Przestań oddychać brzuchem!

Świat się zmienia, wiemy coraz więcej wiec czas na prawdziwy oddech przeponowy czyli oddech gdzie unosi się brzuch ORAZ klatka piersiowa. Mówiłam o tym wiele razy – optymalny oddech wymaga unoszenia i obniżania dolnych żeber, a nie wypychania brzucha do przodu.

1. Prawidłowy oddech to oddech 360st. – poszerza się wymiar dolnej cz. klatki piersiowej(KP) i (górnego) brzucha we wszystkich kierunkach.
2. Gdy obniża się przepona (wdech) dolne żebra rotują się na zewnątrz i tak zwiększa się objętość klatki piersiowej – nie ma to nic wspólnego z wypinaniem brzucha w przód.
3. Mm. brzucha mają aktywnie stabilizować KP by przepona pracowała z optymalną strefą apozycji co generuje najlepszy jej skurcz – optymalny wdech.
4. By zrobić efektywny wdech najpierw musisz zrobić pełen WYDECH z zejściem żeber do dołu – to poprawia ustawienie żeber i kopulasty kształt przepony.
5. Pozycjonowanie KP warunkuje pracę oddechową przepony i mm. oddechowych.
6. Mm. brzucha, przepona, tylna ściana jamy brzusznej (w tym kręgosłup) i mm. dna miednicy tworzą cylinder, w którym ciśnienia muszą być zrównoważone – wypychanie brzucha podczas wdechu zmienia rozkład ciśnień co zaburza stabilizację oraz może generować zwiększony nacisk na dno miednicy i przodopochylenie miednicy.
7. Poprawa wydechu, aktywności mm.brzucha i ruchomości KP optymalizuje stabilizację i ruchomość całego ciała.
8. Oddech powinien uspokajać i przełączać AUN na działanie cz.parasympatycznej czyli powinien być spokojny i zrelaksowany, a to daje oddech dolnożebrowy czyli prawdziwy oddech przeponowy.
9. Wszyscy się cały czas uczymy – też przechodziłam przez etap uczenia oddychania torem brzusznym – nic złego w nabywaniu nowej wiedzy i w zmianie podejścia treningowego.
10. Podejście to promowane jest w metodach: PRI, DNS, Pilates.

Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie gdzie porównuję ODDECH BRZUCHEM do ODDECHU DOLNOŻEBROWEGO. Wrzuciłam tam też filmiki, na których widać obydwa wzorce.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem

Jak myślenie zmienia oddech?

Jak oddychać, żeby lepiej myśleć i mieć większą efektywność w pracy? Przypomnij sobie jak oddychasz gdy musisz wykonywać precyzyjne zadania. Co dzieje się z Twoim