Dlaczego mamy czkawkę?

Zastanawiasz się dlaczego mamy czkawkę?
Czy wiesz, że czkawkę mają już dzieci znajdujące się w brzuchu mamy?
Ale dorośli też miewają czkawkę. Z różnych powodów 😈🥂🍺❄️. ⁣

🧐 Ale właściwe jaki jest cel posiadania tego odruchu? ⁣



🤭Czkawka to odruch polegający na nagłym skurczu przepony i mięśni międzyżebrowych, po czym nagle, w trakcie oddechu, zamyka się głośnia i słyszymy charakterystyczny dźwięk – ⁣
HYK! ⁣

👶🏻Właśnie ukazało się badanie przeprowadzone na noworodkach, które w końcu chyba nam tłumaczy, po co ludzki organizm rozwiną tą irytującą umiejetność. ⁣

🧠Okazuje się, że w trakcie czkawki u noworodków pojawia się silna fala mózgowa, która może pomagać w rozwoju mózgu. ⁣

🗣Prawdopodobnie ta aktywność mózgu wspiera naukę monitorowania i kontroli mięśni oddechowych. Co w przyszłości pozwala na świadome wpływanie na rytm oddechowy. ⁣

🖼Skurcz mięśni podczas czkawki jest na tyle silnym bodźcem, że pozwala komórkom mózgowym połączyć się ze sobą. Czkawka dostarcza więc informacji sensorycznych z środowiska wewnętrznego do rozwijającego się mózgu, co umożliwia tworzenie obrazu wnętrza ciała. ⁣I to już w brzuchu mamy! ⁣


💪🏻Tak więc odruch czkawki już w życiu płodowych trenuje nerwy odpowiadajcie za unerwienie przepony i narządów wewnętrznych: n. błędny, n. przeponowe i n. międzyżebrowe, sprzyjając rozwojowi mózgu. ⁣

🤰🏻Skurcze przepony występują już od 9 tyg. ciąży, a od 30 tyg. czkawka jest już odczytywana sensorycznie przez mózg. ⁣

🙆🏻‍♀️Tym samym skurcze przepony są jednym z najwcześniej ustalanych wzorców motorycznych. ⁣

💁🏻‍♀️ A u dorosłych? To prawdopodobnie tylko pozostałość po czasie intensywnego rozwoju naszego mózgu w okresie niemowlęcym i nie pełni już żadnych funkcji. Długotrwająca (48h+) może świadczyć o różnych nieprawidłowościach. Niemniej jednak czkawka dla ludzi jest potrzebna. Nawet jeżeli tylko na początku życia 😉

Ciekawe? Czy tylko ja jestem taka szalona? 😅⁣

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Jak zwiększyć swoją odporność na stres?

Stresowanie może być umiejętnością. Można wyćwiczyć się w odczuwaniu stresu tak jak tego chcemy. Im mamy większą odporność na stres, tym większa jest nasza elastyczność

Ćwiczenia oddechowe – mój codzienny trening

Czy ćwiczenia oddechowe muszą być wymagające? Czy wykonując trening oddechowy musisz poświęcać na niego dużo czasu? Niekoniecznie! Najważniejsza jest regularność i znalezienie odpowiednich ćwiczeń oddechowych