Jak dbać o postawę ciała?

Jak ja dbam o swoją postawę ciała?
Zacznijmy od tego, że… Nie ma idealnej postawy ciała. Ja uważam, zgodnie z tym co naucza Postural Restoration Institute™️, że celem naszej postawy ciała powinna być Zmienna Naprzemienna Asymetryczność czyli możność utrzymywania balansu na stronie prawej i lewej. Czyli FUNKCJONALNY RUCH.

Prawidłowa sylwetka to sylwetka funkcjonalna zdolna do balansu w naprzemiennej asymetrii. Inaczej mówiąc, jeżeli nie mamy zaburzonej funkcji ruchu, nasze ciało nie daje sygnałów bólowych i kompensacyjnych – nasza sylwetka jest dla nas optymalna. 

Sama jeszcze 3 l. temu cierpiałam na przewlekłe bóle kręgosłupa w odcinku L z promieniowaniem do nóg. Teraz się to nie zdarza. Od prawie roku, niestety, nie chodzę na siłownię, a mimo to nie cierpię praktycznie na żadne dolegliwości bólowe (co kiedyś było normą).

Jaki jest mój przepis na prawidłową postawę?
1. Świadomy ruch- zwracam uwagę na to jak siedzę, chodzę, leżę, jem, czytam itd. Zmieniam często pozycje. 
2. Gdy ćwiczę liczy się technika i jakość ruchu, a nie siła i ciężar @activesportsolutions @albertfilipzoladek 
3. Pamiętam o dominacji Lewego Powierzchownego Łańcucha czyli dominacji prawej części ciała i przeciwdziałam temu – sięgam częściej lewą ręką, zakładam prawą nogę na lewą, ciężar ciała przesuwam na lewą nogę. @posturalrestoration 
4. Unikam pozycji prowadzących do przeprostu w odcinku L kręgosłupa. 
5. Staram się nie schylać – dużo kucam lub podnoszę przedmioty w mechanizmie hip hinge. 
6. Dbam o prawidłową gibkość mięśni – rozciąganie, rollowanie @blackrollpolska 
7. Nie mam pracy siedzącej. Dużo chodzę, jeżdżę na rowerze #keepmoving 
8. Robię repozycję miednicy ćwicząc z moimi pacjentami – ok 6x w tygodniu.
9. Oddycham przeponą! Oddycham świadomie. 
10. Piję dużo wody (2l dziennie).

Jak widzicie większość to nawyki ruchowe i codzienne zachowania.

Ćwiczenia na siłowni 2x na tydzień to może być za mało – liczy się to jak ruszasz się na co dzień.

❗️Prawidłowa postawa oraz funkcjonalność ruchu zaczynają się w OUN. Nie wymagaj od ciała tego czego nie nauczyłeś mózgu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Po co rozciągać boki klatki piersiowej?

Ćwiczeń oddechowych nie robimy tylko po to, żeby się zrelaksować. Rozciąganie boków klatki piersiowej wiąże się z rozluźnianiem i rozciąganiem mięśni międzyżebrowych. Po co to

Oddech i brzuch

Twój brzuch potrzebuje Twojego oddechu. A Twoja przepona potrzebuje Twojego brzucha. Przepona jest głównym mięśniem oddechowym, który wykonuje około 80% pracy oddechowej. Oddziela klatkę piersiową od

5 wskazówek jak obserwować swój oddech

Podczas medytacji, ćwiczeń oddechowych oraz praktykowania uważności często padają polecenia, by skoncentrować się na swoim oddechu, czuć swój oddech oraz go obserwować. Co to właściwie znaczy

Jak pomóc dzieciom w powrocie do szkoły?

Jeżeli mam coś polecić lub poradzić w temacie dzieci to tylko z mojej działki oddechu i fizjoterapii. Jak prawidłowy oddech wspiera uczniów? Jak pomóc dziecku, które

Czy od oddechu może boleć kręgosłup?

Czy oddychanie może powodować przewlekły ból kręgosłupa? Jak oddychać, by nie bolały nas plecy? Odpowiedzi znajdziesz w tym wpisie. Stabilizacja Ruch ciała wymaga stabilizacji. Zapewnia