Jak sobie radzić z hiperwentylacją?

Jeżeli ktoś się z Tobą założy, że dłużej niż Ty wstrzyma powietrze to co wtedy zrobisz?

Prawdopodobnie dobrym rozwiązaniem wyda Ci się wzięcie kilku szybkich i głębokich oddechów, wypełnienie płuc powietrzem i wtedy dopiero wstrzymanie oddechu.
Na czas takiego zakładu – pomysł bardzo słuszny.

👉🏼Dlaczego?
W ten sposób zmagazynujesz w płucach więcej powietrza z tlenem oraz, przede wszystkim pozbędziesz się CO2

❓Dlaczego to jest tak istotne w procesie wygrywania tego zakładu?

Ponieważ to CO2 sprawia, że nasze ośrodki oddechowe wyzwalają potrzebę oddechu. CO2 jest głównym stymulatorem oddychania w naszym ciele.

Więc gdy go szybko usuniesz z płuc podczas takiej wymuszonej hiperwentylacji przez moment zmniejszysz szansę na potrzebę oddechu. A im bardziej elastyczne są Twoje ośrodki oddechowe tym masz większe szanse na wygranie tego zakładu.

❓Czym są te ośrodki oddechowe?
To “Centra Zarządzania Oddechem”. Znajdują się one w pniu mózgu, który leży u podstawy Twojej czaszki i łączy się z rdzeniem przedłużonym. W tym miejscu znajdują się ośrodki regulujące podstawowe funkcje życiowe m.in.: bicie serca, ciśnienie krwi, żucie i połykanie oraz oddech.

👉🏼Ośrodki oddechowe działają na autopilocie, a ich regulacja jest zależna od informacji, które napływają do nich m.in. z receptorów, które reagują na zmiany stężenia gazów – w szczególności na podwyższony poziom CO2.

👉🏼Sytuacja metaboliczna zwiększa poziom CO2?
Ośrodki oddechowe stymulują wydech, by się go pozbyć i w ten sposób oddech przyspiesza. A gdy organizm się uspokaja oddech zwalnia. I tak sobie oddychamy adekwatnie do zapotrzebowania.

☠️Na szczęście nie musimy o tym myśleć cały czas i spokojnie możemy iść spać bez obawy, że wtedy oddech nam się zatrzyma bo o tym nie myślimy.

🎈Zapewne znasz stan gdy musisz przygotować na domówkę balony do zawieszenia pod sufitem. Kilka głębokich oddechów i zaczyna kręcić Ci się w głowie. To nagle spadł poziom CO2, pH ciała jest mniej kwasowe i niektóre procesy w ciele zachodzą nieprawidłowo. Gdy raz napompujesz dużo balonów nic się nie stanie 😉

🎚Ale jak to z regulatorami bywa, mogą się… rozregulować. I zmienić oddech na stałe.

👉🏼Gdy się np. stresujesz przez dłuższy czas, oddychając szybko i wydychając CO2 w nadmiarze “oddechostat” może się przestawić na inny poziom normy CO2.

😰I wtedy spacerujesz spokojnie, aż nagle bez większego powodu Twój oddech zaczyna przyspieszać. Ośrodki stwierdziły, ze za dużo jest CO2, możliwe, że i za mało O2 i wyzwalają u Ciebie szybki oddech. Zaczynasz się niekontrolowanie hiperwentylować. Może to wyzwolić atak paniki, a przerażenie może być tak wielkie, że wylądujesz na SORze.

💪🏻Jakie jest rozwiązanie?

  • Oddychaj wolnym oddechem z dłuższym wydechem niż wdech – to pomaga zwiększyć poziom CO2 w ciele i trenuje ośrodki oddechowe. Uspokaja oddech i przywraca równowagę kwasowo-zasadową organizmu.
  • Wykonuj ćwiczenia oddechowe z bezdechem po wydechu. To pomaga przywrócić właściwe działanie ośrodków oddechowych. Zwiększa ich odporność na zmiany w stężeniu CO2.
  • Podczas ataku hiperwentylacji oddychaj w dłonie złożone w miseczkę, z wydechem 2x dłuższym niż wdech. Trenuj to poza atakami, by być gotowym na stresującą sytuację.

💸Wtedy też bez problemu wygrasz zakłady na najdłuższe wstrzymanie oddechu 💪🏻

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Po co rozciągać boki klatki piersiowej?

Ćwiczeń oddechowych nie robimy tylko po to, żeby się zrelaksować. Rozciąganie boków klatki piersiowej wiąże się z rozluźnianiem i rozciąganiem mięśni międzyżebrowych. Po co to

Oddech i brzuch

Twój brzuch potrzebuje Twojego oddechu. A Twoja przepona potrzebuje Twojego brzucha. Przepona jest głównym mięśniem oddechowym, który wykonuje około 80% pracy oddechowej. Oddziela klatkę piersiową od

Zdrowy Oddech

Czy naprawdę trzeba pracować nad tym całym oddechem? Nie, nie trzeba. Tylko odpowiedz sobie na pytanie: Czy czujesz się w pełni zdrowia psychicznego i fizycznego?  To

Nie mogę głęboko oddychać

Czy zdarza Ci się, że nie możesz głęboko oddychać? Czujesz, że nie możesz odetchnąć pełną piersią? Jeżeli tak, to mam dla Ciebie kilka wskazówek, co