Koronawirus – rehabilitacja oddechowa. Poradnik dla pacjenta.

Koronawirus SARS-CoV-2 wywołuje ostrą chorobę zakaźną układu oddechowego nazwaną COVID-19.
W przypadku tej choroby, tak jak w przypadku wszystkich chorób układu oddechowego, wymagana jest odpowiednia rehabilitacja.
Jak pokazują chińskie doświadczenia, wcześnie wdrożone ćwiczenia oddechowe mogą przyspieszyć powrót do zdrowia, a także usprawnić działanie całego systemu opieki  zdrowotnej.

W ostatnich dniach wszyscy żyjemy obecną sytuacją całego świata związaną z pandemią wywołaną przez nowego koronawirusa. Cały system opieki zdrowotnej przekierowuje swoje działania na leczenie i opiekę nad chorymi zakażonymi wirusem SARS-CoV-2. Nie inaczej jest z fizjoterapią.

Tak jak wszyscy medycy – fizjoterapeuci starają się opracować wytyczne postępowania z pacjentami chorymi na COVID-19. Jako grupa terapeutów musimy działać szybko i sprawnie, by przygotować się na wspieranie leczenia zakażonych pacjentów.

W tym temacie polecam Ci bardzo ciekawą rozmowę Joanny Tokarskiej, znanej jako Fizjopozytywna, z Aleksandrą Cieloszczyk, która opracowała dla nas chińskie wytyczne rehabilitacji oddechowej chorych na COVID-19.

W odpowiedzi na propozycję Joanny Tokarskiej, po zapoznaniu z wytycznymi rehabilitacji oddechowej w COVID-19, opracowałam Poradnik dla Pacjenta.

W poradniku znajdziesz:

• Konkretne ćwiczenia, które można wykonywać jeszcze PRZED infekcją w celu usprawnienia układu oddechowego.
  • Porady jak radzić sobie ze stresem i niepokojem związanymi z pandemią.
  • Wskazówki jak radzić sobie z dusznością, która jest jednym z głównych objawów COVID-19.

Więcej na temat oddychania dowiesz się z mojego
Instagrama @sandra_osipiuk 👈🏼

Poradnik możesz pobrać tutaj:

W tym miejscu należy podkreślić, że czynnikiem pogarszającym stan pacjentów jest STRES i niepokój. Według chińskiego raportu duża część najciężej chorych pacjentów przejawiała cechy Zespołu Stresu Pourazowego. W związku z powyższym zaleca się stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych oraz wdrażanie edukacji pacjentów z tematu choroby oraz technik radzenia sobie ze stresem. Podstawowe zalecenia i techniki znajdziesz w Poradniku.

Odpowiednio wczesne wdrożenie rehabilitacji oddechowej może pomóc w utrzymaniu czynności płuc oraz przyspieszy powrót do zdrowia. Co jest bardzo istotne również z punktu widzenia wydolności sytemu opieki zdrowotnej.

Dlatego nie czekaj! Wykorzystaj czas kwarantanny i zadbaj o jak najlepsze przygotowanie się do infekcji.

Bo niestety… liczba zakażeń wciąż wzrasta i musimy być świadomi jak postępować gdy wirus dotknie nas lub naszych najbliższych.

Jeżeli chcesz zacząć trenować oddech pobierz również
darmowy eBook “21 Dni z Oddechem” 👈🏼

Chinese Rehabilitation Medicine Association, Respiratory Rehabilitation Committee of Chinese Rehabilitation Medicine Association, Cardiopulmonary Rehabilitation Group of Physical Medicine and Rehabilitation Branch of Chinese Medical Association. 2019 New Coronary Virus Pneumonia Respiratory Rehabilitation Guidance (Second Edition) [J / OL Chinese Journal of Tuberculosis and Respiratory Diseases, 2020, 43 (2020-03-03). Http://rs.yiigle.com/yufabiao/1183323.htm. DOI: 10.3760 / cma.j.cn112147-20200228-00206.
Pulmonary rehabilitation in adults Breathe Jun 2016, 12 (2) 192-195; DOI: 10.1183/20734735.ELF122

Na jak długo potrafisz wstrzymać powietrze?

Na jak długo potrafisz wstrzymać oddech? Czy znasz to niekomfortowe uczucie podczas wstrzymywania powietrza, które ponagla Cię do wzięcia jak najszybciej oddechu? Czy wiesz czym

Oddech w stresie.

Zarządzanie stresem jest umiejętnością, której można się nauczyć. Trzeba tylko znać odpowiednie do tego narzędzia. Ja też musiałam to opanować i wiem jak się możemy