Trening oddechowy w sporcie jest często kluczowym elementem poprawiającym osiągnięcia zawodników. Szczególnie ważną rolę odgrywa w sportach zespołowych gdzie ciało sportowca narażone jest na różne intensywne czynniki. 

Na moich szkoleniach często mówię, że ja daję narzędzia do pracy, a nie gotowe rozwiązania. Ja nie znam specyfiki pracy i zasobów wiedzy każdego z kursantów. Nie mogę więc przewidzieć wszystkich sytuacji. Jednak przekazuję maksymalnie dużo wiedzy nt. oddychania by każdy poradził sobie w codziennej praktyce. ⁣

👉🏼Jak więc można wykorzystać trening oddechowy w sportach zespołowych? ⁣

⛹🏻‍♂️Problem: kontuzje (kostek, kolan, bioder, kręgosłupa)⁣
Rozwiązanie: Integracja funkcjonalna wszystkich płaszczyzn ruchu. ⁣
– Balans napięciowy przywodzicieli i odwodzicieli w płaszczyźnie czołowej – stabilność podczas lądowania z wyskoku. Aktywność m. skośnych brzucha oraz międzyżebrowych – stabilizacja tułowia. ⁣
– Dobra kontrola motoryczna mięśni w pł. poprzecznej (głównie rotatory st.biodrowego) – stabilność we wzorcach unilateralnych oraz sięgania ręką. ⁣
– Stabilność mięśni zginających tułów i prostujących stawy biodrowe w płaszczyźnie strzałkowej – naprzemienna funkcja oraz aktywność tych mięśni podczas dystalnych czynności dynamicznych. ⁣
Jak: Pro-oddechowa rozgrzewka – jest jeden mięsień, którego prawidłowa pozycja i praca daje możliwość integracji wszystkich płaszczyzn – jaki, kto zgadnie o co mi chodzi? 😉 ⁣

🤾🏻‍♀️Problem: wydolność ⁣
Rozwiązanie: treningi ze wstrzymywaniem powietrza.⁣
Korzyści:⁣
– wzmocnienie mięśni oddechowych ⁣
– zwiększenie tolerancji na CO2⁣
– poprawa zdolności buforowania krwi ⁣
– zwiększenie wydzielania EPO⁣

🧘🏻‍♂️Problem: regeneracja i funkcje mentalne ⁣
Rozwiązanie: poprawa modulacji i kontroli AUN⁣
Jak: ⁣
– medytacja ⁣
– Ćw. z kontrolą oddechu⁣
– Higiena oddechowa snu⁣

Czy Wy korzystacie z treningu oddechowego w swoich aktywnościach? W jakich sportach widzicie zastosowanie oddechu? ⁣