Jak ja dbam o swoją postawę ciała?
Zacznijmy od tego, że… Nie ma idealnej postawy ciała. Ja uważam, zgodnie z tym co naucza Postural Restoration Institute™️, że celem naszej postawy ciała powinna być Zmienna Naprzemienna Asymetryczność czyli możność utrzymywania balansu na stronie prawej i lewej. Czyli FUNKCJONALNY RUCH.

Prawidłowa sylwetka to sylwetka funkcjonalna zdolna do balansu w naprzemiennej asymetrii. Inaczej mówiąc, jeżeli nie mamy zaburzonej funkcji ruchu, nasze ciało nie daje sygnałów bólowych i kompensacyjnych – nasza sylwetka jest dla nas optymalna. 

Sama jeszcze 3 l. temu cierpiałam na przewlekłe bóle kręgosłupa w odcinku L z promieniowaniem do nóg. Teraz się to nie zdarza. Od prawie roku, niestety, nie chodzę na siłownię, a mimo to nie cierpię praktycznie na żadne dolegliwości bólowe (co kiedyś było normą).

Jaki jest mój przepis na prawidłową postawę?
1. Świadomy ruch- zwracam uwagę na to jak siedzę, chodzę, leżę, jem, czytam itd. Zmieniam często pozycje. 
2. Gdy ćwiczę liczy się technika i jakość ruchu, a nie siła i ciężar @activesportsolutions @albertfilipzoladek 
3. Pamiętam o dominacji Lewego Powierzchownego Łańcucha czyli dominacji prawej części ciała i przeciwdziałam temu – sięgam częściej lewą ręką, zakładam prawą nogę na lewą, ciężar ciała przesuwam na lewą nogę. @posturalrestoration 
4. Unikam pozycji prowadzących do przeprostu w odcinku L kręgosłupa. 
5. Staram się nie schylać – dużo kucam lub podnoszę przedmioty w mechanizmie hip hinge. 
6. Dbam o prawidłową gibkość mięśni – rozciąganie, rollowanie @blackrollpolska 
7. Nie mam pracy siedzącej. Dużo chodzę, jeżdżę na rowerze #keepmoving 
8. Robię repozycję miednicy ćwicząc z moimi pacjentami – ok 6x w tygodniu.
9. Oddycham przeponą! Oddycham świadomie. 
10. Piję dużo wody (2l dziennie).

Jak widzicie większość to nawyki ruchowe i codzienne zachowania.

Ćwiczenia na siłowni 2x na tydzień to może być za mało – liczy się to jak ruszasz się na co dzień.

❗️Prawidłowa postawa oraz funkcjonalność ruchu zaczynają się w OUN. Nie wymagaj od ciała tego czego nie nauczyłeś mózgu.