Jeżeli chcesz, żeby Twój trening oddechowy był skuteczny, to musisz przeprowadzić dobrą diagnostykę. Dowiedz się jak przeprowadzać diagnostykę dla potrzeb reedukacji oddechowej.
Jeżeli chcesz, żeby Twój trening oddechowy był skuteczny, to musisz przeprowadzić dobrą diagnostykę. Sprawnie przeprowadzić wywiad i wykonać odpowiednie testy, a następnie dobrze przeanalizować wyniki i zebrane informacje. A nim ustalisz ostateczny program to dowiedzieć się również jakie są indywidualne potrzeby pacjenta/tki. Im więcej wiesz, tym lepiej dostosujesz program teraputyczny.
❗️Dla potrzeb reedukacji oddechowej diagnostykę dzielę na 3 obszary:
- Biochemiczny
- Biomechaniczny
- Psychofizjologiczny
Każdy z tych obszarów wsparty jest diagnostyką oddychania (bądź nie :D) nosem.
ELEMENTY DIAGNOSTYKI
WYWIAD
Bardzo ważnym elementem jest szczegółowo przeprowadzony wywiad, który pozwala ustalić m.in:
- Główne cele terapii
- Główne objawy
- Potencjalne czynniki wywołujące dysfunkcje oddychania: choroby, stres, leki, styl życia, praca, aktywność fizyczna, odpoczynek itd.
- Jakość snu i poziom senności
- Subiektywne cechy zaburzeń oddychania
- Czynniki sprzyjające oddychaniu ustami
DODATKOWE TESTY
Badanie uzupełniamy o:
- Saturację, tętno, ciśnienie
- Ocenę czynności płuc (np. pikflometrem)
- Badania obrazowe oraz spirometrią
- Badania krwi
❗️Stosujemy również charakterystyczne dla reedukacji oddechowej testy wstrzymywania powietrza (pauza kontrolna, pauzy wdechowe, wydechowe).
OCENA WZORCA ODDECHOWEGO
Gdy mamy zebrane te wszystkie informacje możemy przejść do oceny wzorca oddechowego 🙂 Tutaj przydatne są:
- Wnioski obserwacyjne (wizualna analiza ruchów oddechowych)
- Test głębokiego oddechu, HiLo oraz MARM
- Ocena budowy klatki piersiowej (odstawanie żeber, kąt podmostkowy, asymetria, deformacje)
- Ocena funkcji postawy ciała
- Badanie manualne: tkliwość, napięcie tkanek itp.
💡 Testy wzorca warto wykonywać jest w różnych pozycjach ciała, a także w kontekście funkcji i ruchu.
WNIOSKI
👉🏻Tak szczegółowo przeprowadzone badanie daje nam możliwość wsparcia pacjenta/tki dokładnie tam gdzie tego potrzebuje. Dodatkowo jesteśmy w stanie kontrolować postępy naszej terapii, by modyfikować plan terapeutyczny. Cały proces diagnostyczny wraz z wywiadem, mają na celu również ustalenie indywidualnych celów i potrzeb pacjenta/tki, a analiza i wnioski, które posłużą do zaprogramowania treningu InTRO powinny uwzględniać również jego zdanie i zaangażowanie w proces terapii.
💡Dzięki takiemu podejściu można osiągać satysfakcjonujące efekty terapeutyczne, a przede wszystkim skutecznie pomagać swoim pacjentom.