Co wpływa na zaburzenia oddychania?

Czujesz, że wyjątkowo ciężko Ci się oddycha? Czujesz, że Twój oddech jest szybki i płytki? Sprawdź jakie czynniki mogą powodować zmiany w Twoim oddechu.

Jednym z najważniejszych elementów terapii oddechowej jest edukacja. Edukacja o tym jak ważny jest zdrowy oddech w naszym życiu oraz dlaczego dysfunkcyjny oddech może pogarszać nasze zdrowie. Ten element terapeutyczny wdrażam w życie cały czas tworząc systematyczne treści na blogu.

Dziś chcę zwrócić Twoją uwagę na potencjalnych czynniki, które mogą zmieniać oddech. ⁣

Czynniki te ważne są nie tylko pod względem wykrycia przyczyn (lub czynników potęgujących) zaburzenia oddychania, ale i jako element edukacji wspierającej zdrowy oddech (prewencja). ⁣

❗️Czynniki te mogą sprawiać, że:⁣

  • oddech będzie ciężki, płytki i/lub niespokojny⁣
  • trudno będzie oddychać “pełną piersią”, ⁣
  • pojawi się zadyszka, uczucie duszności lub po prostu dyskomfort oddechowy,⁣
  • odczujesz inne subiektywne trudności oddechowe⁣
  • pojawią się cechy hiperwentylacji.⁣


    💡Gdy rozważasz dlaczego trudno Ci się oddycha (lub Twoim pacjentom) weź pod uwagę przeprowadzając wywiad następujące elementy:
  • Nawyki związane z postawą ciała – napinanie klatki piersiowej i wstrzymywanie powietrza; wciąganie brzucha.⁣
  • Zaburzenia wzorca oddechowego⁣ per se
  • Silne czynniki emocjonalne i stres
  • Zaburzenia hormonalne lub zmiany związane z cyklem miesiączkowym, ciążą ⁣
  • Niski lub wysoki poziom cukru we krwi⁣
  • Anemia ⁣
  • Spożywanie kofeiny ⁣
  • Praca związana z dużą ilością mówienia – nauczyciele/wykładowcy ⁣
  • Uprawianie niektórych rodzajów sportów – oddychanie zimnym lub zanieczyszczonym powietrzem.⁣

    ❗️Co warto wiedzieć: nie zawsze te czynniki będą zmieniać oddech na dysfunkcyjny (dysfunkcję możemy podejrzewać wtedy gdy mamy symptomy), a zmiany w oddechu określane jako adaptacja to wręcz zdrowa cecha oddechu 🙂 Ale przy pełnej reedukacji oddechowej musimy wziąć te czynniki wywołujące pod uwagę i indywidualnie rozważyć ich negatywny wpływ na oddech – nasz lub naszego pacjenta. Kluczowe jest oczywiście też rozpoznanie dysfunkcji, czyli objawów zaburzonego oddychania.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Uspokój oddech – ćwiczenie na stres

Niespokojny, szybki oddech? Narastający stres i niepokój? Spróbuj tego ćwiczenia. Jeżeli czujesz, że Twój oddech zaczyna się robić niespokojny, narasta poziom stresu, a może czujesz,

Małe porcje oddechu – ćwiczenie

Trudno jest Ci robić długi wydech podczas ćwiczeń oddechowych?Jest to problem, który często spotykam w swojej pracy. Jedną z metod nauki wydechu, którą stosuję jest

Oddech i emocje

Gdy się śmiejesz, śpiewasz, wzdychasz, rozmawiasz lub jesz – Twój oddech się zmienia. Bierzemy oddychanie za coś tak oczywistego, że nawet nie zauważamy jak bardzo

Czy trening oddechowy może szkodzić? 

Nie zdarza się to często, ale jednak. Nieprawidłowo stosowany trening oddechowy może szkodzić. Na szczęście w większości przypadków sprowadza się to do “niekomfortowych” skutków ubocznych,

Jak odetkać nos?

Jak odetkać nos? Wchodzimy w sezon katarów i problemów z zatokami to warto znać trochę tricków na oddychanie nosem. Będzie nietypowo. Dziś polecam Wam seks

Rola przepony w utrzymywaniu równowagi

Stanie to tak naprawdę nie-upadanie. Człowiek przez całe swoje życie dąży do tego, by pokonywać grawitację. Niemowlę od pierwszych dni życia rozwija się w kierunku