Czy od oddechu może boleć głowa?

Czy ćwiczenia oddechowe mogą pomóc z bólem głowy? A czy nieprawidłowy oddech może powodować ból głowy? Pozwól, że spróbuję Ci to wyjaśnić.

Dlaczego oddech wpływa na ból głowy?

Przyczyn i rodzajów bólów głowy jest naprawdę dużo. Z punktu widzenia treningu oddechowego warto jest się zatrzymać nad bólami wywołanymi stresem i zaburzonym wzorcem oddechowym. Szczególnie nad hiperwentylacją – czyli utrzymującym się szybkim, płytkim oddechem, wykonywanym torem górno-żebrowym, który zresztą często towarzyszy odczuwaniu stresu.

👉🏻Stres jest zaburzeniem równowagi w autonomicznym układzie nerwowym, a furtką do tego układu jest oddech – spokojny, łagodny oddech, nie tylko redukuje odczuwanie stresu, ale i przywraca balans w AUN. To może się przyczynić do redukcji bólu głowy.

👉🏻Hiperwentylacja powoduje obniżenie poziomu CO2 we krwi. W takiej sytuacji spada przepływ krwi do mózgu, zmniejsza się dotlenienie tkanek, co może przyczynić się do odczuwania bólu głowy.

👉🏻Poza tym nadmierne, szybkie oddychanie powoduje zmianę wzorca oddechowego na górno-żebrowy. Do oddechu włączone są mięśnie oddechowe dodatkowe, zmienia się kontrola motoryczna i mechanika pracy całego kompleksu ruchowego górnego tułowia i żuchwy. W wyniku czego mogą pojawiać się napięciowe bóle głowy.

👉🏻Dodatkowo hiperwentylacja może zmieniać naszą percepcję bólu. Zmniejszenie utlenienia mózgu wpływa na pobudliwość komórek nerwowych, co może zmieniać nasze odczuwanie bólu. Zmienia się też stan psychiczny – dochodzi do nasilenia niepokoju, lęku i depresji. Wszystko to skutkuje wzmożeniem odczuwania bólu. Nie tylko bólu głowy.

👉🏻Relaksacyjne ćwiczenia oddechowe spowalniające oddech, z krótkimi bezdechami, na zredukowanej objętości mogą powodować podwyższenie poziomu CO2 we krwi, a to rozszerza naczynia krwionośne w mózgu i dostarcza do niego więcej tlenu. Dodatkowo ćwiczenia te zmniejszają stres i niepokój. Takie działanie może przerwać lub zredukować ból głowy.

Więc może następnym razem nim sięgniesz po tabletkę, to najpierw pooddychasz?

(Pamiętaj jednak, że nim zaczniesz poddawać się terapii bólu głowy – sprawdź z lekarzem co jest jego prawdziwą przyczyną)

• Hoff, J. I., B. R. Bloem, M. D. Ferrari, and G. J. Lammers. “A breathtaking headache.” Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry 2004, 75, no. 3: 509-509.
  • Jafari, Hassan, Ali Gholamrezaei, Mathijs Franssen, Lukas Van Oudenhove, Qasim Aziz, Omer Van den Bergh, Johan WS Vlaeyen, and Ilse Van Diest. “Can slow deep breathing reduce pain? An experimental study exploring mechanisms.” 2020 The Journal of Pain.
  • Terekhin, Pavel, and Clemens Forster. “Hypocapnia related changes in pain-induced brain activation as measured by functional MRI.” Neuroscience letters 2006, 400, no. 1-2: 110-114.
  • Clausen, Tobias, Alexander Scharf, Matthias Menzel, Jens Soukup, Carsten Holz, Andreas Rieger, Frank Hanisch et al. “Influence of moderate and profound hyperventilation on cerebral blood flow, oxygenation and metabolism.” Brain research 2004, 1019, no. 1-2: 113-123.

Co NOS robi dla mózgu?

Zgłębiając tajniki oddychania, często zapominamy, jak ogromny wpływ może ono mieć na nasze zdrowie, samopoczucie i działanie mózgu. Choć większość z nas oddycha niezauważalnie i

Oddech jako zasób

Oddech jest Twoją siłą. Umiejętnością, która może pomóc Ci się wyregulować! Naucz się z tego korzystać! Oddech jest Twoją siłą. Umiejętnością, która może pomóc Ci

Jak skutecznie układać treningi oddechowe?

Jeżeli chcesz, żeby Twój trening oddechowy był skuteczny, to musisz przeprowadzić dobrą diagnostykę. Dowiedz się jak przeprowadzać diagnostykę dla potrzeb reedukacji oddechowej. Jeżeli chcesz, żeby

Test głębokiego oddechu

Test głębokiego oddechu to szybko sposób na to, by sprawdzić swój oddech. Zobacz jak go wykonać oraz interpretować 👇🏼⁣ Gdy automatycznie bierzesz głęboki wdech, to