Jak oddychać by wygrywać?

Jednym z najczęstszych typów pytań kierowanych do mnie są pytania o oddech w treningu. Pozwól, że Cię rozczaruję.

W mojej codziennej gabinetowej pracy niejednokrotnie zdarzało mi się rozczarować pacjentów. Trafiali do mnie sportowcy z celem nauki oddychania w trakcie treningu. 

Chcieli dowiedzieć się jak wygląda oddech w treningu, w trakcie biegania maratonu, jak oddychać by opóźnić zadyszkę, jak oddychać by dźwigać maksymalne ciężary, jak oddychać w przysiadach, zwisach, podporach, wykrokach, zakrokach, wyciskaniach, wiosłowaniach etc.

Bo słyszeli, że oddech to >>game changer<< i na pewno jest jakiś sposób na to, by wygrywać oraz maksymalizować sprawność za pomocą oddechu. 

Oddech tak nie działa. 

Wiesz co decyduje o najlepszym oddechu podczas wysiłku fizycznego? 

Oddech spoczynkowy. 

Wzorzec oddechowy podczas aktywności fizycznej jest wypadkową tego co dzieje się z naszym oddechem w spoczynku. 

Twój oddech spoczynkowy

Hiperwentylujesz się na co dzień?

Będziesz mieć słabszą tolerancję na dwutlenku węgla. Szybciej poczujesz trudność z oddychaniem i zmęczenie. Bo pracujące ciało produkuje ten gaz. 

Nie oddychasz torem przeponowym? 

Twoje wszystkie mięśnie tułowia staną się oddechowymi. Gdy weźmiesz na siebie duży ciężar one już nie będą miały maxa swoich możliwości. Twoja postawa nie działa funkcjonalnie. Możesz skończyć z kontuzjami. 

Oddychasz przez usta?

Twoje mięśnie są napięte, klatka piersiowa może być uniesiona, przepona nie pracuje efektywnie, nie korzystasz tak dobrze z tlenu, który jest potrzebny dla pracujących mięśni. 

Czujesz przewlekły stres? 

Twoje ciało nie regeneruje się dobrze, pobudzenie wyzwala nadmierne oddychanie, oddech jest nieadekwatny do wymagań metabolicznych. Nie masz odpoczynku, który jest potrzebny do budowania sprawności. 

” – Dlatego nie, nie pokażę Ci dziś super tajnych metod, nie nauczę Cię jak zwiększać wydolność i sprawność za pomocą technik oddechowych.”

Gdy poprawimy Twój oddech spoczynkowy, Twoje ciało samo wygeneruje optymalny wzorzec oddechowy podczas wysiłku. 

Potem przyjdzie czas na metody, które są bardziej sexy. 

Więc przepraszam, może Cię rozczaruję, ale dziś będziemy się po prostu uczyć oddychać. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Dlaczego wzdychamy?

Po co nam wzdychanie? Czy można wzdychać za dużo? Czy wzdychanie pomaga, a może szkodzi? Dowiedz się więcej na temat wzdychania! Zdrowa osoba dorosła wzdycha

Jak sobie radzić z hiperwentylacją?

Jeżeli ktoś się z Tobą założy, że dłużej niż Ty wstrzyma powietrze to co wtedy zrobisz? Prawdopodobnie dobrym rozwiązaniem wyda Ci się wzięcie kilku szybkich

Bezdech senny u kobiet

Kobiety są często tak zmęczone oraz mają tak obniżone samopoczucie, że przyzwyczajają się do tego stanu biorąc go za nieodłączny element codzienności.  To sprawia, że

Bezdech senny – co warto wiedzieć?

Wiecie co jest głównymi przyczynami przedwczesnej śmierci osób z zaburzeniami oddychania podczas snu? Powikłania sercowo naczyniowe i… wypadki! A nie są to jedyne konsekwencje bezdechu