Oddech w sporcie – dlaczego to takie ważne

Dlaczego oddech jest tak ważnym elementem treningu? 
Oczywistym jest, że oddychanie może ograniczać naszą aktywność i dlatego powinnismy trenować nad naszą wydolność oddechową. ❗️Jednak z mechaniką oddychania wiąże się wiele innych aspektów wpływających na Twój trening. ⬇️⬇️⬇️
1. Przepona pełni funkcje stabilizatora centralnego – jej dysfunkcja zaburza postawę ciała oraz stabilność podczas czynności motorycznych. 
2. Mięśnie oddechowe dodatkowe mają również funkcje motoryczne i stabilizacyjne. W trakcie stresu oddechowego potrzebna jest ich optymalna wydolność i aktywacja. 
3. Mięśnie oddechowe dodatkowe są istotne do odbudowy i utrzymywania strefy apozycji przepony, której powierzchnia jest potrzebna do prawidłowej rekrutacji mm. oddechowych. 
4. Zmniejszenie strefy apozycji przepony skutkuje obniżeniem jej kopuł co zmniejsza jej siłę oddechową prowadząc do obniżenia wydolności. 
5. Nieprawidłowa rekrutacja mięśni oddechowych przeciąża je, skraca i osłabia. Klatka piersiowa przyjmuje ustawienie wdechowe. 
6. Mięśnie oddechowe dodatkowe są przeciążone pracą oddechową. Mięśnie te nie będą więc maksymalnie wydolne podczas innych ćwiczeń. 
7. Podkradanie krwi – utrzymywanie pracy i funkcji mięśni oddechowych jest priorytetowe dla OUN, dlatego przepływ krwi najpierw będzie przekierowany do przepony i mięśni oddechowych. 
8. Nieprawidłowa mechanika oddychania wiąże się z hiperwentylacją, która powoduje zasadowicę oddechową – mniej tlenu dostarczanych jest do narządów, mięśni i tkanek. 
9. Oddychanie przez usta nasila hiperwentylację oraz dodatkowo obciąża mięśnie oddechowe dodatkowe. 
10. Wszystkie te mechanizmy powodują powstawanie duszności, obniżenie wydolności, przeciążenia mięśni i kręgosłupa oraz stres.

✅Jak temu przeciwdziałać? 
1. Odbuduj strefę przylegania przepony. 
2. Pracuj nad regulacją oddechu. 
3. Zadbaj o prawidłową długość i wydolność mięśni oddechowych dodatkowych. 
4. Popraw postawę ciała. 
5. Oddychaj przez nos. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak uspokoić układ nerwowy oddechem?

Dlaczego, tak właściwie, wolny oddech może nas uspokoić? Poznaj mechanizm działania wolnego oddechu na nasz układ nerwowy. Połóż rękę na sercu lub na szyi i

Dlaczego pompuję balony?

Niektóre ćwiczenia oddechowe, których uczę wymagają używania balona. Zwykłego, kolorowego balonika, a mogą dawać niezwykłe rezultaty. Balon to narzędzie do ćwiczeń Pompowanie balona jest narzędziem,

Poznaj swój oddech

„Oddychanie jest procesem, które zachodzi samoistnie, ale prawidłowe oddychanie wymaga znacznie większej uwagi.” Carl Stough Twórca Breathing Coordination  Wiesz jak wygląda >optymalny< oddech? Na wdechu

W upały oddychaj nosem!

Wystawanie naszego nosa z twarzy nie jest tylko względem estetycznym. Nos m.in. został stworzony do tego, by ograniczyć przegrzewanie ciała podczas wysokich temperatur. Dlaczego i

Przerywany wydech – ćwiczenie

Przerywany wydech – na spokój, na rozluźnienie i na trening długiego wydechu.⁣ ⁣Jak oddychać w tym ćwiczeniu? ⁣Długi wydech – Wdech na 5 – Pauza

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na