Co wpływa na wzorzec oddechowy?

Oddychanie przeponowe? Oddychanie klatką piersiową? Dlaczego są osoby, które zawsze oddychają przeponą, a inne nie? W prosty sposób staram się to dziś wyjaśnić i pomogę Ci sprawdzić, co u Ciebie wpływa na to jak wygląda Twój oddech.

Co sprawia, że niektórzy oddychają klatką piersiową, a inni przeponą? (Tak naprawdę wszyscy zawsze oddychamy przeponą, ale nie zawsze efektywnie

Co zrobić by to zmienić?

Żeby odpowiedzieć na te pytania trzeba zagłębić się w fizjologię oddechu. Ponieważ, koniec końców, oddychanie jest funkcją fizjologiczną. 

Na to jak wygląda nasz wzorzec oddechowy bezpośrednio wpływa Ośrodkowy Generator Wzorca Oddechu w pniu mózgu. Reaguje on na zmiany pH w naszym ciele oraz zmiany stężeń gazów oddechowych – czyli tlenu i dwutlenku węgla. 

W najbardziej podstawowej wersji działa to w ten sposób, że gdy robimy wdech dostarczamy tlen, a gdy robimy wydech to usuwamy zbędny dwutlenek węgla. 

A więc gdy będziemy oddychać szybciej, głębiej, płycej, górnożebrowo, dolnożebrowo – będzie dochodziło do zmian objętości i szybkości dostarczania i usuwania gazów oddechowych. 

Schemat ten przedstawia co wpływa na pracę ośrodka oddechowego, a tym samym na to jak wygląda wzorzec oddechowy.

Mechanicznie to wszystko wykonują mięśnie oddechowe i klatka piersiowa. 

Wszystko po to by dostarczać odpowiednią ilość tlenu do naszego mózgu, mięśni i generalnie wszystkich narządów, podczas różnych sytuacji fizjologicznych i.. mentalnych. 

  • No bo jak oddychasz gdy odczuwasz niepokój lub stres? Szybko i płytko. 
  • Jak oddychasz gdy odczuwasz podniecenie? Wolno i głęboko.
  • Jak oddychasz gdy się męczysz na siłowni? Bardzo szybko i głęboko. 
  • Jak oddychasz gdy oglądasz seriale na Netflixie? Wolno i spokojnie.

Bez względu na sytuacje, chodzi o to by dostosować głębokość i szybkość oddechu tak by odpowiednio usuwać nadmiar CO2 i dostarczać tlen. 

To wpływa właśnie na to jak wygląda nasz wzorzec oddechowy. 

Dlatego zastanów się:

  • W jakim stanie psychicznym się znajdujesz? 
  • Odczuwasz na co dzień niepokój czy relaks? 
  • Jakie towarzyszą Ci emocje? 
  • Czy Twoje oddychanie dostaje odpowiednią dawkę ćwiczeń fizycznych? 
  • Czy pozwalasz mięśniom oddechowym na odpoczynek? 
  • Jak wygląda Twoja postawa ciała? 

Gdy poznasz odpowiedzi na te pytania będziesz wiedzieć co zrobić, by uwolnić oddech przeponowy, który przywróci siłę i balans w całym organizmie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim