-006-0023-5

Fanfulla, Francesco & Malaguti, Silvia & Montagna, Tiziana & Salvini, Silvana & Bruschi, Claudio & Crotti, Paola & Casale, Roberto & Rampulla, Ciro. (2000). Erectile Dysfunction in Men with Obstructive Sleep Apnea: An Early Sign of Nerve Involvement. Sleep. 23. 775-81. 10.1093/sleep/23.6.1d.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak znaleźć czas na medytację?

Wiesz ile średnio czasu dziennie ludzie spędzają przeglądając social media? 2 godziny i 23 minuty. A wiesz ile czasu średnio ludzie medytują podczas jednej sesji? Mniej

Jak prawidłowo oddychać?Oddech 360 stopni

Jeżeli chcesz się nauczyć oddychać prawidłowo musisz poznać parę informacji na temat cech optymalnego oddechu. Jedną z nich jest ruchomość klatki piersiowej we wszystkich kierunkach,