Czy potrzebujesz treningu oddechowego?

O tym, że oddech jest ważny, to chyba już nie muszę nikogo przekonywać. W końcu czytasz moje posty i bloga. Jednak kiedy tak naprawdę wiedzieć, czy warto udać się na terapię lub trening oddechowy?

Praca z oddechem odnajduje się w wielu sytuacjach. Oddech jest narzędziem wielowymiarowym, które z powodzeniem może być uzupełnieniem terapii w wielu jednostkach chorobowych. Dodatkowo trening oddechowy może być stosowany jako wspieranie zdrowia psychicznego, a także jako wzmacnianie ciała pod kątem aktywności fizycznej.

Lubię używać oddechu jako narzędzia terapeutycznego również z tego powodu, że jest to łatwy i przystępny sposób na aktywne zaangażowanie się w proces leczenia. Lub na zaangażowanie w proces leczenia samego pacjenta. Ćwiczenia oddechowe są względnie bezpieczne, różnorodne i naprawdę mogą być łatwą formą aktywnego wspierania swojego zdrowia. Oraz, co naprawdę istotne, są tanie (lub wręcz bezkosztowe). Szkoda jest ich nie wykorzystywać w procesie własnej terapii lub terapii swoich pacjentów. Albo – przynajmniej – szkoda nie spróbować. Bo może tak być, że nie będą one się wiązały z komfortem i poczuciem leczenia, ale warto jest to sprawdzić dla wyżej wymienionych korzyści.

Kiedy warto sięgnąć po reedukację oddechową?

• W procesie psychoterapii i wspierania zdrowia psychicznego.
  • Gdy odczuwamy stres, lęk lub niepokój.
  • W chorobach układu oddechowego (astma, pochp, infekcje)
  • W nadciśnieniu tętniczym i w celu wspierania pracy serca.
  • W trudnościach z oddychaniem nosem (przewlekłe oddychanie przez usta, zapalenia zatok, alergie i infekcje)
  • W problemach od strony układu pokarmowego (refluks, wzdęcia, IBS)
  • W ciąży i połogu.
  • Wspierając pracę mięśni dna miednicy (nietrzymanie moczu, ból w obrębie miednicy)
  • W endometriozie lub uciążliwym PMS, a także podczas menopauzy.
  • Gdy wykonujemy pracę obciążającą umysłowo.
  • Gdy chcemy poprawić swoje osiągi sportowe.
  • Przy problemach ze snem i wysypianiem się.
  • Podczas odczuwania bólu przewlekłego.
  • W pracy z postawą ciała.
  • I oczywiście w zaburzeniach oddychania 😛

Tak, lista jest długa 🙂 Ponieważ oddech jest tak wielowymiarowy.

Nie zawsze będzie to jedyne narzędzie terapeutyczne (a może wręcz rzadko), ale jeżeli szukasz czegoś do zrobienia tu i teraz, to warto sięgnąć po odpowiednio dobrany oddech. Ponieważ efekty mogą być naprawdę zaskakujące 🙂

Co NOS robi dla mózgu?

Zgłębiając tajniki oddychania, często zapominamy, jak ogromny wpływ może ono mieć na nasze zdrowie, samopoczucie i działanie mózgu. Choć większość z nas oddycha niezauważalnie i

Sposoby na Oddech w Ciągu Dnia