Czy poranny wzwód świadczy o zdrowym oddechu? – czyli o tym jak obturacyjny bezdech senny wpływa na erekcję.

Jeżeli chcemy odczuwać satysfakcję seksualną musimy dobrze spać. Wydaje się to logiczne, w końcu kiedy jesteśmy niewyspani ciężko jest nam w ogóle funkcjonować, a co dopiero osiągnąć podniecenie seksualne. Jednak niewyspanie nie jest związane tylko ze zwykłym “dziś mi się nie chce”, ale też prowadzi do bardziej złożonych przyczyn obniżenia satysfakcji seksualnej (a tym samym i jakości życia). A jednym z wyznaczników zdrowia seksualnego jest poranny wzwód i dziś zajmę się tym tematem.

Jeżeli się nie wysypiamy, jakość snu jest niska i dodatkowo cierpimy na zaburzenia oddychania podczas snu, reprodukcja staje się mało ważnym celem życiowym. 

W końcu ciężko myśleć o seksie gdy ciało walczy o powietrze. 

Jak zaburzenia oddychania podczas snu wpływają na jakość życia seksualnego?

-> Sen składa się z dwóch, cyklicznie powtarzanych faz: REM i NREM. Zazwyczaj sen rozpoczyna się fazą NREM, po której następuje faza REM. Z każdym kolejnym cyklem faza REM się wydłuża. Oznacza to, że najdłuższa faza REM jest o poranku. REM pełni prawdopodobnie funkcję wartowniczą, wywołując krótkie, okresowe przebudzenia w ciągu nocy. 

-> Fragmentacja snu i utrata fazy REM może prowadzić do różnych zaburzeń zachowania i fizjologii. Ponadto znaczeniem fazy REM może być wzmacnianie więzi społecznych.

->  Nocne erekcje członka są normalną częścią fazy REM i zdarzają się od 4-5x w ciągu nocy. Jeżeli osoba z penisem budzi się z poranną erekcją prawdopodobnie wybudza się z fazy REM. Nocne erekcje służą również do oceny pochodzenia zaburzeń erekcji (podłoże psychologiczne/organiczne). Warto zaznaczyć, że podczas fazy REM dochodzi również do nabrzmienia łechtaczki. 

-> Erekcja podczas fazy REM związana jest z aktywnością układu parasympatycznego oraz ze stymulacją hormonalną. Wysoki poziom testosteronu i prolaktyny oraz zmniejszenie nocnej aktywności serotoninergicznej w tej fazie sprzyjają powstawaniu erekcji. Stymulatory neurologiczne powodują przepływ krwi do prącia, a tym samym wzwód. 

-> Obturacyjny bezdech podczas snu (OBS) charakteryzuje się nawracającymi epizodami niedrożności górnych dróg oddechowych podczas snu i zwykle wiąże się z głośnym chrapaniem. OBS powoduje fragmentację snu i skrócenie fazy snu REM. Tak ważnej dla występowania nocnych erekcji.

-> Zmniejszenie występowania fazy snu REM prowadzi do obniżenia nocnej aktywności erekcyjnej. Niektórzy badacze sugerują, że OBS może być czynnikiem ryzyka występowania zaburzeń erekcji. 

-> Sprawność seksualna, zarówno u kobiet jak i mężczyzn, zależy od przepływu krwi w narządach płciowych. Tlenek azotu wydzielany przez komórki nerwowe narządów płciowych podczas pobudzenia seksualnego, powoduje rozluźnienie mięśni gładkich, co pozwala na napływ krwi i pojawienie się erekcji. 

-> Oddychanie przez nos zwiększa produkcję tlenku azotu w ciele. Wykazano, że osoby z OBS mają obniżony poziom tlenku azotu, a leczenie bezdechu za pomocą aparatu CPAP zwiększa jego ilość, a także znacznie polepsza aspekty seksualne u osób z tym zespołem objawów.  

-> OBS może prowadzić do nadaktywności sympatycznej części nerwowego układu autonomicznego, co również może powodować zaburzenia funkcji seksualnych, obniżać libido oraz obniżać ogólną jakość życia seksualnego.

Co robić gdy podejrzewasz u siebie zaburzenia oddychania podczas snu?

  • Powiedz o tym swojemu lekarzowi i wykonaj badanie polisomnograficzne. 
  • Obserwuj chrapanie – u siebie i u partnera. Jeżeli się nasila i/lub wiąże się z bezdechem – koniecznie odwiedź lekarza. 
  • Trenuj oddech: oddech przez nos, szczególnie gdy obecny jest nawyk oddychania przez usta; wolny oddech, który pobudza układ przywspółczulny. Medytuj i dbaj o higienę snu. 

Obniżone libido stanowi tutaj tylko przykład objawów zaburzeń oddychania podczas snu i sprytnie ma zwrócić uwagę na ten problem 😉 Inne objawy OBS to również:

  • Wypadki oraz trudności w pracy
  • Trudności z radzeniem sobie z silnymi emocjami
  • Niewsypanie i zmęczenie
  • Brak energii do ćwiczeń, obniżona sprawność sportowa
  • Słabsze oceny w szkole

Piśmiennictwo:

Elhanbly SM, Abdel-Gawad MM, Elkholy AA, State AF. Nocturnal penile erections: A retrospective study of the role of RigiScan in predicting the response to sildenafil in erectile dysfunction patients. J Adv Res. 2018;14:93-96. Published 2018 Jun 12. doi:10.1016/j.jare.2018.06.002

Youn, Gahyun. (2017). Why Do Healthy Men Experience Morning Erections?. The Open Psychology Journal. 10. 49-54. 10.2174/1874350101710010049.

Dean RC, Lue TF. Physiology of penile erection and pathophysiology of erectile dysfunction. Urol Clin North Am. 2005;32(4):379-v. doi:10.1016/j.ucl.2005.08.007

Miglis MG. Autonomic dysfunction in primary sleep disorders. Sleep Med. 2016 Mar;19:40-9. doi: 10.1016/j.sleep.2015.10.001. Epub 2015 Oct 19. PMID: 27198946.

 Erectile Dysfunction in Patients with Sleep Apnea – A Nationwide Population-Based Study
Chen CM, Tsai MJ, Wei PJ, Su YC, Yang CJ, et al. (2015) Erectile Dysfunction in Patients with Sleep Apnea – A Nationwide Population-Based Study. PLOS ONE 10(7): e0132510. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0132510

Dean RC, Lue TF. Physiology of penile erection and pathophysiology of erectile dysfunction. Urol Clin North Am. 2005;32(4):379-v. doi:10.1016/j.ucl.2005.08.007

Teloken, P.E., Mulhall, J.P. Sleep apnea syndrome and erectile dysfunction. Curr sex health rep 3, 25–29 (2006). https://doi.org/10.1007/s11930-006-0023-5

Fanfulla, Francesco & Malaguti, Silvia & Montagna, Tiziana & Salvini, Silvana & Bruschi, Claudio & Crotti, Paola & Casale, Roberto & Rampulla, Ciro. (2000). Erectile Dysfunction in Men with Obstructive Sleep Apnea: An Early Sign of Nerve Involvement. Sleep. 23. 775-81. 10.1093/sleep/23.6.1d.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Zaburzenia oddychania podczas snu w ciąży

Jeżeli miałabym wymienić tylko jedną rzecz, która najbardziej mi dokuczała w ciąży to byłoby ciągłe niewyspanie. Szczególnie było to uciążliwe w III trymestrze gdy brzuch

Jak zwiększyć swoją odporność na stres?

Stresowanie może być umiejętnością. Można wyćwiczyć się w odczuwaniu stresu tak jak tego chcemy. Im mamy większą odporność na stres, tym większa jest nasza elastyczność