Dlaczego oddech jest tak ważnym elementem treningu? 
Oczywistym jest, że oddychanie może ograniczać naszą aktywność i dlatego powinnismy trenować nad naszą wydolność oddechową. ❗️Jednak z mechaniką oddychania wiąże się wiele innych aspektów wpływających na Twój trening. ⬇️⬇️⬇️
1. Przepona pełni funkcje stabilizatora centralnego – jej dysfunkcja zaburza postawę ciała oraz stabilność podczas czynności motorycznych. 
2. Mięśnie oddechowe dodatkowe mają również funkcje motoryczne i stabilizacyjne. W trakcie stresu oddechowego potrzebna jest ich optymalna wydolność i aktywacja. 
3. Mięśnie oddechowe dodatkowe są istotne do odbudowy i utrzymywania strefy apozycji przepony, której powierzchnia jest potrzebna do prawidłowej rekrutacji mm. oddechowych. 
4. Zmniejszenie strefy apozycji przepony skutkuje obniżeniem jej kopuł co zmniejsza jej siłę oddechową prowadząc do obniżenia wydolności. 
5. Nieprawidłowa rekrutacja mięśni oddechowych przeciąża je, skraca i osłabia. Klatka piersiowa przyjmuje ustawienie wdechowe. 
6. Mięśnie oddechowe dodatkowe są przeciążone pracą oddechową. Mięśnie te nie będą więc maksymalnie wydolne podczas innych ćwiczeń. 
7. Podkradanie krwi – utrzymywanie pracy i funkcji mięśni oddechowych jest priorytetowe dla OUN, dlatego przepływ krwi najpierw będzie przekierowany do przepony i mięśni oddechowych. 
8. Nieprawidłowa mechanika oddychania wiąże się z hiperwentylacją, która powoduje zasadowicę oddechową – mniej tlenu dostarczanych jest do narządów, mięśni i tkanek. 
9. Oddychanie przez usta nasila hiperwentylację oraz dodatkowo obciąża mięśnie oddechowe dodatkowe. 
10. Wszystkie te mechanizmy powodują powstawanie duszności, obniżenie wydolności, przeciążenia mięśni i kręgosłupa oraz stres.

✅Jak temu przeciwdziałać? 
1. Odbuduj strefę przylegania przepony. 
2. Pracuj nad regulacją oddechu. 
3. Zadbaj o prawidłową długość i wydolność mięśni oddechowych dodatkowych. 
4. Popraw postawę ciała. 
5. Oddychaj przez nos.