Dlaczego twoja miednica też musi oddychać?

Nasze ciało to jeden skomplikowany i genialnie przemyślany system. Może nie jesteśmy idealnym tworem ewolucji, ale czy coś jest sprytniejsze niż ludzki organizm? Z trudnościami zawsze radzimy sobie kompensacją, która ma uzupełnić deficyty. Przynajmniej tymczasowo 🤷🏻‍♀️

Jedną z ważniejszych funkcji naszego ciała jest oddychanie. No raczej 🤪

Z punktu widzenia mechaniki nasze ciało całe musi potrafić oddychać – nie tylko płuca. Dziś o oddechu w… miednicy.

Uruchom wyobraźnię bo inaczej będzie ciężko 💁🏻‍♀️
1. Gdy robisz wdech przepona obniża się przesuwając narządy wew. w kierunku miednicy. 

2. To popycha u. pokarmowy i płyny w dół zwiększajac ciśnienie wewnątrzbrzuszne. 

3. Żeby to wszystko się zmieściło w miednicy kości ją tworzące muszę się poruszać. 

4. Kości biodrowe pochylają się do przodu i rozchylają – otwiera się „koszyczek”. 5. Kość krzyżowa pochyla się do tyłu – zwiększajac powierzchnię „wlotu koszyczka”. 6. Wydech zachodzi dokładnie odwrotnie – k. krzyżowa w przód, k. biodrowe w tył 😉 .

Co te informacje nam dają w kontekście treningu? Np.:

1. Przysiad wymaga dobrej pozycji wdechowej miednicy – żeby nie było butt winku musisz móc pochylić k.krzyżową do tyłu jak we wdechu – brak tego ruchu zwiększy zgięcie odcinka lędźwiowego co spowoduje butt wink. 

2. Martwy ciąg wymaga dobrej pozycji wydechowej – hip hinge potrzebuje pochylenia k. krzyżowej do przodu – inaczej nie osiągniesz odpowiedniego ustawienia odcinka lędźwiowego. 

3. Teraz mówimy o wlocie miednicy, a ile te ruchu oddechowe mówią nam o jej dnie – o dnie „koszyczka” – ale to temat na oddzielny post. 

4. Ustawienie miednicy wpływa na pozycję kręgosłupa – wszelkie ograniczenia i przeciążenia mogą być związane z zablokowaniem oddechowym miednicy. 

5. W praktyce musimy być w stanie osiągać naprzemiennie obydwie pozycje z taką samą efektywnością – inaczej nasz mądry organizm wytworzy kompensacje – nie zawsze korzystne 😉 Teraz już wiesz dlaczego oddech powinien być priorytetem na początku każdego treningu. 

A to tylko jeden z powodów 😉

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Może cię zainteresować:

Na jak długo potrafisz wstrzymać powietrze?

Na jak długo potrafisz wstrzymać oddech? Czy znasz to niekomfortowe uczucie podczas wstrzymywania powietrza, które ponagla Cię do wzięcia jak najszybciej oddechu? Czy wiesz czym

Oddech w stresie.

Zarządzanie stresem jest umiejętnością, której można się nauczyć. Trzeba tylko znać odpowiednie do tego narzędzia. Ja też musiałam to opanować i wiem jak się możemy