Jak sobie radzić z hiperwentylacją?

Jeżeli ktoś się z Tobą założy, że dłużej niż Ty wstrzyma powietrze to co wtedy zrobisz?

Prawdopodobnie dobrym rozwiązaniem wyda Ci się wzięcie kilku szybkich i głębokich oddechów, wypełnienie płuc powietrzem i wtedy dopiero wstrzymanie oddechu.
Na czas takiego zakładu – pomysł bardzo słuszny.

👉🏼Dlaczego?
W ten sposób zmagazynujesz w płucach więcej powietrza z tlenem oraz, przede wszystkim pozbędziesz się CO2

❓Dlaczego to jest tak istotne w procesie wygrywania tego zakładu?

Ponieważ to CO2 sprawia, że nasze ośrodki oddechowe wyzwalają potrzebę oddechu. CO2 jest głównym stymulatorem oddychania w naszym ciele.

Więc gdy go szybko usuniesz z płuc podczas takiej wymuszonej hiperwentylacji przez moment zmniejszysz szansę na potrzebę oddechu. A im bardziej elastyczne są Twoje ośrodki oddechowe tym masz większe szanse na wygranie tego zakładu.

❓Czym są te ośrodki oddechowe?
To “Centra Zarządzania Oddechem”. Znajdują się one w pniu mózgu, który leży u podstawy Twojej czaszki i łączy się z rdzeniem przedłużonym. W tym miejscu znajdują się ośrodki regulujące podstawowe funkcje życiowe m.in.: bicie serca, ciśnienie krwi, żucie i połykanie oraz oddech.

👉🏼Ośrodki oddechowe działają na autopilocie, a ich regulacja jest zależna od informacji, które napływają do nich m.in. z receptorów, które reagują na zmiany stężenia gazów – w szczególności na podwyższony poziom CO2.

👉🏼Sytuacja metaboliczna zwiększa poziom CO2?
Ośrodki oddechowe stymulują wydech, by się go pozbyć i w ten sposób oddech przyspiesza. A gdy organizm się uspokaja oddech zwalnia. I tak sobie oddychamy adekwatnie do zapotrzebowania.

☠️Na szczęście nie musimy o tym myśleć cały czas i spokojnie możemy iść spać bez obawy, że wtedy oddech nam się zatrzyma bo o tym nie myślimy.

🎈Zapewne znasz stan gdy musisz przygotować na domówkę balony do zawieszenia pod sufitem. Kilka głębokich oddechów i zaczyna kręcić Ci się w głowie. To nagle spadł poziom CO2, pH ciała jest mniej kwasowe i niektóre procesy w ciele zachodzą nieprawidłowo. Gdy raz napompujesz dużo balonów nic się nie stanie 😉

🎚Ale jak to z regulatorami bywa, mogą się… rozregulować. I zmienić oddech na stałe.

👉🏼Gdy się np. stresujesz przez dłuższy czas, oddychając szybko i wydychając CO2 w nadmiarze “oddechostat” może się przestawić na inny poziom normy CO2.

😰I wtedy spacerujesz spokojnie, aż nagle bez większego powodu Twój oddech zaczyna przyspieszać. Ośrodki stwierdziły, ze za dużo jest CO2, możliwe, że i za mało O2 i wyzwalają u Ciebie szybki oddech. Zaczynasz się niekontrolowanie hiperwentylować. Może to wyzwolić atak paniki, a przerażenie może być tak wielkie, że wylądujesz na SORze.

💪🏻Jakie jest rozwiązanie?

  • Oddychaj wolnym oddechem z dłuższym wydechem niż wdech – to pomaga zwiększyć poziom CO2 w ciele i trenuje ośrodki oddechowe. Uspokaja oddech i przywraca równowagę kwasowo-zasadową organizmu.
  • Wykonuj ćwiczenia oddechowe z bezdechem po wydechu. To pomaga przywrócić właściwe działanie ośrodków oddechowych. Zwiększa ich odporność na zmiany w stężeniu CO2.
  • Podczas ataku hiperwentylacji oddychaj w dłonie złożone w miseczkę, z wydechem 2x dłuższym niż wdech. Trenuj to poza atakami, by być gotowym na stresującą sytuację.

💸Wtedy też bez problemu wygrasz zakłady na najdłuższe wstrzymanie oddechu 💪🏻

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Przerywany wydech – ćwiczenie

Przerywany wydech – na spokój, na rozluźnienie i na trening długiego wydechu.⁣ ⁣Jak oddychać w tym ćwiczeniu? ⁣Długi wydech – Wdech na 5 – Pauza

Ten uciążliwy kaszel!

Zakładam, że nikt z nas nie lubi kaszlu, ale kaszel jest po to, by nas bronić. Kaszel jest mimowolnym lub świadomym manewrem oddechowym, który ma na

Medytacja Oceanu

Zobacz film i poznaj instrukcję robienia medytacji, która poprawi Ci humor 🙂 Są takie miejsca i chwile, o których gdy myślę czuję spokój i szczęście.

Spięte biodra a oddech

Ból lędźwi, miednica pochylona do przodu, pogłębiona lordoza lędźwiowa i ograniczenie wyprostu biodra. Brzmi znajomo?  Może nawet coś wiesz na temat mięśni biodrowo-lędźwiowych (zginacze bioder),

Co możesz powiedzieć o swoim oddechu?

Jak minął Ci dzień? Co się dziś wydarzyło?Pewnie gdy wracasz do domu lub gdy rozmawiasz z kimś bliskim potrafisz na te pytania szczegółowo i barwnie

Zgrzytanie zębami i oddech

Zgrzytasz zębami? Możliwe, że masz też zaburzony oddech! Co to jest bruksizm? Bruksizm jest rodzajem parasomnii, czyli zaburzenia, które nasila się podczas snu. Bruksizm często