Mięśnie, które kradną krew – zmęczenie mięśni oddechowych.

Czy zmęczenie mięśni oddechowych może ograniczać aktywność fizyczną? Czy poprawa wzorca oddechowego może przynieść korzyści w kontekście treningu wydolnościowego? Odpowiedź znajdziesz w tym wpisie!

Nie lubię biegać. Trochę brakuje mi celu lub dodatkowej rozrywki. Niby wiem, że samo bieganie jest celem, ale nie sprawia to, że łatwiej mi się biega. Na szczęście nie jest to jedyna możliwość treningu. Można robić cardio nawet w domu, podczas intensywnych ćwiczeń. 

To co pamiętam z czasów, gdy prawie codziennie biegałam dla zdrowia to tzw. tempo konwersacyjne. Czyli biegałam z taką prędkością, by wciąż móc bez większych problemów rozmawiać. Przyjemnie i pożytecznie. 

Jednak wcale nie zamierzam się rozpisywać o bieganiu, bo się na tym nie znam, a o oddychaniu. Bo się na tym znam 😀

 Gdy rośnie intensywność wysiłku, czy to biegania czy jakiejkolwiek innej formy ruchu, mówienie robi się coraz trudniejsze. I w którymś momencie pojawia się zadyszka. 

Im jesteśmy lepiej wytrenowani, tym ta zadyszka pojawia się później.

Podczas intensywnego wysiłku fizycznego duszność jest też informacją dla naszego układu nerwowego, że działamy pod dużą presją. Ma poniekąd nas chronić przed przegrzaniem systemu – mówi ZWOLNIJ. 

Gdy się ruszamy, czyli np. podczas biegania, krew dostarcza energię nie tylko do mięśni nóg, ale również do przepony i do innych mięśni oddechowych. 

Jak myślisz co będzie dla naszego układu nerwowego ważniejsze do utrzymania przy bardzo intensywnym wysiłku? 

Dostarczyć krew do nóg, czy dostarczyć krew do przepony? 

Metaboreflex

Gdy się męczymy podczas intensywnego wysiłku, w mięśniach oddechowych gromadzi się kwas mlekowy, który pobudza włókna nerwowe stymulujące układ współczulny. Powoduje to skurcz naczyń krwionośnych w mięśniach kończyn, co zmniejsza dopływ krwi do pracujących mięśni. Jest to tzw. metaboreflex – odruch metabotropowy.

Nasila on uczucie zmęczenia nóg, ale pozwala zachować dopływ tlenu do mięśni oddechowych, a więc utrzymanie prawidłowej wentylacji płuc, czyli dostarczanie tlenu do wszystkich organów. Ogranicza to zmęczenie mięśni oddechowych.

W ten sposób właśnie przepona i inne mięśnie oddechowe kradną krew. 

Bo w końcu to oddychanie jest dla naszego ciała najważniejsze. I to będzie to “najsłabsze ogniwo”, które warto wytrenować, by zwiększyć swoją wydolność fizyczną.

Jak trenować mięśnie oddechowe? Dowiesz się z moich eBooków!

Źródła:
  • Aliverti, Andrea. “The respiratory muscles during exercise.” Breathe (Sheffield, England) vol. 12,2 (2016): 165-8. doi:10.1183/20734735.008116
  • The effect of breathing pattern retraining on performance in competitive cyclists, author R. Vickery, year 2008
  • Ribeiro, Jorge & Chiappa, Gaspar & Callegaro, Carine. (2012). The contribution of inspiratory muscles function to exercise limitation in heart failure: Pathophysiological mechanisms. Revista brasileira de fisioterapia (São Carlos (São Paulo, Brazil)). 16. 261-7. 10.1590/S1413-35552012005000034.
  • Perenc L, Karczmarek-Borowska B, Tymczak M. Endurance Training of the Respiratory Muscles – Literature Research.
    Medical Review 2016; 14 (2): 193–208. doi: 10.15584/medrev.2016.2.6
  • Dempsey JA, Romer L, Rodman J, Miller J, Smith C. Consequences of exercise-induced respiratory muscle work. Respir Physiol Neurobiol. 2006;151(2-3):242-50
Facebook
Twitter
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo eBooka “Oddychanie nosem – Przewodnik”

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak uspokoić układ nerwowy oddechem?

Dlaczego, tak właściwie, wolny oddech może nas uspokoić? Poznaj mechanizm działania wolnego oddechu na nasz układ nerwowy. Połóż rękę na sercu lub na szyi i

Odstające żebra – korekcja

Żebra mogą odstawać z wielu powodów i nie zawsze musimy się tym martwić. Bo nie zawsze wiąże się to z jakąś dysfunkcją. Jednak jeżeli z jakichś

Ćwiczenie na poprawę stabilności

Praca nad strefą apozycji przepony, ma na celu optymalizację jej funkcji, co przydaje się w niemalże każdym treningu. Zobacz na video jak najprościej trenować oddech

Dlaczego pompuję balony?

Niektóre ćwiczenia oddechowe, których uczę wymagają używania balona. Zwykłego, kolorowego balonika, a mogą dawać niezwykłe rezultaty. Balon to narzędzie do ćwiczeń Pompowanie balona jest narzędziem,

Poznaj swój oddech

„Oddychanie jest procesem, które zachodzi samoistnie, ale prawidłowe oddychanie wymaga znacznie większej uwagi.” Carl Stough Twórca Breathing Coordination  Wiesz jak wygląda >optymalny< oddech? Na wdechu

W upały oddychaj nosem!

Wystawanie naszego nosa z twarzy nie jest tylko względem estetycznym. Nos m.in. został stworzony do tego, by ograniczyć przegrzewanie ciała podczas wysokich temperatur. Dlaczego i