Jak się zmienia oddech w ciąży?

Zmiany, o których dziś napiszę będą na podstawie moich własnych obserwacji. Oczywiście poparte moją wiedzą merytoryczną 🧐 

1. Oddech przyspiesza już od bardzo wczesnych tygodni ciąży. Ma wpływ na to prawdopodobnie zwiększenie ilości krwi, przyspieszenie tętna, podwyższona T, zmiany hormonalne. 

2. Konsekwencją jest pojawienie się hiperwentylacji – moja tzw. Pauza Kontrolna spadła z ok. 25 do 15(!). Szybciej łapałam zadyszkę co głównie utrudniało mi prowadzenie wykładów gdy musiałam dużo mówić 😅

3. Wraz z rośnięciem macicy zmniejsza się efektywność pracy przepony – oddech torem dolnożebrowym na początku przekierował się na tor typowo brzuszny. W ostatnich tygodniach widzę już pojawienie się ruchów górnej części klatki piersiowej – ale po to kobiety mają ją bardziej kształtu beczkowatego – by zachować efektywność oddechową gdy rośnie u dołu brzuch 🤰🏻

4. Rozciąganie mięśni brzucha – zmniejsza strefę apozycji przepony(gorsza mechanika), zmniejsza się aktywność mięśni brzucha – na co dzień przejawia się to mniej efektywnym kaszlem, gorszą stabilizacją tułowia. 

5. Wszystkie zmiany zachodzące w dnie miednicy, przeponie, mm. brzucha wraz ze zmianą środka ciężkości zaburzają pracę całego cylindra oddechowego. 

6. Wiąże się to z obniżeniem jakości całej mechaniki oddychania – która jest niezbędna do porodu! 

Co więc robić?!

1. Przeciwdziałać hiperwentylacji – stosować spokojne ćwiczenia oddechowe BEZ wstrzymań oddechu. 
2. Dobrym pomysłem jest medytacja ze skupieniem na oddechu. 
3. Trenowanie cały czas oddechu z opozycją mięśni brzucha by zachować efektywną tłocznię brzuszną na czas porodu. 
4. Od początku ciąży trenować mm. dna miednicy z koordynacją oddechową. 
5. Stosować ćwiczenia repozycyjne miednicy by utrzymać jej właściwą statykę : optymalny wlot/wylot miednicy – to już koniecznie po wskazówkach od fizjoterapeuty. 
Ja mam to szczęście, że to moja praca, ale każda mama lub każda Wasza pacjentka w ciąży powinna wdrożyć reedukację oddechową od początku ciąży. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Może cię zainteresować:

Na jak długo potrafisz wstrzymać powietrze?

Na jak długo potrafisz wstrzymać oddech? Czy znasz to niekomfortowe uczucie podczas wstrzymywania powietrza, które ponagla Cię do wzięcia jak najszybciej oddechu? Czy wiesz czym

Oddech w stresie.

Zarządzanie stresem jest umiejętnością, której można się nauczyć. Trzeba tylko znać odpowiednie do tego narzędzia. Ja też musiałam to opanować i wiem jak się możemy