Czy przewlekłe oddychanie przez usta może obniżyć Twoją wydolność?

Ssaki są ssakami ponieważ ssą mleko z piersi matki, a żeby mogły to robić i się przy okazji nie udusić oddychają nosem. M.in. dlatego oddychanie nosem jest najbardziej naturalną drogą oddychania dla naszego organizmu. Oddychanie nosem wiąże się nie tylko z licznymi korzyściami poprawiającymi jakość wdychanego powietrza (nawilżenie, ogrzanie, oczyszczenie), ale i optymalizuje mechanikę oddychania.

Gdy oddychamy przez usta: 

  1. Wyhamowywane są nerwy czuciowe nosa oraz układ autonomiczny, które są odpowiedzialne za regulację i głębokość oddychania oraz drożność dróg oddechowych. Wzrasta opór płuc i spada ich podatność, co upośledza rozszerzanie klatki piersiowej i wentylację pęcherzykową. 
  2. Postawa ciała ulega adaptacji w ten sposób by ułatwić przepływ powietrza w drogach oddechowych. Najczęściej dochodzi do wysunięcia głowy w przód dzięki czemu więcej powietrza przechodzi przez gardło. 
  3. Wysunięcie głowy w przód powoduje dysbalans mięśni szyi i karku, zmieniając kształt klatki piersiowej co upośledza pracę przepony. 
  4. Zaburzenie pracy przepony oraz zmiana aktywności mięśni powoduje spadek wydajności oddychania. Powoduje to aktywowanie dodatkowych mięśni oddechowych już do spokojnego oddychania. 
  5. Nadaktywność mięśni oddechowych oraz upośledzenie przepływu powietrza w klatce piersiowej ustawia wdechowo klatkę piersiową, a także sprzyja powstawaniu hiperinflacji dynamicznej.
  6. Cała ta kaskada zmian powoduje zwiększenie pracy oddechowej, osłabienie mięśni oddechowych oraz ogranicza ruchomość oddechową klatki piersiowej. 
  7. Przyczynia się to do spadku wydajności płuc, a tym samym ograniczają wydolność wysiłkową. 

PS. Zauważ proszę, że opisuję tutaj przewlekłe oddychanie przez usta, a nie oddychanie przez usta w momencie zwiększonej aktywności fizycznej – choć jest to też obszerny i ciekawy temat…na inny post. 

Źródła:

Okuro RT, Morcillo AM, Ribeiro MÂ, Sakano E, Conti PB, Ribeiro JD. Mouth breathing and forward head posture: effects on respiratory biomechanics and exercise capacity in children. J Bras Pneumol. 2011;37(4):471-479. 
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Atak paniki – jak sobie z nim radzić?

“Jesteśmy potomkami ludzi żyjących w strachu”*.  Lęk naszych przodków sprawił, że żyli oni ostrożniej, uważali na zagrożenia i chronili swoich bliskich. Przeżyli, a więc mieli

Zdrowie psychiczne i zaburzenia oddychania

Wyobraź sobie, że siedzisz na prawie pustej plaży. Kawałek dalej grupka młodzieży gra w piłkę plażową, wesoło się śmiejąc. Przed Tobą bezkres oceanu. W oddali

Obszary zaburzeń oddychania

Oddychanie wpływa na wiele różnych funkcji naszego ciała. Oprócz tego, że dostarcza Ci tlenu, może też wpływać na to jak radzisz sobie ze stresem, wysiłkiem